Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 132: Fantasy

Editorial 132: Fantasy

editorial / Jindřiška Bláhová / 16. 12. 2020

Rok 2020, který se pomalu chýlí ke konci, pro mě bude z hlediska vycházení Cinepuru symbolizovat zadní strana obálky čísla 131. Na ní se objevilo, jako vždy, avizované téma čísla příštího – ale tentokrát s otazníkem. Bond? Otazník hlásal, že v daný moment nevíme, jestli se to, co plánujeme, skutečně stane. Číslo věnované Bondovi už bylo v redakčním plánu o pár měsíců dřív, načasované na původní premiéru nejnovější bondovky Není čas zemřít. Z důvodů, které všichni až moc dobře známe, byla premiéra zrušena a odložena na podzim. Z podzimu pak na začátek dubna příštího roku, který ale nemusí být vůbec jako termín jistý. Agent 007 tak se zavřenými globálními kiny visí ve vzduchu a čeká. Kdy se kina otevřou a zda se jich otevře tolik a na tak podstatných trzích, aby studio dalo velkofilmu, pro nějž je premiéra v kinech zásadní nejen finančně, ale i z hlediska vytváření identity události, zelenou. Naopak nečekají filmy studia Warner Bros. To minulý týden oznámilo, že všech sedmnáct snímků naplánovaných do kin v roce 2021 – mezi nimi například Duna nebo čtvrté pokračování Matrixu – uvede zároveň v kinech a on-line na platformě HBO Max (logicky, protože WB je součástí stejné multimediální korporace).

To je naprosto zásadní zpráva, která mění jedno stěžejní paradigma uvádění – pro kinaře, pro on-line distribuci, pro celý ekosystém. Doposud totiž bylo mezi uvedením v kinech a uvedením on-line nejčastěji několikaměsíční okno, které dávalo prostor mimo jiné snímek náležitě propagovat, exkluzivně uvést v kinech i vytěžit z něj na několika odstupňovaných úrovních. WB zdůvodňuje rozhodnutí předpokladem, že i kdyby se otevřela kina, část diváků bude stále opatrná a dá přednost sledování filmu doma. V přímém přenosu tak teď sledujeme první testovací dějství hry o budoucnost chození do kina a sledování filmů. Možná je to jen krizový management na straně studia a testování vody. Uvidíme. Každopádně je to téma, které budeme v Cinepuru reflektovat, nejen proto, že se potenciálně mění svět, v němž i časopis pro moderní cinefily, který držíte v ruce, existuje a existoval...

Ale teď od budoucnosti k současnosti. Z textů v aktuálním čísle doporučuji tentokrát netradičněji pojatý portrét režisérky Kelly Reichardt od Michala Hogenauera, který se věnuje autorce i její metodě. Výsledkem je inspirativní text, v němž vnímavý režisér přibližuje práci vnímavé režisérky. Svoji vlastní metodu observačního dokumentu pak reflektuje Jindřich Andrš. Vítěz české sekce letošního festivalu Ji.hlava se snímkem Nová šichta je dalším z tvůrců přispívajících do rubriky Kamera-pero. Přinášíme i rozsáhlý rozhovor s animátorkou Michaelou Pavlátovou bezprostředně po jejím vynoření se z ateliéru po více jak čtyřech letech práce nad jejím prvním animovaným celovečerním filmem Moje slunce Maad, který právě dokončuje.

A příznačně je posledním tématem letošního zcela fantasy roku žánr fantasy. Více o k němu v úvodu k tématu od Lukáše Skupy.

Přečteno 1444x

Článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy

FixFox: Intergalaktický opravář v hřejivé české hře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #132 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Spécial Cannes 2020 (Beata Mrazíková, report)

Existenciální pijáctví / Chlast (Kamila Dolotina, kritika)

Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál (Dan Krátký, kritika)

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím (Petra Chaloupková, mimo kino)

Dark Souls / Inovace v herních fantasy světech (Michal Böhm, téma)

Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm (Antonín Tesař, kritika)

+ více...