Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Román pro ženy / Barevné leporelo

kritika / Tereza Moravcová

Již třetí filmová adaptace románu Michala Viewegha okupuje naše kina. Po snímcích Báječná léta pod psa a Výchova dívek v Čechách je to Román pro ženy, ke kterému – bohužel – napsal na základě své stejnojmenné knihy i scénář sám náš komerčně nejúspěšnější spisovatel. Jeho zoufale nefilmové myšlení, zřetelné z jeho glosátorsky ironického typu psaní, nezachránil ani režisér, který pouze nenápaditě ilustruje knižní předlohu.

Neinvenčnost a předvídatelnost vyprávění, dodatečný zvuk, neustálý komentář hlavní hrdinky zdvojující to, co vidíme v obraze, a nadbytečné retrospektivy jinak lineárně vyprávěného příběhu, to jsou hlavní nedostatky tohoto barevného leporela. A to už ani nemluvě o tom, že Román pro ženy mohl být ostrou kritikou praktik našeho mediálního a reklamního světa, což se nestalo.

Celý příběh je zarámován prostorem kadeřnictví, kde hlavní hrdinka Laura vypráví oblíbené kadeřnici své milostné eskapády. Snad proto se celým filmem line Lauřin komentář, povětšinou naprosto nadbytečný, který často pouze opisuje to, co vidíme na plátně: například: "Jeffovy oči zmateně těkaly po učebně" – a opravdu, Jeffovy oči těkají po učebně!

Přebytečný komentář, přerušování příběhu návraty do kadeřnictví či krátké prostřihy na Lauřinu kadeřnici, která svými přehrávanými grimasami reflektuje duševní pohnutky hlavních hrdinek, jsou spolu s jakýmisi muzikálovými vstupy svíjejících se kadeřnic nepříjemně prvoplánové.

Film připomíná chladné hollywoodské trháky dělané na objednávku (sklízí také značný komerční úspěch), jde po přesně nastavené linii romantické komedie s nezbytným happy endem. Ovšem tam, kde se Vieweghovi v románu daří udržet ironický tón, se nám zde dostává jen zploštělého pokusu o lehkou žánrovou komedii, která však bohužel nevyniká ani vtipnými situacemi, natož dialogy, a celkový dojem nezachrání ani (jinak) poměrně kvalitní herci.

Román pro ženy
(ČR 2004)
režie Filip Renč, scénář Michal Viewegh, kamera Petr Hojda, hrají Zuzana Kanóczová, Simona Stašová ad.
100 minut, distribuce Biocsop, premiéra 14.4.2005

Přečteno 8118x

Článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.1 /27

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Dějiny za dveřmi

KVIFF: Objímání stromů pro začátečníky

KVIFF: A co dále, Íáčku

The Tragedy of Macbeth - Král šedivý a znavený


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (113) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (285) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #40 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Nové cesty narace (Helena Bendová, téma)

Hal Hartley / Vypravěč s duší výtvarníka (Marcel Arbeit, rozhovor)

Carlos Saura fotografující (David Čeněk, zoom)

Aura tajemství Apichatponga Weerasethakula (Alice Lovejoy, cinepur choice)

Hal Hartley (Marcel Arbeit, profil)

Mé dvacáté století / O lásce, svobodě a 20.století (Petr Šafařík, kritika)

+ více...