Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Noci v úplňku / Utopická časovost Erica Rohmera

flashback / Ondřej Pavlík / 29. 7. 2021

Noci v úplňku (1984) patří mezi ty filmy Erica Rohmera, které z perspektivy dnešního českého diváka nevyhlížejí jen jako autentická dramata o přelétavých romancích a problémech prvního světa, ale také jako čarovné průhledy do zcela odlišné, nikdy nedostupné časoprostorové dimenze. Jednak setrvalá kulturní propast způsobuje, že sebemenší banalita pronesená kultivovanou francouzštinou může znít jako vznešená věta z filozofického sborníku, případně jako nejvášnivější vyznání lásky. Na rozdíl od neorealistických děl z chudinských poměrů navíc Rohmerovi hrdinové netrpí materiálním nedostatkem, ba naopak, občas se potýkají s přebytkem. Třeba jako protagonistka Nocí v úplňku, která si s platem elévky v designerské agentuře může dovolit vydržovat dva pařížské apartmány. Což, viděno prizmatem současné bytové krize, skutečně působí jako zcela vyfantazírovaná představa. Také proto, že jsou obvykle hmotně zajištěné, mají Rohmerovy postavy čas hloubavě řešit samy sebe a svoje vztahy dlouze probírat s ostatními. Jak k tomu trefně poznamenal jeden z herců brněnského HaDivadla při nedávné společné diskusi nad Rohmerovou tvorbou: „Ty filmy jsou téměř utopické, protože jsou o lidech, kteří své vztahové problémy dokážou vždy natolik důkladně reflektovat a dopodrobna si je vyříkat, že jsou vlastně ukázkou toho, jak by taková komunikace měla ideálně vypadat.“ Je to samozřejmě po paměti parafrázovaná citace, nicméně zachycuje jádro sdělení, které mi zásadně přerámovalo pohled na Rohmerovy filmy. Co když tedy Rohmerovy filmy nejsou úplně tak realistické, jak se o nich běžně uvažuje?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Z venkovského učitele filmařem / Dmitrij Davydov a nová jakutská kinematografie (Andrej Chovanec, téma) • Na pokraji nervového zhroucení / 72. mezinárodní filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Tenkrát a dnes na Východě (Lukáš Skupa, téma) • Čtvrtstoletí neviny / O nespravedlivém systému a iluzích (Jan Bergl, zoom) • Jak se mrtví naučili žít / Duše (Filip Šula, kritika) • Gramatika nekonečna / O nekonečnu (Janis Prášil, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Návštěva muzea lásky / Undine

KVIFF: Zpráva o novém filmu Václava Kadrnky


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1089) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)