Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 132: Fantasy

Editorial 132: Fantasy

editorial / Jindřiška Bláhová / 16. 12. 2020

Rok 2020, který se pomalu chýlí ke konci, pro mě bude z hlediska vycházení Cinepuru symbolizovat zadní strana obálky čísla 131. Na ní se objevilo, jako vždy, avizované téma čísla příštího – ale tentokrát s otazníkem. Bond? Otazník hlásal, že v daný moment nevíme, jestli se to, co plánujeme, skutečně stane. Číslo věnované Bondovi už bylo v redakčním plánu o pár měsíců dřív, načasované na původní premiéru nejnovější bondovky Není čas zemřít. Z důvodů, které všichni až moc dobře známe, byla premiéra zrušena a odložena na podzim. Z podzimu pak na začátek dubna příštího roku, který ale nemusí být vůbec jako termín jistý. Agent 007 tak se zavřenými globálními kiny visí ve vzduchu a čeká. Kdy se kina otevřou a zda se jich otevře tolik a na tak podstatných trzích, aby studio dalo velkofilmu, pro nějž je premiéra v kinech zásadní nejen finančně, ale i z hlediska vytváření identity události, zelenou. Naopak nečekají filmy studia Warner Bros. To minulý týden oznámilo, že všech sedmnáct snímků naplánovaných do kin v roce 2021 – mezi nimi například Duna nebo čtvrté pokračování Matrixu – uvede zároveň v kinech a on-line na platformě HBO Max (logicky, protože WB je součástí stejné multimediální korporace).

To je naprosto zásadní zpráva, která mění jedno stěžejní paradigma uvádění – pro kinaře, pro on-line distribuci, pro celý ekosystém. Doposud totiž bylo mezi uvedením v kinech a uvedením on-line nejčastěji několikaměsíční okno, které dávalo prostor mimo jiné snímek náležitě propagovat, exkluzivně uvést v kinech i vytěžit z něj na několika odstupňovaných úrovních. WB zdůvodňuje rozhodnutí předpokladem, že i kdyby se otevřela kina, část diváků bude stále opatrná a dá přednost sledování filmu doma. V přímém přenosu tak teď sledujeme první testovací dějství hry o budoucnost chození do kina a sledování filmů. Možná je to jen krizový management na straně studia a testování vody. Uvidíme. Každopádně je to téma, které budeme v Cinepuru reflektovat, nejen proto, že se potenciálně mění svět, v němž i časopis pro moderní cinefily, který držíte v ruce, existuje a existoval...

Ale teď od budoucnosti k současnosti. Z textů v aktuálním čísle doporučuji tentokrát netradičněji pojatý portrét režisérky Kelly Reichardt od Michala Hogenauera, který se věnuje autorce i její metodě. Výsledkem je inspirativní text, v němž vnímavý režisér přibližuje práci vnímavé režisérky. Svoji vlastní metodu observačního dokumentu pak reflektuje Jindřich Andrš. Vítěz české sekce letošního festivalu Ji.hlava se snímkem Nová šichta je dalším z tvůrců přispívajících do rubriky Kamera-pero. Přinášíme i rozsáhlý rozhovor s animátorkou Michaelou Pavlátovou bezprostředně po jejím vynoření se z ateliéru po více jak čtyřech letech práce nad jejím prvním animovaným celovečerním filmem Moje slunce Maad, který právě dokončuje.

A příznačně je posledním tématem letošního zcela fantasy roku žánr fantasy. Více o k němu v úvodu k tématu od Lukáše Skupy.

Přečteno 550x

Článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #133

#133

únor 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

David Fincher chystá film podle komiksové série The Killer

Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit

Třeba nakonec narostou křídla / Rok 2020 v kinematografii

Úvod k tématu: David Fincher

Nejlepší filmy roku 2020

Editorial 133: David Fincher

Mank / „Kdo je tady opičák?“


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru


RUBRIKY

anketa (27) / český film (106) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (792) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (113) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)

Cinepur #132 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Soundtrack Final Fantasy VII a celosvětová harmonie (Jiří Špičák, soundtrack)

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím (Petra Chaloupková, mimo kino)

Spolu tady a teď / 24. MFDF Jihlava (Janis Prášil, report)

Safari dějin západní civilizace / Epicentro (Alexandra Moralesová, zoom)

Listopad a Pokušení svatého Toníka / Estonská fantasy na cestě k osvícení (Janis Prášil, téma)

Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál (Dan Krátký, kritika)

+ více...