Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mariini milenci / Téměř romantický film

Mariini milenci / Téměř romantický film

minikritika / Andrea Slováková

Na první pohled tradiční příběh, charaktery a dialogy, v lehce nadprůměrné kvalitě. Ale funguje v něm neobvyklá hodnota: romantika bez ornamentů. Válka běsně vytváří zdánlivě nemožné, ale vnitřně nezvratitelné prolnutí citů a tělesnosti, zároveň se však zpřítomňuje jako stvořitel absence, zvětšující se díry v souznění s jiným tělem a dalším citem. Válka se tady neprojevuje jizvami, zničenými těly nebo zpustošenými domy, ale jako čirá esence negace a trvanlivé udupání všech možností až na hranici vyhlazení, na začátek expanzivního totálního nic. Film Mariini milenci zobrazuje veteránské téma na odlišných motivech než jsou nekompletní končetiny nebo obsesivní a depresivní stavy při vyprávění válečných příběhů, ilustruje jej na stavu, kdy neschopnost zbavit se utkvělé lásky je tou největší přítěží. Agrese projevená jako reakce na nemožnost a na nezvládnutí nutnosti překonat tuto nemožnost.

Obvyklá ambivalence mezi raciem a emocemi, pokus jednoho korigovat druhé a opačně, tady nefunguje. City i čistá rozumnost jsou zajedno, pouze iracionální zvraty, vyvstávající z oné válkou způsobené mezery mezi dvěma lidmi, budují odstup a svědčí o nevyléčitelnosti znaků. Vrstevnatost nemožnosti, v explicitní příběhové podobě i v metaforice snů a obsesivních představ a také v lyrické rovině motivů míst, pohledů, doteků, výkřiků. Výkřik může fungovat jako dialogický pohaněč příběhu, ale i jako znak pro stav, pro vyčištěnou lyričnost situace.

Příběh o fobii z krys je trochu nadnesenou metaforou přehnaného strachu. Strach jako spouštěč odporu. Odpor jako nejhlubší vzdálenost. A nesnesitelnost těla se stupňuje, čím delší je jeho přítomnost. Zabránit pohledu i doteku je jediná možnost, jak zastavit rostoucí odpor. Smutek z odloučení nemůže dopomoct k obnovení blízkosti, protože je pořád menší než odpor.

Pak roste už jen různoběžnost lásky a tělesnosti. Tělesnost jako nevyhnutelná a radostná, láska jako nesnesitelná a bolestivá, zatížená zkušeností války. Jenomže taky neobejitelná. Ženská postava jako čistota pramenící z naivity i z lásky už není dojemná, ale opravdu smutná. Nesnesitelnost netělesnosti.

Mariini milenci (Maria's Lovers, USA 1984)
režie Andrej Končalovskij, scénář Andrej Končalovskij, Gérard Brach, Floyd Byars, Paul Zindel, Marjorie Davidová, Marjorie Randová hudba Anderj Končalovskij, Gary Malkin, Albert von Tizler, Neville Fleeson, kamera Juan Ruiz Anchía, střih Humphrey Dixon, hrají Nastassja Kinski, John Savage, Robert Mitchum, Keith Carradine, Anita Morrisová ad., 103 minut, premiéra 12. 7. 2005, distribuce NFA

Přečteno 6904x

Článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY minikritika

Rallye smrti

U mě dobrý

Déja vu

Země mrtvých

Obchodník se smrtí

Elizabethtown

Domino

Restart


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Jørgen Leth


RUBRIKY

anketa (24) / český film (85) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (737) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (242) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #41 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Úžasňákovi / Marginální vrací úder, k tematizaci vývoje hollywoodské filmové kultury v Úžasňákových (, zoom)

Václav Vorlíček / "Komedie musí mít přesnou stavbu" (Tomáš Hořava, rozhovor)

Louise/Valentina / Účes napříč médii (Anna Batistová, téma)

Binderiana (Tichý Syndikát & Paul Schmid, komiks)

Sin City / Nečernobílá estetika a morálka v černé a bílé (Kamil Fila, téma)

Štěstí / V zajetí "našich oblíbených herců" a dalších zbytečností (Eliška Děcká, kritika)

+ více...