Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Na rozcestí / Vzlety a pády současného ukrajinského filmu

téma: Postsovětské kino / Kamila Dolotina / 29. 7. 2021

Rešerše ukrajinské kinematografie se podobá detektivní práci. Relevantní údaje o jejím institucionálním stavu se nakonec nejlépe získávají od přímých účastníků tamního dění. Následující text o situaci současného ukrajinského filmu tedy vznikl na základě rozhovorů se dvěma předními „insidery“. Prvním z nich je filmový kritik Dmitrij Desjaterik – Kyjevan a patriot; druhým režisér Sergej Loznica, Ukrajinec podle státní příslušnosti a kosmopolita podle výčtu dosavadních bydlišť, který bývá Západem přijímán jako lídr ukrajinského filmu, ačkoli své postavení v zemi shrnuje slovy: „Vždycky jsem byl vnímán jako ruskojazyčný režisér. Je jim příjemné, když Ukrajina díky mně dostává ceny, ale nemají pocit, že jsem jedním z nich.“

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Na pokraji nervového zhroucení / 72. mezinárodní filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Čtvrtstoletí neviny / O nespravedlivém systému a iluzích (Jan Bergl, zoom) • Editorial 136 (Jindřiška Bláhová, editorial) • Noci v úplňku / Utopická časovost Erica Rohmera (Ondřej Pavlík, flashback) • Thomas Vinterberg / Hledání naděje v severských temnotách (Jana Koutná, portrét) • Hlediště jsou ti druzí / Annette (Antonín Tesař, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Existenciální pijáctví / Chlast

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (105) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1090) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)