Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mariini milenci / Téměř romantický film

Mariini milenci / Téměř romantický film

kritika / Andrea Slováková

Na první pohled tradiční příběh, charaktery a dialogy, v lehce nadprůměrné kvalitě. Ale funguje v něm neobvyklá hodnota: romantika bez ornamentů. Válka běsně vytváří zdánlivě nemožné, ale vnitřně nezvratitelné prolnutí citů a tělesnosti, zároveň se však zpřítomňuje jako stvořitel absence, zvětšující se díry v souznění s jiným tělem a dalším citem. Válka se tady neprojevuje jizvami, zničenými těly nebo zpustošenými domy, ale jako čirá esence negace a trvanlivé udupání všech možností až na hranici vyhlazení, na začátek expanzivního totálního nic. Film Mariini milenci zobrazuje veteránské téma na odlišných motivech než jsou nekompletní končetiny nebo obsesivní a depresivní stavy při vyprávění válečných příběhů, ilustruje jej na stavu, kdy neschopnost zbavit se utkvělé lásky je tou největší přítěží. Agrese projevená jako reakce na nemožnost a na nezvládnutí nutnosti překonat tuto nemožnost.

Obvyklá ambivalence mezi raciem a emocemi, pokus jednoho korigovat druhé a opačně, tady nefunguje. City i čistá rozumnost jsou zajedno, pouze iracionální zvraty, vyvstávající z oné válkou způsobené mezery mezi dvěma lidmi, budují odstup a svědčí o nevyléčitelnosti znaků. Vrstevnatost nemožnosti, v explicitní příběhové podobě i v metaforice snů a obsesivních představ a také v lyrické rovině motivů míst, pohledů, doteků, výkřiků. Výkřik může fungovat jako dialogický pohaněč příběhu, ale i jako znak pro stav, pro vyčištěnou lyričnost situace.

Příběh o fobii z krys je trochu nadnesenou metaforou přehnaného strachu. Strach jako spouštěč odporu. Odpor jako nejhlubší vzdálenost. A nesnesitelnost těla se stupňuje, čím delší je jeho přítomnost. Zabránit pohledu i doteku je jediná možnost, jak zastavit rostoucí odpor. Smutek z odloučení nemůže dopomoct k obnovení blízkosti, protože je pořád menší než odpor.

Pak roste už jen různoběžnost lásky a tělesnosti. Tělesnost jako nevyhnutelná a radostná, láska jako nesnesitelná a bolestivá, zatížená zkušeností války. Jenomže taky neobejitelná. Ženská postava jako čistota pramenící z naivity i z lásky už není dojemná, ale opravdu smutná. Nesnesitelnost netělesnosti.

Mariini milenci (Maria's Lovers, USA 1984)
režie Andrej Končalovskij, scénář Andrej Končalovskij, Gérard Brach, Floyd Byars, Paul Zindel, Marjorie Davidová, Marjorie Randová hudba Anderj Končalovskij, Gary Malkin, Albert von Tizler, Neville Fleeson, kamera Juan Ruiz Anchía, střih Humphrey Dixon, hrají Nastassja Kinski, John Savage, Robert Mitchum, Keith Carradine, Anita Morrisová ad., 103 minut, premiéra 12. 7. 2005, distribuce NFA

Přečteno 7835x

Článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Dějiny za dveřmi

KVIFF: Objímání stromů pro začátečníky

KVIFF: A co dále, Íáčku

The Tragedy of Macbeth - Král šedivý a znavený


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Jørgen Leth


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #41 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Václav Vorlíček / "Komedie musí mít přesnou stavbu" (Tomáš Hořava, rozhovor)

Sin City / Nečernobílá estetika a morálka v černé a bílé (Kamil Fila, téma)

Atom Egoyan / Pravdy a lži (Marcel Arbeit, profil)

Slon (Aleš Stuchlý, zoom)

Superhrdinové pod drobnohledem intelektuálů (Kamil Fila, téma)

Občanská výchova / Tučné roky pominuly, a co dál? (Tereza Dvořáková, kritika)

+ více...