Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 132: Fantasy
editorial / Jindřiška Bláhová / 16. 12. 2020
Rok 2020, který se pomalu chýlí ke konci, pro mě bude z hlediska vycházení Cinepuru symbolizovat zadní strana obálky čísla 131. Na ní se objevilo, jako vždy, avizované téma čísla příštího – ale tentokrát s otazníkem. Bond? Otazník hlásal, že v daný moment nevíme, jestli se to, co plánujeme, skutečně stane. Číslo věnované Bondovi už bylo v redakčním plánu o pár měsíců dřív, načasované na původní premiéru nejnovější bondovky Není čas zemřít. Z důvodů, které všichni až moc dobře známe, byla premiéra zrušena a odložena na podzim. Z podzimu pak na začátek dubna příštího roku, který ale nemusí být vůbec jako termín jistý. Agent 007 tak se zavřenými globálními kiny visí ve vzduchu a čeká. Kdy se kina otevřou a zda se jich otevře tolik a na tak podstatných trzích, aby studio dalo velkofilmu, pro nějž je premiéra v kinech zásadní nejen finančně, ale i z hlediska vytváření identity události, zelenou. Naopak nečekají filmy studia Warner Bros. To minulý týden oznámilo, že všech sedmnáct snímků naplánovaných do kin v roce 2021 – mezi nimi například Duna nebo čtvrté pokračování Matrixu – uvede zároveň v kinech a on-line na platformě HBO Max (logicky, protože WB je součástí stejné multimediální korporace).
To je naprosto zásadní zpráva, která mění jedno stěžejní paradigma uvádění – pro kinaře, pro on-line distribuci, pro celý ekosystém. Doposud totiž bylo mezi uvedením v kinech a uvedením on-line nejčastěji několikaměsíční okno, které dávalo prostor mimo jiné snímek náležitě propagovat, exkluzivně uvést v kinech i vytěžit z něj na několika odstupňovaných úrovních. WB zdůvodňuje rozhodnutí předpokladem, že i kdyby se otevřela kina, část diváků bude stále opatrná a dá přednost sledování filmu doma. V přímém přenosu tak teď sledujeme první testovací dějství hry o budoucnost chození do kina a sledování filmů. Možná je to jen krizový management na straně studia a testování vody. Uvidíme. Každopádně je to téma, které budeme v Cinepuru reflektovat, nejen proto, že se potenciálně mění svět, v němž i časopis pro moderní cinefily, který držíte v ruce, existuje a existoval...
Ale teď od budoucnosti k současnosti. Z textů v aktuálním čísle doporučuji tentokrát netradičněji pojatý portrét režisérky Kelly Reichardt od Michala Hogenauera, který se věnuje autorce i její metodě. Výsledkem je inspirativní text, v němž vnímavý režisér přibližuje práci vnímavé režisérky. Svoji vlastní metodu observačního dokumentu pak reflektuje Jindřich Andrš. Vítěz české sekce letošního festivalu Ji.hlava se snímkem Nová šichta je dalším z tvůrců přispívajících do rubriky Kamera-pero. Přinášíme i rozsáhlý rozhovor s animátorkou Michaelou Pavlátovou bezprostředně po jejím vynoření se z ateliéru po více jak čtyřech letech práce nad jejím prvním animovaným celovečerním filmem Moje slunce Maad, který právě dokončuje.
A příznačně je posledním tématem letošního zcela fantasy roku žánr fantasy. Více o k němu v úvodu k tématu od Lukáše Skupy.
Přečteno 2031x
Článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020
Z obsahu tištěného čísla:
Nech vlka žít / Vlci na hranicích (Martin Svoboda, kritika)
Domácí násilí jako mýtus i videohra / Žáby bez jazyka (Pavel Sladký, kritika)
Nora Štrbová / Animace rozpuštěná v dokumentu (Vítězslav Chovanec, profil)
To nejlepší z fantasy (Redakce, téma)
To a jeho (ne)adaptace / Stephen King jako zajatec hororu (Boris Hokr, téma)
Krajina hrůze otevřená / Třetí den (Jarmila Křenková, televize)