Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Hands Across (Black) America / My
Hands Across (Black) America...   #123 kritika Antonín Tesař
Síla oceňovaného debutu Jordana Peela Uteč spočívala mimo jiné i v lehkosti, s jakou se v jeho zápletce dařilo organicky a jednoduše propojit horor, rafinovaně vystavěný záhadný příběh a...
Sperma, krev a spása mezi hvězdami / High Life
Sperma, krev a spása mezi...   #123 kritika Janis Prášil
Vesmírná dystopie High Life letos třiasedmdesátileté francouzské auteurky Claire Denis představuje extrémně kritický obraz vědecké racionality a technologického pokroku. Ikonický záběr na šest...
Mládeži, rozchod / Genesis
Mládeži, rozchod / Genesis   #123 kritika Tomáš Gruntorád
Krátká nesmělá láska dvanáctiletých táborníků Félixe a Béatrice končí dlouhým objetím na závěr společných prázdnin. Ona mu na cestu říká něco, co nikdy neuslyšíme. Z loučení dětí...
Víra jako droga / Modlitba   #123 kritika Kristýna Vaňková
Nůž na stereotypy / Ostrým...   #123 kritika Martin Mišúr
Broky a bábovky / Teroristka   #123 kritika Martin Šrajer
My dva a čas / Tranzit   #123 kritika Dan Krátký
Eastwoodovo Carpe diem! /...   #123 kritika Jarmila Křenková
Jak nežít v mistrovském...   #123 kritika Martin Svoboda
Bumtarata bum bum bum / The...   #123 kritika Ondřej Pavlík
Farhádí na španělské vinici / Všichni to vědí
Farhádí na španělské...   #122 kritika Jarmila Křenková
Íránský režisér Asghar Farhádí zahajoval svým dramatem Všichni to vědí loňský festival v Cannes. Ambiciózní tvůrce, který s filmy Rozchod Nadera a Simin a Klient získal Oscara za nejlepší...
Soumrak superhrdinů / Skleněný
Soumrak superhrdinů /...   #122 kritika Janis Prášil
M. Night Shyamalan jako suverénní vypravěč-„architekt“ ve svém novém snímku Skleněný následuje a zároveň podvrací žánr superhrdinských filmů. Pozici superhrdiny totiž zcela proti pravidlům...
Změť všudypřítomné bídy / Kafarnaum
Změť všudypřítomné...   #122 kritika Tomáš Gruntorád
Libanonská režisérka Nadine Labaki se pravidelně obsazuje do rolí žen, jejichž ústy a gesty emotivně vyjadřuje své postoje – za všechny hysterický proslov hlavní hrdinky filmu A co teď? na téma,...
Zaplnit prázdná místa / Chvilky
Zaplnit prázdná místa /...   #121 kritika Martin Šrajer
Ženský prvek z loňských českých filmů akcentovalo několik romantických komedií, urážejících stejnou měrou intelekt svých hrdinek i diváků. Melodrama Tátova volha sice sledovalo společnou cestu...
Svatá prostota / Šťastný Lazzaro
Svatá prostota / Šťastný...   #122 kritika Ondřej Pavlík
Doopravdy čirá prostota nejen že se neslučuje s odcizenou postindustriální společností dnešního střihu, ale coby podivínský úkaz vyčnívá i v časoprostoru, který si mnohdy rádi romantizujeme:...
Nic jsi v Oděse neviděla / „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“
Nic jsi v Oděse neviděla /...   #122 kritika Jaromír Blažejovský
Při brněnské premiéře filmu „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ zmínil Radu Jude pomník v Timişoaře, jenž byl vztyčen počátkem šedesátých let k poctě Sovětské armády,...
Schizofrenní dramedie / Na...   #122 kritika Dan Krátký
Oscarový oblbovák / Zelená...   #122 kritika Antonín Tesař
Život je boj? / Do boje   #122 kritika Martin Šrajer
Autobus do stanice Effenberger / Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
Autobus do stanice...   #121 kritika Martin Mišúr
Vždy potěší, když ze všemožných galerií elit vyplave jednou za čas osobnost, která sympaticky vybočuje. Stojí poněkud mimo tok dějin, jak jej formují oficiální milníky, a svou vyhraněnost...
Šifrovačka pro mileniály / Záhada Silver Lake
Šifrovačka pro mileniály /...   #121 kritika Dan Krátký
David Robert Mitchell ve svém debutu The Myth of the American Sleepover obrátil žánr dramedií o dospívajících naruby. O čtyři roky později překvapil poměrně funkčním coming-of-age rozkladem...
Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů
Řeči, řeči, řeči /...   #121 kritika Jan Kolář
V posledních šesti dekádách byla v souvislosti s Godardovými filmy slova jako „experiment“, „alternativa“ či „provokace“ zmiňována tak často, až se z jejich spojení s režisérovým jménem...
Zvířecí láska / Favoritka
Zvířecí láska / Favoritka   #121 kritika Martin Šrajer
Hrdinové filmů Yorgose Lanthimose se chovají jako zvířata. I když nosí drahé róby a rozhodují o budoucnosti Anglie. Jeho nový snímek Favoritka je navenek výpravným dobovým dramatem o vášních a...
Paměť jako popraskaná zeď / Roma
Paměť jako popraskaná zeď...   #121 kritika Vít Schmarc
Film jako médium návratu do prostoru a času dětství, jako prostředek navození a pochopení kořenů vlastní identity; nedosažitelná minulost ještě jednou zpřítomněná v prostoru plátna (nebo chytré...
Průrvy mezi třídami a...   #121 kritika Ondřej Pavlík
Osamělost proměny / Dívka   #121 kritika Jarmila Křenková
Tváře Romy Schneider / 3...   #121 kritika Šárka Gmiterková
Máma, táta a Alfonso...   #121 kritika Petr Ficher
Detox od českého mainstreamu / Domestik
Detox od českého...   #120 kritika Tomáš Gruntorád
Hrdinové body hororu Domestik Adama Sedláka touží vyniknout právě tam, kde mají fyzický handicap. Učitelku Šarlotu denně obklopují děti, ale vlastní se jí nedaří počít. Její muž Roman je...
Za krempou zdobného klobouku / Soumrak
Za krempou zdobného klobouku...   #120 kritika Ondřej Pavlík
Formální vyhraněnost Saulova syna byla natolika úzce napojená na tematiku holokaustu a koncentračních táborů, že ji takřka nebylo myslitelné chápat odděleně. Dráždivý ponor do stěží...
Zloději iluzí současného Japonska / Zloději
Zloději iluzí současného...   #120 kritika Antonín Tesař
Po jednadvaceti letech se vítězem Zlaté palmy v Cannes stal japonský film – Zloději. Není překvapením, že se jedná o dílo režiséra Hirokazu Koreedy, filmaře, který si v tomto desetiletí vybudoval...
Volání smečky / Dogman
Volání smečky / Dogman   #120 kritika Jarmila Křenková
Marcello živoří na zchudlém italském předměstí, kde se mezi chátrajícími činžáky a zastavárnami s oprýskanými fasádami kromě místních zlodějíčků a gangsterů prohání jenom vítr a prach....
Smrt metanarativu a vítězství patologie / Jack staví dům
Smrt metanarativu a...   #120 kritika Janis Prášil
Poté co byl dánský režisér Lars von Trier kvůli vtipu o Adolfu Hitlerovi na sedm let vykázán z festivalu v Cannes, se triumfálně vrátil s filmem Jack staví dům. V příběhu o sériovém vrahovi,...
Rozostřeně, ale zostra / Tvář
Rozostřeně, ale zostra /...   #120 kritika Martin Mišúr
Úvodní výjev Tváře zamrazí. A vzápětí uvolní napětí. Hlouček stísněných a viditelně zanedbaných existencí na cosi čeká. Vyvolávají neurčité obavy a velí k obezřetnosti, mohou totiž...
Silikony a dech starého...   #120 kritika Ivo Michalík
Smíření v měsíční...   #120 kritika Dan Krátký
V síti / Beze stop   #120 kritika Martin Šrajer
Příliš sladká země / Sweet Country
Příliš sladká země /...   #119 kritika Jarmila Křenková
Sweet Country zachycuje Austrálii dvacátých let minulého století jako obdobu amerického Divokého západu. Odehrává se v krajině, kde se civilizační výdobytky střetávají s divočinou. Civilizace je...
Selhání systému / Střídavá péče
Selhání systému /...   #119 kritika Martin Šrajer
Jedna z nejvýmluvnějších scén neorealistické klasiky Zloději kol se odehrává v zastavárně, kam ústřední pár přichází prodat svá povlečení. Místnost je až po strop zaplněna ložním prádlem...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (86) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (724) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (101) / tisková zpráva (1) / událost týdne (236) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)