Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články autora: Tomáš Stejskal

     
Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti
Nikdo není bez viny /...   #111 kritika Tomáš Stejskal
Rumunská nová vlna už více než deset let přináší neradostná, do stísněných prostor místních bytů uzavřená svědectví o životě tamní společnosti. Zatímco Cristi Puiu ve svém nejnovějším...
Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně
Osamělá pouť perverzním...   #110 kritika Tomáš Stejskal
Venkovská krajina na jihu Francie, kde se odehrává nový film Alaina Guiraudieho Stát pevně, patří k nejméně obydleným místům Evropy. Podobně jako tajuplné okolí jezera, na jehož březích se...
Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance
Na efemérních křídlech...   #110 report Tomáš Stejskal
Jak stručně shrnout možná nejmytičtější z mezinárodních filmových festivalů Sundance? Je to nejdůležitější festival nezávislého filmu v Americe. Je to akce, kde se mnohem delší fronty stojí ve...
Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad
Sieranevada / Pohádky,...   #108 kritika Tomáš Stejskal
Snímek Smrt pana Lazaresca, kterým režisér Cristi Puiu uvedl v roce 2005 moderní rumunský film na přední světové festivaly, byl o umírání. Následující titul Aurora pojednával o násilí a...
Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina
Sní androidi o erotických...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Oba filmy, které spisovatel a scenárista Alex Garland vytvořil v tandemu s Dannym Boylem, se pohybují na hraně populárních žánrů, do jejichž brakového podhoubí se snaží dostat ambicióznější...
Schmitke / Za devatero krušnými horami
Schmitke / Za devatero...   #101 kritika Tomáš Stejskal
Příznačné pro stav současné české hrané tvorby je, že jakmile se objeví ambicióznější titul poučený světovými trendy, nutí kritiky k nežádoucí, leč nevyhnutelné volbě, zda hodnotit dílo...
Avengers: Age of Ultron / Šest nadpřirozených
Avengers: Age of Ultron /...   #100 kritika Tomáš Stejskal
Ať už si myslíme o prvních Avengers (2012) cokoli, režiséru Jossi Whedonovi se povedlo dostát závazku natočit film s celým kolektivem ústředních hrdinů, což není v americké mainstreamové...
Ex Machina / Sní androidi o...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Jupiter vychází / Planeta braku
Jupiter vychází / Planeta...   #98 kritika Tomáš Stejskal
Existují megalomanské filmy jako Ciminova Nebeská brána a umanutí režiséři jako Werner Herzog. Jejich velikášství ale spočívá v extrémních nárocích na kvalitu a preciznost spojených samozřejmě...
Interstellar / Neúprosné mizení světů
Interstellar / Neúprosné...   #97 kritika Tomáš Stejskal
Největší a nejambicióznější konstruktér současného Hollywoodu Christopher Nolan vyměnil vnitřní světy Počátku za vnější vesmír a v nekonečných prostorech své nejnovější sci-fi Interstellar...
Rozhovor s Bongem Jon-hoem / Zajímá mě, co je člověk
Rozhovor s Bongem Jon-hoem /...   #95 rozhovor Tomáš Stejskal
Režisér Bong Jon-ho patří spolu s Parkem Chan-wookem a Kimem Ji-woonem k nejvýraznějším tvůrcům současného korejského filmu. Přinejmenším na poli žánrové tvorby, která si však v jejich podání...
Chlapectví / Tak jde čas v americkém nezávislém filmu
Chlapectví / Tak jde čas...   #95 kritika Tomáš Stejskal
Richard Linklater patří k několika málo americkým režisérům, pro které je pohyb mezi mainstreamem a indie sférou přirozený a v mnohém vlastně i cenný. Určitě není tak vybroušeným formalistou,...
Imagina / O experimentech s...   #95 glosa Tomáš Stejskal
Sacro GRA / Dálnice jako poněkud rozvolněná metafora
Sacro GRA / Dálnice jako...   #94 kritika Tomáš Stejskal
„Nejprve dojde na setkání s prostředím. Z tohoto prostředí bych posléze rád udělal mytickou oblast. Mytické město, mytické místo. A poté bych rád v rámci tohoto prostoru vytvořil něco...
Zack Snyder a Christopher...   #93 téma Tomáš Stejskal
Přežijí jen milenci / Nemrtvý muž a hranice času
Přežijí jen milenci /...   #93 kritika Tomáš Stejskal
Dílo velkých režisérů po čase nevyhnutelně padá do zvláštní pasti. Jejich svět a témata jsou s každým snímkem pevněji vtěleny v každičkém obraze následující tvorby. Po vrcholné dvojici...
Transsexuální tygr a...   #92 report Tomáš Stejskal
Oldboy / Nebohý pan Oldboy
Oldboy / Nebohý pan Oldboy   #91 kritika Tomáš Stejskal
Instituce remaku získává v posledních letech na legitimitě nejen z čistě statistických hledisek. V porovnání s mainstreamovými hollywoodskými tituly, které berou inspiraci z hraček, pouťových...
Velká nádhera / O intelektuálech a lidech
Velká nádhera / O...   #90 kritika Tomáš Stejskal
Na začátku Felliniho Říma (1972) prochází jedna z postav kolem torza kamenného sloupu s nápisem „Řím 340 km.“ V úvodní scéně Velké nádhery projíždí kamera kolem žulového obelisku s nápisem...
