Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Moje velká indická svatba! / Hollywood Bollywood!
kritika / Jakub Arpel
Jak lze odtušit i s matnými znalostmi fungování tradičního amerického industriálního přístupu k filmování (totiž že kolesa průmyslu jsou čas od času promašťována užíváním cizích, exkluzivně vypadajících formálních postupů), Moje velká indická svatba, "svérázná" filmová adaptace klasického díla Jane Austenové Pýcha a předsudek, je pouhým slabým odvarem toho, co se nazývá Bollywoodem. Tento fakt může iritovat desítky milionů indických cinefilů i znalců klasického Bollywoodu, nikoli však naše odborné i neodborné publikum. U nás bude snímek namísto toho spíš urážet "všeobecný dobrý vkus", a to zejména svými naprosto integrálními, od Bollywoodu neoddělitelnými, a v tomto případě tedy nanejvýš oceněníhodnými součástmi, totiž zjednodušováním, alogičnostmi a emocionální "bulvarizací" seriózní látky. K tomu jen připomínám, že žánr bollywoodské adaptace (britské) literární či dramatické klasiky je v bollywoodském kontextu již léta pevně zakořeněn, že vpravdě bollywoodská (bollywoodská stylem, geograficky však madráská) adaptace Jane Austenové byla představena na minulém Febiofestu (Kandukondain Kandukondain) a srovnání obou verzí vypoví mnohé o nejnovějších trendech na poli audiovizuálního glajchšaltování.
Kořeněná verze jinak standardního kalifornského produktu zpřístupňuje českému filmovému publiku, tedy publiku "koloniálnímu", perifernímu (rozuměj "diktátem stavu věcí odsouzenému k značně omezenému rozhledu"), jakýsi výhled klíčovou dírkou do světa mnohobarevné kinematografické pestrosti.
Před recenzenta se tu postavil konflikt rozměrem vpravdě pupendovský – buď celý jev víceméně odmítnout jako z podstaty špatný (verze polívkovská), nebo velkoryse ohledat míru jeho pozitivního přínosu (verze duškovská). Za sebe zběžně volím tu druhou variantu, protože za jakýkoli, byť slabší odlesk Bollywoodu, který by v budoucnu přispěl k popularizaci jeho i jiných, na Hollywoodu dosud nezávislých prostředí, jsem vděčen.
Skutečně mě mrzí pouze jediná věc – superhvězdě Aishwaře Rai, jedné ze tří největších bollywoodských femmes fatales, je v Mojí velké indické svatbě partnerem bezejmenný, mizerný seriálový herec. "Svým národům" takto Hollywood představil svoji verzi reklamní fráze "Bollywood meets Hollywood" – představu (morálně) nepřijatelnou, přímo odkazující k arogantní indické politice starého britského impéria.
Moje velká indická svatba
(Bride and Prejudice, VB, USA 2004)
režie Gurinder Chadha, scénář Paul Mayeda Berges, Gurinder Chadha, kamera Santosh Sivan, hudba Anu Malik, Craig Pruess, hrají Aishwarga Rai, Martin Henderson, Daniel Gillies ad.
111 minut, distribuce SPI, premiéra 16. 6. 2005
Přečteno 8461x
Článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.6 /14
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Skřítek / Rytmikálovost každodenního hnití po patnácti letech
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005
Z obsahu tištěného čísla:
Festival Némo (Sylva Poláková, glosa)
Carlos Saura fotografující (David Čeněk, zoom)
Hal Hartley / Vypravěč s duší výtvarníka (Marcel Arbeit, rozhovor)
Aurélia Steiner - Melbourne / Film jako reprodukce (Kamila Boháčková, cinepur choice)
Sam Peckinpah (Zdeněk Hudec, profil)
Editorial č.40 (Zdeněk Holý, editorial)