Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky editorial

     
Editorial 146 / Výbuchy v...   #146 editorial Jindřiška Bláhová
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Momentální fascinace a...   #145 editorial Antonín Tesař
V prvním letošním čísle Cinepuru opět zveřejňujeme anketu, kde se spřízněných osobností našeho časopisu ptáme na jejich největší filmové zážitky loňského roku. A stejně jako v předchozích...
144 Editorial   #144 editorial Jindřiška Bláhová
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Nejlepší letošní seriál...   #143 editorial Jindřiška Bláhová
Když jsme před dvěma lety „uváděli do provozu“ novou rubriku Kamera-pero, předcházela tomu jedna z mých oblíbených redakčních aktivit – brainstorming. Jeho cílem bylo v ten moment už hlavně...
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Kouzlo filmových manifestů...   #142 editorial Jindřiška Bláhová
Na konci června, těsně před začátkem MFF Karlovy Vary, kde byl v soutěži uveden jeho debut Hranice lásky, zveřejnil režisér Tomasz Wiński manifest Nová česká intimita. Text kritizující stav...
Editorial 141   #141 editorial Jindřiška Bláhová
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
Místo nekrologu EZ / Co taky...   #140 editorial Jindřiška Bláhová
Bývalou uměleckou ředitelku karlovarského festivalu, Evu Zaoralovou, která zemřela 10. března 2022, jsem přirozeně znala. Jako kdokoli, kdo se pohybuje ve světě českého filmu. Osobní vzpomínku na ni...
Film jako písek na pláži / Editorial 139
Film jako písek na pláži /...   #139 editorial Jindřiška Bláhová
Několik čísel zpět jsem se na tomhle místě vyznávala z formujících filmových zážitků. Z momentů, kdy člověkem film projede, zasáhne ho nečekaně silně a něco v něm zůstane už nadosmrti....
Film jako písek na pláži   #139 editorial Jindřiška Bláhová
Editorial 138
Editorial 138   #138 editorial Redakce
V jednom z předchozích editorialů jsem psala o tom, jak se jméno Bond na zadní obálce Cinepuru stalo symbolem nevyzpytatelnosti a jisté nepředvídatelnosti „výroby“ filmového časopisu během...
Editorial 137
Editorial 137   #137 editorial Jindřiška Bláhová
Dějiny kinematografie jsou plné nerealizovaných projektů. Nápadů, jež nikdy nebyly dotažené do konce, přestože mohly být výjimečné. Rozpracovaných synopsí a rozepsaných scénářů, které sní o...
Editorial 136
Editorial 136   #136 editorial Jindřiška Bláhová
Sedím na okraji dřevěné sklápěcí sedačky venkovského kina. Moje osmileté nohy se klimbají deset centimetrů nad podlahou, protože na ni ještě nedosáhnu. Oči navrch hlavy upřené na velké plátno...
Editorial 135: Disney   #135 editorial Antonín Tesař
Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni
Dobře, že o současném...   #134 editorial Jindřiška Bláhová
Mnozí režiséři tzv. rumunské nové vlny měli vždycky talent na svérázně poetické názvy svých filmů: 12:08 Na východ od Bukurešti, Fotbal nekonečno, Sieranevada, Policejní, adj., Lampa s...
Editorial 133: David Fincher
Editorial 133: David Fincher   #133 editorial Jindřiška Bláhová
Tento text píši v momentě, kdy vedení festivalu v Cannes oznámilo přesunutí termínu konání prestižní přehlídky z plánovaného května na červenec. V naději, že v té době už bude pandemie pod...
Editorial 132: Fantasy
Editorial 132: Fantasy   #132 editorial Jindřiška Bláhová
Rok 2020, který se pomalu chýlí ke konci, pro mě bude z hlediska vycházení Cinepuru symbolizovat zadní strana obálky čísla 131. Na ní se objevilo, jako vždy, avizované téma čísla příštího –...
Editorial 131: Film a feminismus
Editorial 131: Film a...   #131 editorial Jindřiška Bláhová
V minulém čísle časopisu měla premiéru nová rubrika Kamera-pero, kde dostávají prostor tvůrci a jejíž prostřednictvím chceme víc propojit kritickou obec s filmaři. S vývojem na filmové scéně...
Editorial 130: Kinematografie Hongkongu
Editorial 130: Kinematografie...   #130 editorial Jindřiška Bláhová
Deníky Pavla Juráčka patřily léta ke klenotům deníkové literatury. Bezprostředně po vydání jejich části v roce 2003 se staly literární senzací. V nakladatelství Torst vycházejí od roku 2017...
Editorial 129: Debut
Editorial 129: Debut   #129 editorial Jindřiška Bláhová
Debutující režisérky a režiséři mají v kinematografii zvláštní postavení. Na jednu stranu se do nich vkládají naděje jako do slibného filmového mládí, které přinese nové impulzy. Na druhou se...
Editorial 128 / Do you feel lucky?
Editorial 128 / Do you feel...   #128 editorial Jindřiška Bláhová
Editorial filmového dvouměsíčníku je možná posledním místem, kde byste si chtěli číst o koronaviru. Spíš čekáte doporučení, co v čísle neminout. I toho se vám dostane, ale pandemii jednoduše...
Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru
Editorial / Tenkrát ve...   #127 editorial Jindřiška Bláhová
Ve chvíli, kdy začínáte číst tento editorial, už vám rukama jistě prošlo x žebříčků nejlepších filmů uplynulého roku. Na přelomu starého a nového roku je to vždy nejoblíbenější žánr,...
