Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Zeleně, šetrně, úsporně / O možnostech a rizicích udržitelné audiovizuální produkce

téma: Film a ekologie / Šárka Gmiterková / 8. 10. 2021

Uvnitř filmového průmyslu se v posledních letech začíná mluvit o tom, co vlastně stojí tvorba audiovizuálních obsahů, přičemž zdaleka není řeč jen o finančních nákladech. Podle nejnovější zprávy Evropské komise natáčení standardního evropského celovečerního filmu vyprodukuje v průměru 192 tun oxidu uhličitého. Informace o environmentální stopě filmových projektů bývají kusé a týkají se jen jednotlivých případů. Například při natáčení filmu Šílený Max: Zběsilá cesta (2015) byl poničen citlivý biotop na západním pobřeží Austrálie. Produkce Pirátů z Karibiku: Salazarova pomsta (2017) se o dva roky později v severní části stejného kontinentu zbavila nebezpečného chemického odpadu bez ohledu na panující striktní opatření. Území Maya Bay na thajském ostrově Koh Phi Phi, známé ze snímku Pláž (2000), prošlo před lety na přání produkce výraznými úpravami, a přilehlé korálové útvary dodnes drancují lodě svážející do malebné zátoky stovky turistů. Filmaři sice dovedou vytvářet alarmující vize planetárního zmaru i oslavu přírodních krás a vystupovat jako citliví a progresivní jedinci, ale k ekologickým důsledkům realizace svých tvůrčích vizí zůstávali dost často slepí. Neselhávají přitom jen velké štáby a projekty jako ty výše uvedené.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #137

Článek vyšel v časopise Cinepur #137, říjen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Namluveno / Nenatočeno (Bohdan Karásek, Vojtěch Mašek, kamera-pero) • Videohra jako neoexpresionistická galerie i audiovizuální nirvána / Cuccchi (Ondřej Trhoň, televize) • Filmy, které nikdo neuvidí / 74. ročník MFF Locarno (Jakub Felcman, report) • Mezi poezií a přírodou / Estetická ekologie Abbáse Kiarostamího (Andrej Chovanec, téma) • Olympiáda Tokio / Japonsko v cíli maratonu (Antonín Tesař, flashback) • Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda (Ondřej Pavlík, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy

FixFox: Intergalaktický opravář v hřejivé české hře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

West Side Story v troskách / West Side Story

Stylově spíchnutá antihrdinka / Cruella

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

Malé ženy v kalhotách / Malé ženy

Milostný dopis svobodě / Portrét dívky v plamenech


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)