Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nové cesty narace

téma / Helena Bendová

Je-li příběh, slovy Ricoeura, "smysluplné sřetězení událostí", vyprávění nebo-li narace je proces, skrze nějž příběh vzniká v průběhu díla, jinak řečeno zpřítomňování fikčního časoprostoru, v němž existují určité vzájemně spjaté postavy a události. Filmové vyprávění – ve smyslu narativních strategií spjatých specificky s médiem filmu – je čímsi, co je v neustálém pohybu: některé formy vyprávění byly a jsou v některých obdobích a zemích oblíbenější, konvenčnější, propracovanější atd. než v jiných, občas některé způsoby narace mizí, jindy zase vznikají její nové, či alespoň podstatně inovované formy... V úplných počátcích byla kinematografie ve své většině dosti vzdálená vyprávění příběhů. Lumiérovské dokumenty a méliesovské kouzelnické triky (a všechny jim podobné typy snímků) se nesnažily ani tak vyprávět příběhy, jako spíš ohromovat diváky, ať už fantasknem nebo naopak nebývalou realističností. Postupné prodlužování délky filmů a s ním jdoucí příklon k vyprávění vyvrcholily zhruba kolem roku 1917, kdy – alespoň podle Bordwella, Thompsonové a Staigerové – došlo k definitivnímu ustanovení a prosazení takzvané klasické narace, tedy jedné z vícero možných forem vyprávění, jež se ovšem díky své zabydlenosti v hollywoodských snímcích stala na dlouhá desetiletá dominantní formou budování filmových příběhů po celém světě. Paralelně vedle klasické narace a někdy přímo jí navzdory existovaly a existují nicméně různé další způsoby vyprávění příběhů, a to jak ve sféře tzv. uměleckého filmu (kde došlo k výraznému zlomu především po druhé světové válce spolu s prosazením fragmentární a oddramatizované modernistické narace), tak ve sféře filmu takzvaně komerčního (např. přechod od klasického k postklasickému Hollywoodu v 70. letech je spjat mimo jiné s trochu jiným způsobem vyprávění).

V rámci následujících textů jsme se pokusili blíže prozkoumat některé z filmů, tvůrců či přímo filmových proudů, jež se nám zdají být charakteristické pro některé inovativní narativní tendence posledních let. Obecnější texty (analýza několika současných filmů se specificky "vyprázdněnou" narací Zdeňka Holého, průzkum nových vyprávěcích strategií Hollywoodu a jejich spjatosti s koncepty filmových teoretiků od Pavla Skopala, profil tchajwanského tvůrce Apichatponga Weerasethakula od Alice Lovejoy, článek o třech filmech, které fungují spíše v modu expozice než reprodukce od Kamily Boháčkové) jsou doplněny texty o několika jednotlivých, z hlediska vyprávění originálních filmech především poslední doby. Nakolik jsou námi analyzované filmy skutečně reprezentanty "nové narace" si budete moci sami ověřit, pokud letos pojedete na Letní filmovou školu do Uherského Hradiště 2005, kde se opět uskuteční přehlídka Cinepur' Choice, připravená redakcí tohoto časopisu, v jejímž rámci bude promítnuto deset filmů spjatých s hlavním tématem tohoto čísla.

Přečteno 7615x

Článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.4 /10

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům

Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu

Editorial č.60 / Hranice interpretace

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (731) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #40 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Hal Hartley / Vypravěč s duší výtvarníka (Marcel Arbeit, rozhovor)

Shara / Příběh versus vyprávění (Helena Bendová, cinepur choice)

Maminka a děvka (Jean Eustache, scénář)

Filmová hvězda (Jakub Kučera, pojem)

Proti zdi / Cahit a Sibel, případ pro psychiatra (Jan Březina, kritika)

Pozitiva Ourslerových diapozitivů (Kamila Boháčková, glosa)

+ více...