Editorial 126 / Netflix
Editorial 126 / Netflix   #126 editorial Jindřiška Bláhová
Před šesti lety to byla vzrušující novinka, teď už to bereme jako samozřejmost. A jako budoucnost. Streamovací společnost Netflix, která přenesla koncept videotéky z kamenného obchodu do virtuálního...
Editorial 125: Rumunská nová vlna
Editorial 125: Rumunská...   #125 editorial Jindřiška Bláhová
Uplynulý filmový měsíc měl v české kotlině jedno hlavní téma – zařazení snímku Václava Marhoula Nabarvené ptáče do soutěže mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Byl to po čtvrt...
Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple
Editorial 124 / Kdybych...   #124 editorial Jindřiška Bláhová
Kdybych kouřila, zapálila bych si teď jednu cigaretu Red Apple (kdybych mluvila španělsky, jako jeden z hrdinů Osmi hrozných, pak Manzana Roja) a ťukala editorial do klávesnice zahalená cigaretovým...
Editorial 123: Současný český seriál
Editorial 123: Současný...   #123 editorial Jindřiška Bláhová
Dlouho se zdálo, že nic takového nebude možné. Že by v české produkci vznikl televizní seriál, z něhož by se stal společenský fenomén, který by spojil diváky k jednomu sdílenému zážitku v...
Editorial 122: Underground
Editorial 122: Underground   #122 editorial Jindřiška Bláhová
V roce 2011 pouštěla společnost Netflix ven svůj první seriál Dům z karet s velkou parádou a mediální kampaní, která ohlašovala začátek ambiciózní původní tvorby globální on-line videotéky....
Editorial 121: Autor ve 21. století
Editorial 121: Autor ve 21....   #121 editorial Jindřiška Bláhová
Zklamání roku i pátý nejlepší film v jednom. Takový rozpor u jednoho snímku – konkrétně u filmu Climax Gaspara Noého – se může objevit jen v anketě o nejlepší filmy uplynulého roku, kterou...
Editorial 120: Muž ve filmu
Editorial 120: Muž ve filmu   #120 editorial Jindřiška Bláhová
Některá témata visí ve vzduchu. Jako třeba muž (ve filmu). Nová vlna emancipačního hnutí uvnitř západní společnosti s sebou nese i otázky testování a přehodnocování genderových identit,...
Editorial 119: FAMU
Editorial 119: FAMU   #119 editorial Jindřiška Bláhová
Tématem čísla, které držíte v ruce, je FAMU – tedy pražská filmová fakulta. V redakci témata plánujeme dopředu. Nejen proto, že je třeba vymyslet dramaturgii a oslovit – a získat – vhodné...
Editorial 118: Neonoir
Editorial 118: Neonoir   #118 editorial Jindřiška Bláhová
„Jsem černá lesba,“ prohlásil režisér Terry Gilliam během tiskové konference na letošním festivalu v Karlových Varech konané k jeho poslednímu filmu Muž, který zabil Dona Quijota. Rádoby...
Editorial č. 117 / Cine latino
Editorial č. 117 / Cine...   #117 editorial Jindřiška Bláhová
Česká kinematografie má pár zakládajících mýtů, jejichž opakování umožňuje zpřehledňovat komplexní historii i současnou praxi. Jeden z nejvýraznějších se většinou vynoří kolem konání...
Editorial 116: Jan Švankmajer   #116 editorial Antonín Tesař
Editorial 115: Osmdesátky   #115 editorial Jindřiška Bláhová
Editorial 114: Visegrádská animace
Editorial 114: Visegrádská...   #114 editorial Jindřiška Bláhová
Letos v srpnu jsme v čísle České filmové obrození? mapovali stav současné české kinematografie a zamýšleli se nad tím, jestli se opravdu něco v tuzemské filmové produkci pohnulo k lepšímu. O pár...
Editorial 113: Werner Herzog
Editorial 113: Werner Herzog   #113 editorial Jindřiška Bláhová
Je všeobecně známo, že nostalgie je mocná psychologická síla. V případě kinematografie třeba po zrnitém obraze videokazet, dřevěných sklápěcích sedačkách v kině, kde lístek stál osm korun,...
Editorial 112: České filmové obrození?
Editorial 112: České...   #112 editorial Jindřiška Bláhová
Otazník v tématu na obálce časopisu jsme zatím měli jen jednou. Před deseti lety jsme se ptali, zda Škodí film? Otázka nejnovějšího čísla není obecně globální, ale konkrétně lokální, ale...
Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine
Editorial 111 / Když se o...   #111 editorial Jindřiška Bláhová
Kdysi budila pozdvižení na filmovém festivalu v Cannes herecká diva Brigitte Bardot svými (na svou dobu) odvážnými fotkami v bikinách na pláži. O více než půl století později je příběh zcela...
Editorial 110 - Filmová paralýza
Editorial 110 - Filmová...   #110 editorial Jindřiška Bláhová
Začátek března ukázal, že jistá míra paralýzy nepostihuje jen tuzemskou filmovou tvorbu – o čemž se dlouhodobě píše –, ale i tuzemské, s kinematografií spojené instituce. Konkrétně cenu...
Jak přežít sezonu cen
Jak přežít sezonu cen   #109 editorial Jindřiška Bláhová
Kinematografie se, obrazně řečeno, stále zrychluje. Můžeme vidět víc filmů, než na kolik si kdy dokážeme najít čas. Neexistují žádné hranice nebo větší překážky kulturní,...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)