Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Stopařův průvodce po Galaxii / Divákův průvodce po Adamsovi
/ Jindřiška Bláhová
Stopařův průvodce po galaxii anglického slovního fantasty Douglase Adamse, který v jistých under-groundových sci-fi kruzích aspiruje na nejvtipnější počin ve známém vesmíru, si na své domovské planetě podmanil snad všechna základní média. Původně rozhlasový seriál, pak kniha, televizní seriál, videohra. Zbýval jen film a ten kapituloval před nedávnem. Ovšem bílou vlajku už svérázný ironik a vystudovaný anglista Adams neviděl, stejně jako my neuvidíme jeho ucelenou představu. Fakt, že scénář po jeho smrti dopisoval a přepisoval Karey Kirkpatrick, zabodává světlomet pozornosti na porovnání výsledku s předlohou, které by v případě, že by svou anabázi po médiích rozšířil sám Adams, nemělo moc smysl. Adams je megahypervýrobnou na nápady a rozmáchlým géniem představivosti pěchujícím stránky vtipem a britskou lakoničností. Film je malá plocha, kam se vejde jen zlomek toho všeho a vůbec. Ponecháme-li stranou, že osobně bych se bez jakékoli filmové verze Stopaře obešla, spokojena pouze s tou literární, nezbytná selekce nezkomprimovala Adamsovu poetiku do neúnosnosti několika ledabyle vytěžených vtipů. Předloha (ať už bereme tu literární nebo seriálovou) posetá slovními hříčkami, obraty a dialogy není zrovna text přátelský k filmovému obrazu, nejde s ním experimentovat, stínovat atmosféru. Tvůrci, včetně doposud hlavně videoklipového a reklamního režiséra a přítele Spikea Jonze, Gartha Jenningse, mohli jen poslušně a možná někdy až příliš pietně sledovat hlavní linku a ty nejhlavnější odbočky a v duchu se modlit k velkému bílému kapesníku, aby vyvolené vtipnosti zafungovaly, jak mají. Adamsově nekonečné výřečnosti se snažili dát uzavřenou podobu: motivy pospojovali trochu jinak, některé dál rozvinuli (Marvinovy deprese, Vogony), vyzdvihli romantickou zápletku. Nepodařilo se jim ale zahladit epizodickou strukturu, která souvisí s rozvětveností a rozbíhavostí Adamsova psaní a seriálovitého přemýšlení. Film jako by byl zvláštně netrpělivý, jak se touží rozpínat do všech možných dalších naznačených směrů a skrytých minipříběhů za každým konáním, ale nemůže. Nemá čas, nemá místo. Alespoň částečně to vyřešily rozverné pestrobarevné animované pasáže (v rámci britského folkloru posloužili jako inspirace Monty Pythons; s Terry Jonesem se Adams ostatně přátelil a udělali spolu videohru Spaceship Titanic) s komentářem Stephena Frye ve stylu rádoby naučného dokumentu, který předčítá nezbytné kapitoly z průvodce, knihy populárnější než bestseller Kde udělal Bůh chybu. Britskost měl udržet i výběr herců. Proto roli Arthura Denta nedostal žádný svatokrádežný Američan, ale velmi dobře vybraný Martin Freeman, příznačně hvězda úřednického, v Británii populárního seriálu The Office. Pro Adamsovy fanoušky bude film jen příjemným podrážděním vzpomínek na kolos; pro ty, kteří ho vůbec neznají, stručným úvodem do jeho světa. Velmi rychlým stopem.
Stopařův průvodce po galaxii
(The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, USA/UK 2005)
režie Garth Jennings, scénář Douglas Adams, Karey Kirkpatrick, kamera Igor
Jadue-Lillo, střih Niven Howie, hudba Bernie Leadon, Joby Talbot, hrají Martin
Freeman, Sam Rockwell, Zooey Deschanel, John Malkovich, Mos Def ad. 110 minut,
distribuce Falcon premiéra 2. 6. 2005
Přečteno 8502x
Článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.4 /8
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ Z RUBRIKY
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005
Z obsahu tištěného čísla:
Editorial č.40 (Zdeněk Holý, editorial)
Maminka a děvka (Jean Eustache, scénář)
Vyprázdněná narace aneb vzrušující nejistota filmového pohybu (Zdeněk Holý, cinepur choice)
Shara / Příběh versus vyprávění (Helena Bendová, cinepur choice)
Hal Hartley / Vypravěč s duší výtvarníka (Marcel Arbeit, rozhovor)
Aura tajemství Apichatponga Weerasethakula (Alice Lovejoy, cinepur choice)