Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Christopher Nolan a smysl filmového zvuku

fenomén / Jonáš Kucharský / 29. 3. 2021

„Na to, že Tenet měl zachránit kina, je pozoruhodné, že by byl daleko příjemnější, kdyby byl opatřen titulky. Co má sakra Christopher Nolan proti dialogům?“ napsal na začátku loňského září na Twitter americký filmový kritik Scott Mendelson. Nebyl jediný. Po premiéře Nolanova jedenáctého celovečerního snímku čeřila vody internetu debata o nesrozumitelnosti dialogů a přehnané pompéznosti zvukových efektů. Vyhledávač Google měl na začátku září zalogovaných kolem pěti tisíc odkazů obsahujících spojení „Tenet Sound“. Filmový mix byl jedním ze žhavých témat internetu a takřka každé světové médium, v čele s britským deníkem The Guardian, otisklo alespoň jeden článek o nesrozumitelnosti zvukového mixu Nolanova čas a prostor ohýbajícího blockbusteru. Stížnost z úvodu přitom hlavně odhaluje, jak málo je problematika filmového zvuku pro širší veřejnost srozumitelná.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #134

Článek vyšel v časopise Cinepur #134, duben 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce (Martin Bubrín, kritika) • Víc než vizuální noviny (Petra Chaloupková, mimo kino) • Euforie vztahové hysterie / Malcolm a Marie (Jan Bodnár, kritika) • Střípky života / Střípky ženy (Janis Prášil, kritika) • Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale (Pavel Sladký, report) • Úzkostná nostalgie / Sekerka (Antonín Tesař, televize) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)