Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Editorial č.31
editorial / Kamila Boháčková
Tímto číslem pokračujeme v nastoupeném kritickém trendu z minulého čísla, přičemž hlavním tématem se stala sama filmová kritika. Cílem však není pouze provokovat či pranýřovat, nýbrž vyvolat určitou diskuzi nad současným stavem, nad kritérii a postavením kritiky jako takové. Ostatně hlavní funkcí skutečné kritiky vždy bylo vyvolat nad dílem určitou diskuzi, udělat z něj živé téma a stát se odrazem dobového čtení, které by mohlo být směrodatné pro historický obraz dané doby. Z kritiky se zpětně dá vyčíst, co v určité době bylo aktuální, akcentované, diskutované – zkrátka čím se žilo. Vždy je možné deklarovat obecné kritické principy v závislosti na některé z aktuálních ideologií. Teoretické modely dávají rutinérům jistotu, že mají účast na dějinách a jejich celkovém smyslu. Dnes (ostatně jako vždy) koexistuje pospolu více relevantních modelů svědčících o současné ideologické rozvolněnosti i navazování na teorie minulé. A tak vedle sebe stojí kritika marxistická, impresionistická, feministická, ale také vycházející ze strukturalismu a zejména z poststrukturalizmu. Dokonce i v našem časopise lze nalézt v průběhu let typické ukázky všech zmíněných postojů. Ideologická volba však sama o sobě nekonstituuje kritiku jako takovou. Roland Barthes v Kritice a pravdě píše zajímavou věc – kritika dílo neodkrývá, nelze jejím prostřednictvím vyřknout jakýsi všeplatný kritický soud, ale spíše dílo pokrývá vlastním jazykem. Kritika neluští smysl díla, nýbrž "rekonstituuje pravidla, v jejichž rámci byl tento smysl vypracován". Nerekonstruuje poselství, ale "jen" jeho systém. Každá kritika v sobě zahrnuje i řeč o sobě samé. A tak je v hloubi každé kritiky pomyslně ukryt dialog subjektivity kritika a jakés takés objektivně dané doby, stejně jako dialog mezi jazykem díla a jazykem kritiky i mezi kritikou a jejími čtenáři. Kritika jako dialog. Budiž i naše "kritika kritiky" pojata jako výzva k dialogu s Vámi, čtenáři.
Kromě samotného tématu nabízíme i několik kritik současných filmů a profil "kritika" současného (přinejmenším) Rakouska, Ulricha Seidla. S příchodem nového roku a nové dekády časopisu jsme se navíc rozhodli lehce inovovat grafiku a zavést v rámci rubriky kritik novou podrubriku s názvem Událost, kde bychom chtěli formou konfrontace více názorů či rozhovoru s tvůrci upozornit na film, který v rámci naší distribuce považujeme za pozoruhodný v poslední době. V tomto čísle je to maďarský snímek Škyt. Co se týče distribučních radostí, upozorňujeme také na lednový a únorový festival Febiofest, který tento rok přináší kromě nabídky současných filmů také několik retrospektiv filmových klasiků – o třech z nich (Josefu von Sternbergovi, Ernstu Lubitschovi a Arturovi Ripsteinovi) si můžete podrobněji počíst v rubrice Festival, kterou jsme připravili při této příležitosti.
Přejeme Vám šťastný rok 2004!
Přečteno 5724x
Článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /5
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen
Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003
Z obsahu tištěného čísla:
Škyt (Helena Bendová, kritika)
Jan Gogola ml. (Helena Bendová, rozhovor)
Millennium Mambo (Aleš Stuchlý, soundtrack)
Diegeze (Jakub Kučera, pojem)
Omyly kritiky (Helena Bendová, téma)
Good bye, Lenin! (Tereza Dvořáková, kritika)