Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 136

Editorial 136

editorial / Jindřiška Bláhová / 1. 8. 2021

Sedím na okraji dřevěné sklápěcí sedačky venkovského kina. Moje osmileté nohy se klimbají deset centimetrů nad podlahou, protože na ni ještě nedosáhnu. Oči navrch hlavy upřené na velké plátno před sebou. Řada 8, sedadlo 3, cena lístku 8 Kčs. Pamatuji si to dodnes – a i ten lístek ještě mám –, včetně vrnění projektoru, kovových krabic na filmy poskládaných u stěny a pocitu naprostého radostného uhranutí. Na plátně Vlasy Miloše Formana. Nerozumím sice polovině slov v písních, ale to je jedno. Co chápu zcela zřetelně, je, co (z)může film. Pamatuji si to přesně, protože někde tady mě spolkla jeho magie, jako Bergera na konci filmu břicho vojenského letadla směr Vietnam.

Uplynulých dvacet let, kdy o filmu profesně píši, se tak dá brát i jako v podstatě honba za zopakováním popsaného prvotního vzrušení. Zásadních momentů byla řada, ale puristicky možná nejblíž jsem se dostala v roce 2012 na festivalu v Cannes na projekci Holy Motors Leose Caraxe. Ztemnělý sál tiše vibroval a film byl médiem bez hranic přetvářeným v hlavě vizionáře. Caraxův nový snímek Annette, který zahajoval letošní festival v Cannes – report od Jakuba Felcmana věnovaný tentokrát důkladně mnoha soutěžním filmům najdete v čísle –, byl tak logicky příslibem nové „dávky“, která v nečekaných momentech obnovuje víru v sílu filmu.

Takže tři týdny zpět sedím na premiéře Annette, tentokrát už ve vypolstrované sedačce, nohama dosáhnu na zem. Řada 19, sedadlo 4. Oči navrch hlavy občas, někdy nevěřícně. Annette není beztížné zjevení. Vyžaduje „práci“, vyžaduje víru, vyžaduje odhodlání, ale připomíná, že existuje možnost znovu a znovu se zamilovávat do filmu. I když to nemusí být nutně láska na první pohled. Podstatnější je, že jej pak nemůžete dostat z hlavy. Což by se dalo vzít jako míra filmu, který stojí za to. Annette, jež Caraxovi vynesla v Cannes cenu za režii, je tak navzdory všem svým „ale“ jednou z filmových událostí roku. A filmem, kvůli němuž stojí za to stále chodit do potemnělého sálu kina vyhlížet zjevení. Bravurní pozvánkou je kritika od Antonína Tesaře v čísle. Najdete v něm i profil režiséra Thomase Vinterberga, Flashback věnovaný Nocím v úplňku Erica Rohmera, rozhovor s ruským režisérem Viktorem Kossakovským nebo text o campu a klasickém Hollywoodu.

A pokud se chystáte na Letní filmovou školu, stavte se ve středu 11. srpna do stanu Respektu na debatu Cinepuru o studiu Disney.

Hezké léto a inspirativní čtení přeje

Jindřiška Bláhová

Přečteno 855x

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #138

#138

prosinec 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

West Side Story v troskách / West Side Story

It’s-a Me, Paolo! / Klan Gucci

Duševní narkotikum pro nejširší masy / James Bond v československém tisku

„Hrdina papírový a plochý až hanba“ / Goldfinger v románu a ve filmu

Jeden restart nestačí / Zlaté oko a Casino Royale v kontextu vývoje série 007

Boj s dinosaury / Bond girls na pomezí mužské fantazie a emancipace

Bond na cestě k lidskosti / Craig, Dalton a Lazenby

„Očekávám, že zemřete, pane Bonde!“


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 137

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus


RUBRIKY

anketa (28) / český film (115) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (112) / fenomén (82) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (9) / kauza (33) / kniha (129) / kritika (1039) / mimo kino (187) / novinka (806) / pojem (36) / portrét (46) / profil (95) / reflexe (25) / report (127) / rozhovor (175) / scénář (4) / soundtrack (82) / téma (994) / televize (124) / událost týdne (280) / videohra (77) / web (43) / zoom (170)

Cinepur #136 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021

Z obsahu tištěného čísla:

Z venkovského učitele filmařem / Dmitrij Davydov a nová jakutská kinematografie (Andrej Chovanec, téma)

Úvod k tématu: Postsovětské kino (Lukáš Skupa, téma)

Vlastenectví za časů Putina / Filmy Kirilla Serebrennikova (Janis Prášil, téma)

Dej mi zpět mé jméno / Halston (Jan Bodnár, televize)

Znásilnění, pomsta a žvýkačka / Nadějná mladá žena (Dan Krátký, kritika)

Karlovo zbytečné hledání / Jak Bůh hledal Karla (Martin Svoboda, kritika)

+ více...