Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Téma: Filmová kritika

téma: Filmová kritika / Redakce

"Veškeré psaní je svinstvo." (Antonin Artaud)

Téma filmové kritiky jsme zvolili nejen proto, že nás – coby redakci filmového časopisu – otázka "jak psát o filmu" přirozeně neustále pronásleduje, ale především proto, že si myslíme, že jde o tematiku, jejíž otevření může být zajímavé a užitečné pro čtenáře. Právě oni by měli být vůči kritice ostražití a dobře vážit, kterého kritika a proč poslouchají, jelikož jinak se jim může stát, že jim nějaký pseudoodborník vydávající se za filmového kritika – a že jich v Česku máme – začne ne kultivovat, ale kazit vkus. Stejně jako jsou dobré a špatné filmy, existují také dobré a špatné kritiky a je jen na čtenáři, aby je rozlišil. Příklady, jak rozlišit a hodnotit různé typy kritického psaní, jak odhalit implicitní – a leckdy dosti pomýlené – ideje, na nichž jsou postaveny, naleznete v prvních článcích tématu, demonstrujících obecnější zamyšlení nad metodami kritiky na konkrétních příkladech známých českých kritiků. Dále v tématu naleznete speciální analýzu věnovanou tomu, jak fungují tuzemské filmové měsíčníky komerčního charakteru a kratší anketu mezi samotnými kritiky. Závěrečný dvojčlánek se pak dívá na kritiku ze vzdálenější, mj. i historické perspektivy a odhaluje, jaké skryté pragmatické cíle ji – možná – řídí. Dosti negativní postoj, který jsme zaujali k (nejen) české filmové kritice v duchu našeho oblíbeného redakčního hesla "Proti všem", nepovede snad ke zcela depresivnímu vyznění tématu (koneckonců je na dalších stranách i nemálo odlehčujících (sebe/ironických momentů), ale spíše, doufejme, otevře diskuzi nad rozebíranými otázkami – v příštím čísle rádi otiskneme případné reakce.

Přečteno 9480x

Článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Filmový festival Litoměřice

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003

Z obsahu tištěného čísla:

Good bye, Lenin! (Tereza Dvořáková, kritika)

Josef von Sternberg / Rozmary historie, rozmary touhy (Petra Hanáková, téma)

Normalizační film na čtyřech kolech (Lucie Česálková, reflexe)

Anketa (Redakce, téma)

Arturo Ripstein o svých filmech (Redakce, téma)

Editorial č.31 (Kamila Boháčková, editorial)

+ více...