Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Dělat si z filmů domov / Camp a klasický Hollywood

fenomén / Antonín Tesař / 29. 7. 2021

Pojem camp je dnes spojený především se slavným esejem Susan Sontag Poznámky o fenoménu camp z roku 1964. Už v něm autorka zhusta odkazuje na filmy a osobnosti klasického Hollywoodu – plejádu ženských hereckých hvězd jako Greta Garbo, Jayne Mansfield nebo Bette Davis, tvůrce typu Busbyho Berkeleye či Josefa von Sternberga, případně konkrétní filmy King Kong (1933), Útěk z ráje (Trouble in Paradise, 1932) či Maltézský sokol (Malthese Falcon, 1941). V lecčems záměrně vágní a mlžící charakteristiky této „vnímavosti“ byly od té doby mnohokrát revidovány a samotný pojem campu za půlstoletí od vzniku jejího textu několikrát výrazně proměnil kontext. Klasický Hollywood ale zůstává jedním z hlavních zdrojů, kam si autoři textů o campu chodí pro konkrétní příklady této estetiky. I když různá pojetí campu mohou mít spolu vlastně jen málo společného, na téhle referenci jako by se většina interpretů shodla. Hollywood přitom s campem není spjatý nijak esenciálně a už vůbec ne historicky – samotný pojem camp totiž ve dvacátých až padesátých letech minulého století koloval jen v hodně okrajových kruzích. Pro praxi campu je dokonce naopak důležité, že si hollywoodskou produkci přivlastňuje tvůrčím způsobem, který přikládá starým filmům nové důrazy specificky a ne právě snadno zachytitelně.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Návštěva muzea lásky / Undine (Ondřej Pavlík, kritika) • Polovičatá výpověď Vigga Mortensena / Ještě máme čas (Kateřina Hejnarová, kritika) • Hranice, kterou nesmíš překročit / Rozhovor s Viktorem Kosakovským (Kamila Dolotina, rozhovor) • Čtvrtstoletí neviny / O nespravedlivém systému a iluzích (Jan Bergl, zoom) • Na pokraji nervového zhroucení / 72. mezinárodní filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Dej mi zpět mé jméno / Halston (Jan Bodnár, televize) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy

FixFox: Intergalaktický opravář v hřejivé české hře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)