Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mariini milenci / Téměř romantický film
kritika / Andrea Slováková
Na první pohled tradiční příběh, charaktery a dialogy, v lehce nadprůměrné kvalitě. Ale funguje v něm neobvyklá hodnota: romantika bez ornamentů. Válka běsně vytváří zdánlivě nemožné, ale vnitřně nezvratitelné prolnutí citů a tělesnosti, zároveň se však zpřítomňuje jako stvořitel absence, zvětšující se díry v souznění s jiným tělem a dalším citem. Válka se tady neprojevuje jizvami, zničenými těly nebo zpustošenými domy, ale jako čirá esence negace a trvanlivé udupání všech možností až na hranici vyhlazení, na začátek expanzivního totálního nic. Film Mariini milenci zobrazuje veteránské téma na odlišných motivech než jsou nekompletní končetiny nebo obsesivní a depresivní stavy při vyprávění válečných příběhů, ilustruje jej na stavu, kdy neschopnost zbavit se utkvělé lásky je tou největší přítěží. Agrese projevená jako reakce na nemožnost a na nezvládnutí nutnosti překonat tuto nemožnost.
Obvyklá ambivalence mezi raciem a emocemi, pokus jednoho korigovat druhé a opačně, tady nefunguje. City i čistá rozumnost jsou zajedno, pouze iracionální zvraty, vyvstávající z oné válkou způsobené mezery mezi dvěma lidmi, budují odstup a svědčí o nevyléčitelnosti znaků. Vrstevnatost nemožnosti, v explicitní příběhové podobě i v metaforice snů a obsesivních představ a také v lyrické rovině motivů míst, pohledů, doteků, výkřiků. Výkřik může fungovat jako dialogický pohaněč příběhu, ale i jako znak pro stav, pro vyčištěnou lyričnost situace.
Příběh o fobii z krys je trochu nadnesenou metaforou přehnaného strachu. Strach jako spouštěč odporu. Odpor jako nejhlubší vzdálenost. A nesnesitelnost těla se stupňuje, čím delší je jeho přítomnost. Zabránit pohledu i doteku je jediná možnost, jak zastavit rostoucí odpor. Smutek z odloučení nemůže dopomoct k obnovení blízkosti, protože je pořád menší než odpor.
Pak roste už jen různoběžnost lásky a tělesnosti. Tělesnost jako nevyhnutelná a radostná, láska jako nesnesitelná a bolestivá, zatížená zkušeností války. Jenomže taky neobejitelná. Ženská postava jako čistota pramenící z naivity i z lásky už není dojemná, ale opravdu smutná. Nesnesitelnost netělesnosti.
Mariini milenci (Maria's Lovers, USA 1984)
režie Andrej Končalovskij, scénář Andrej Končalovskij, Gérard Brach, Floyd Byars, Paul Zindel, Marjorie Davidová, Marjorie Randová hudba Anderj Končalovskij, Gary Malkin, Albert von Tizler, Neville Fleeson, kamera Juan Ruiz Anchía, střih Humphrey Dixon, hrají Nastassja Kinski, John Savage, Robert Mitchum, Keith Carradine, Anita Morrisová ad., 103 minut, premiéra 12. 7. 2005, distribuce NFA
Přečteno 8016x
Článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /3
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Australská kriminální historie Justina Kurzela
Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr
Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005
Z obsahu tištěného čísla:
Stát a kinematografie v době jugoslávské války (Dominika Prejdová, fenomén)
Film a komiks / Narativní blíženci (Miroslav Štochl, téma)
Marcel Pagnol (David Čeněk, profil)
Antihrdinové / Nezávislý komiks na filmovém plátně (Ian McAlpin, téma)
Binderiana (Tichý Syndikát & Paul Schmid, mimo kino)
Hulk / O obrazech, rámech a nutnosti nového "vidění" (Ondřej Hauser, téma)