Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Christopher Nolan a smysl filmového zvuku

fenomén / Jonáš Kucharský / 29. 3. 2021

„Na to, že Tenet měl zachránit kina, je pozoruhodné, že by byl daleko příjemnější, kdyby byl opatřen titulky. Co má sakra Christopher Nolan proti dialogům?“ napsal na začátku loňského září na Twitter americký filmový kritik Scott Mendelson. Nebyl jediný. Po premiéře Nolanova jedenáctého celovečerního snímku čeřila vody internetu debata o nesrozumitelnosti dialogů a přehnané pompéznosti zvukových efektů. Vyhledávač Google měl na začátku září zalogovaných kolem pěti tisíc odkazů obsahujících spojení „Tenet Sound“. Filmový mix byl jedním ze žhavých témat internetu a takřka každé světové médium, v čele s britským deníkem The Guardian, otisklo alespoň jeden článek o nesrozumitelnosti zvukového mixu Nolanova čas a prostor ohýbajícího blockbusteru. Stížnost z úvodu přitom hlavně odhaluje, jak málo je problematika filmového zvuku pro širší veřejnost srozumitelná.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #134

Článek vyšel v časopise Cinepur #134, duben 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Vraždy v ráji číslo 24 / Paradise Killer (Ondřej Trhoň, videohra) • Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni (Jindřiška Bláhová, editorial) • Nesamozřejmá detektivka a samozřejmý zločin / Oddechový čas krimi žánru v první polovině šedesátých let (Martin Mišúr, téma) • 1000 a jeden Kaufman / Narcistní podoby autora, který se nemůže vystát (Petra Chaloupková, portrét) • Krimi jako příslib naděje / Rozhovor s kreativním producentem Michalem Reitlerem (Martin Svoboda, téma) • Euforie vztahové hysterie / Malcolm a Marie (Jan Bodnár, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (106) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1091) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)