Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Postsovětské kino

téma: Postsovětské kino / Lukáš Skupa / 29. 7. 2021

Termín „postsovětské kino“ může na první pohled působit nepřiměřeně, nebo dokonce nepatřičně. Proč mluvit o postsovětských kinematografiích, když od rozpadu Sovětského svazu uplynulo skoro třicet let? Za tak dlouhou dobu je přece možné odstřihnout se od minulosti a vybudovat vlastní filmový průmysl. U většiny kinematografií, jimž se věnují následující texty, to však platí jen do jisté míry. Přechod od státního filmového monopolu k tržnímu modelu produkce jim v lepším případě způsobil vleklé potíže, v horším je přivedl rovnou na hranici krachu. Zatímco některé se teprve nedávno odrazily ode „dna“, jiné se dodnes potýkají s dědictvím sovětské i postsovětské éry ve filmové infrastruktuře a tvorbě.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Editorial 136 (Jindřiška Bláhová, editorial) • Na pokraji nervového zhroucení / 72. mezinárodní filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Kolotoč nádherných traumat / Strangeland (Ondřej Trhoň, Barbora Tauerová, videohra) • Hlediště jsou ti druzí / Annette (Antonín Tesař, kritika) • Čtvrtstoletí neviny / O nespravedlivém systému a iluzích (Jan Bergl, zoom) • Gramatika nekonečna / O nekonečnu (Janis Prášil, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: David Fincher


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (105) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1090) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)