Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Editorial č.34
editorial / Jan Kolář
V poslední době se stalo zvykem, že členové redakce Cinepuru si na této stránce vyřizují své osobní účty s obsahem daného čísla. Jednou se tu píše o tom, co v časopise chybí, o dva měsíce později zas editorial upozorňuje, že to, co do jedné ze stálých rubrik konečně proniklo, naprosto nestojí za to, aby se na stránkách Puru objevilo. (Celá věc pak má svůj další půvab pro houfy pravidelných čtenářů a zástupy abonentů, kteří dobře vědí, že v obou inkriminovaných editorialech se píše o tomtéž filmu.) Tato podivná praxe, kdy se jednotliví redaktoři macešsky distancují od toho, za co by měli zodpovídat, je mi z duše protivná a kdesi jsem se veřejně zařekl, že na ní nebudu participovat.
Dlužno ovšem poznamenat, že se tak stalo dlouho před tím, než mi připadl čestný úkol sepsat editorial vlastní. Když jsem si procházel číslo, které právě držíte v ruce, padl můj pohled na dvě pochvalné recenze na Český sen a všem mým editorským předsevzetím byl konec. Občas to na mě zkrátka přijde a já neodolám.
Autor první ze zmiňovaných recenzí na Českém snu vyzdvihuje to, že se jeho tvůrci vzdali apriorního moralizování a soustředili se na pobavené sledování toho, co vyprovokovali. Druhá recenze pak Klusákův a Remundův film s nadšením staví mezi snímky, které přestávají být ohraničenými "díly", otevírají se světu a k publiku promlouvají jinak, než jen prostřednictvím lineárního vyprávění. Nemám nic proti zábavnosti ani proti prolamování recepčních mechanismů a narativních schémat. Jen nevím, co s tím má společného Český sen, který (ať jsem taky trochu svině) je jen o málo zábavnější než Krampolova estráda Nikdo není dokonalý a který místo svobodné a neotřelé komunikace s divákem nabízí jen zoufale předvídatelný sled mnohokrát viděných scén. Samotného mě to mrzí, protože jsem se na Český sen těšil – ale z toho, co se mohlo stát mnohovrstevnou analýzou propletence moci, reklamy, médií a rodinného štěstí v objetí konzumu, zbylo jen pár silných momentů a film, který si dokázal představit každý z nás ve chvíli, kdy se o pravé povaze Českého snu dozvěděl.
Poté, co jsem si takto ostentativně umyl ruce, je na čase vrátit se na zem a pustit se konečně do toho, k čemu má tato redakční hlásná trouba sloužit. Cinepur tentokrát pokrývá obě tuzemské prázdninové filmové přehlídky – profilem Johna Cassavetese upozorňujeme na karlovarskou retrospektivu této legendy autorského filmu a v tématu "Tělo ve filmu" přinášíme textový pandán ke kolekci filmů, jež budou (jak pevně doufáme) uvedeny v rámci sekce Cinepur´ Choice na letošní LFŠ. Naši spolupracovníci shledali téma výživným a zahltili nás tolika příspěvky, že hranice těla, těla filmu a těla ve filmu budeme zkoumat i v příštím čísle.
Konec řečí. Nashledanou v září a nezapomeňte, že začalo léto.
PS: Díky heroickému úsilí, které Zdeněk Holý vyvinul v minulých týdnech, má dnes již celá redakce Cinepuru kompletně ukončené vysokoškolské vzdělání. Pevně věříme, že se tento fakt odrazí v kvalitě naší práce.
Přečteno 5560x
Článek vyšel v časopise Cinepur #34, červen 2004.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.3 /13
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Šmíra a hra doopravdy / Benedetta
Od eschatologie k entropii / Last and First Men
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #34, červen 2004
Z obsahu tištěného čísla:
Outer Space / "Vnější prostor" filmu? (Kamila Boháčková, zoom)
Děravé tělo hrdiny (Jan Kršňák, téma)
Funny Games (Edita Langpaulová, zoom)
Český sen (Ondřej Čapek, kritika)
Patricio Guzmán (David Čeněk, rozhovor)
Konec hypertrofické éry (Kamil Fila, téma)