Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Noci v úplňku / Utopická časovost Erica Rohmera

flashback / Ondřej Pavlík / 29. 7. 2021

Noci v úplňku (1984) patří mezi ty filmy Erica Rohmera, které z perspektivy dnešního českého diváka nevyhlížejí jen jako autentická dramata o přelétavých romancích a problémech prvního světa, ale také jako čarovné průhledy do zcela odlišné, nikdy nedostupné časoprostorové dimenze. Jednak setrvalá kulturní propast způsobuje, že sebemenší banalita pronesená kultivovanou francouzštinou může znít jako vznešená věta z filozofického sborníku, případně jako nejvášnivější vyznání lásky. Na rozdíl od neorealistických děl z chudinských poměrů navíc Rohmerovi hrdinové netrpí materiálním nedostatkem, ba naopak, občas se potýkají s přebytkem. Třeba jako protagonistka Nocí v úplňku, která si s platem elévky v designerské agentuře může dovolit vydržovat dva pařížské apartmány. Což, viděno prizmatem současné bytové krize, skutečně působí jako zcela vyfantazírovaná představa. Také proto, že jsou obvykle hmotně zajištěné, mají Rohmerovy postavy čas hloubavě řešit samy sebe a svoje vztahy dlouze probírat s ostatními. Jak k tomu trefně poznamenal jeden z herců brněnského HaDivadla při nedávné společné diskusi nad Rohmerovou tvorbou: „Ty filmy jsou téměř utopické, protože jsou o lidech, kteří své vztahové problémy dokážou vždy natolik důkladně reflektovat a dopodrobna si je vyříkat, že jsou vlastně ukázkou toho, jak by taková komunikace měla ideálně vypadat.“ Je to samozřejmě po paměti parafrázovaná citace, nicméně zachycuje jádro sdělení, které mi zásadně přerámovalo pohled na Rohmerovy filmy. Co když tedy Rohmerovy filmy nejsou úplně tak realistické, jak se o nich běžně uvažuje?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Noci v úplňku / Utopická časovost Erica Rohmera (Ondřej Pavlík, flashback) • Gruzínská nová vlna / Film jako společenská terapie (Lukáš Skupa, téma) • Kolotoč nádherných traumat / Strangeland (Ondřej Trhoň, Barbora Tauerová, videohra) • Hranice, kterou nesmíš překročit / Rozhovor s Viktorem Kosakovským (Kamila Dolotina, rozhovor) • Stylově spíchnutá antihrdinka / Cruella (Šárka Gmiterková, kritika) • Homo sapiens digitalis / Neozoon (Petra Chaloupková, mimo kino) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #137

#137

říjen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

Nikdo už mě nemůže soudit / Titan

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Mezipatra oslaví život s queer filmy z šesti světadílů

Monumentální intimita Villeneuvovy Duny / Duna

3KinoFest představí vizionáře střední Evropy

Úvod k tématu: Film a ekologie

Editorial 137

Zeleně, šetrně, úsporně / O možnostech a rizicích udržitelné audiovizuální produkce


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Návštěva muzea lásky / Undine

KVIFF: Zpráva o novém filmu Václava Kadrnky

KVIFF: Láska pod kapotou tankuje super a jede na plný plyn

KVIFF: Princ je šlechtěné postkoloniální drama s rodokmenem

KVIFF: Memoria rozvibrovává ticho do hmatatelných frekvencí


RUBRIKY

anketa (28) / český film (114) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (111) / fenomén (81) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (8) / kauza (33) / kniha (128) / kritika (1032) / mimo kino (186) / novinka (806) / pojem (36) / portrét (46) / profil (94) / reflexe (25) / report (126) / rozhovor (174) / scénář (4) / soundtrack (81) / téma (987) / televize (123) / událost týdne (279) / videohra (76) / web (43) / zoom (169)