Indické koření a pocit...   #89 téma Tomáš Stejskal
Kritikův výlet do přírody...   #89 glosa Tomáš Stejskal
Omalovánky plné paradoxů / Futurologický kongres
Omalovánky plné paradoxů /...   #89 kritika Tomáš Stejskal
Otázka identity hraje v posledních snímcích Ariho Folmana ústřední úlohu, v obou případech navíc ve spojení s vyjadřovacími možnostmi animačních technik a estetiky animovaného filmu. Ve Valčíku...
No / Demokracie jako jingle
No / Demokracie jako jingle   #88 kritika Tomáš Stejskal
Poslední tři snímky Pabla Larraína tvoří ucelenou trilogii, věnující se největšímu traumatu Chile, Pinochetově diktatuře. Přesto jen těžko najít větší kontrast než mezi oběma posledními...
Post Tenebras Lux / Kdopak se dívá?
Post Tenebras Lux / Kdopak se...   #87 kritika Tomáš Stejskal
Dlouhý hypnotický poslední záběr Reygadasovy prvotiny Japonsko směřuje ke zcela jasnému vyústění. V tom pětiminutovém čekání na závěrečnou mrtvolku (lidskou i kinematografickou) je však...
Můj pes Killer / Evropský realismus po slovensky
Můj pes Killer / Evropský...   #87 kritika Tomáš Stejskal
První nesmělé kroky české a slovenské kinematografie na poli festivalového „pozorovatelského realismu“ začínají zanechávat výraznější šlépěje. Tvůrci se opatrně dotýkají mezinárodních...
Mistr / Kdo je tady kazatel?
Mistr / Kdo je tady kazatel?   #86 kritika Tomáš Stejskal
Pokřivené, zato však spletité vztahy dominují tvorbě Paula Thomase Andersona stejnou měrou jako ohmatávání iluze jménem americký sen. Už v samotné povaze těchto pout mezi postavami, která nelze...
Sedm psychopatů / Cinefilie v éře cynismu
Sedm psychopatů / Cinefilie...   #85 kritika Tomáš Stejskal
Divadelní režiséři často dělají okázalé, rádoby vznešené, midcultové, a tudíž úspěšné a uznávané oscarové snímky. Tato praxe spojená s umným parazitováním na nezávislé sféře, která...
Dva nula / Hej hej, góla dej
Dva nula / Hej hej, góla dej   #84 kritika Tomáš Stejskal
Dvojice Pavel Abrahám a Tomáš Bojar patří k nejkonceptuálnějším dokumentaristům u nás. Oba jejich dokumenty spojuje puntičkářská příprava, silný koncept odvislý od zvoleného tématu a...
Letní filmová škola 2012 /...   #83 report Tomáš Stejskal
Až vyjde měsíc / Andersonův průvodce dětskými láskami
Až vyjde měsíc /...   #83 kritika Tomáš Stejskal
Není důležité, jestli jsou filmy Wese Andersona zasazeny do přítomnosti, minulosti či kresleného pohádkového světa. Univerza, která mistr miniatur zabydluje svými nápady, se očividně nacházejí na...
Diktátor / Je Cohenův film aladín, nebo aladín?
Diktátor / Je Cohenův film...   #82 kritika Tomáš Stejskal
O čem nelze mluvit, tomu je třeba se smát. O britském komikovi Sashovi Baronu Cohenovi není lehké mluvit nejen kvůli tomu, že se ukrývá pod maskami svých postav a málokdy vystupuje sám za sebe. Jeho...
Závislost na vlastních...   #81 téma Tomáš Stejskal
Tady to musí být / Smutek pod vrstvou make-upu a ironie
Tady to musí být / Smutek...   #81 kritika Tomáš Stejskal
„Něco je tu špatně. Nevím, co přesně, ale něco…“ Věta, kterou třikrát v průběhu snímku pronese titulní hrdina svým zpomaleným hlasem, plynoucím na frekvenci, která jej předurčuje...
Le Havre / Podruhé pod rozkvetlou třešní
Le Havre / Podruhé pod...   #80 kritika Tomáš Stejskal
Jarmusch a Kaurismäki – dva souputníci, dvě jména, která čněla nad filmovou krajinou devadesátých let jako cinefilní modly. Jeden držel prapor amerického nezávislého filmu, snímky toho druhého...
Bůh masakru / Konformismus a zbytečnost pod vrstvou zvratků
Bůh masakru / Konformismus...   #80 kritika Tomáš Stejskal
Tvorba prosáklá osobními traumaty přináší vedle autentičnosti i nebezpečí ulity, do níž nelze autora následovat. Dílo Romana Polanskiho je sice plné osobních motivů – stísněnost uzavřených...
Pohádky pro děti, či...   #79 téma Tomáš Stejskal
Válka Bohů / O nesmrtelnosti příběhů
Válka Bohů / O...   #79 kritika Tomáš Stejskal
Bývá pravidlem, že největší zaujetí příběhy sdílejí ti autoři, jimž je vytýkán nezájem o vyprávění či důraz na jiné než narativní složky. U režiséra Tarsema Singha to platí...
Sogo Išii / Punková rebelie...   #78 profil Tomáš Stejskal
Super 8 / Kritika čistého talentu
Super 8 / Kritika čistého...   #78 kritika Tomáš Stejskal
Za dávných časů, před příchodem blockbusteru, se zrodil talent – muž, který zrušil rozdíl mezi dětským filmem a filmem pro dospělé. Jeho výjimečný cit pro atmosféru a pro práci s obrazem i...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (193) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)