Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nomád za hranicí všednosti / Chantal Akerman

portrét / Nikola Krutilová / 8. 10. 2020

„Když lidé říkají, že existuje feministický filmový jazyk, je to jako říkat, že existuje jen jeden způsob, jak se ženy mohou vyjadřovat,“ řekla belgická režisérka Chantal Akerman v roce 1984 britskému časopisu Monthly Film Bulletin. Akerman je považována za jednu z nejvýznamnějších představitelek ženského filmu, ale i za předchůdkyni žánru pomalé kinematografie a neúnavnou experimentátorku. Její snímek Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975) označila filmová teoretička Laura Mulvey za průkopnický počin feministické filmové tvorby. Nicméně Akerman vždy odmítala označení feministická filmařka. Nechtěla, aby její filmy byly prezentovány jako snímky ženské autorky nebo aby byly vnímány jako filmy natočené z židovské či lesbické perspektivy. Přála si, aby byly prezentovány především jako filmy Chantal Akerman.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #131

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek (Eliška Děcká, téma) • Křivdy ke kávě / Pravda (Jan Kolář, kritika) • V tempu zběsilého tápání / Luboš Kučera (Beata Mrazíková, profil) • Kroužení kolem banálních pravd / Krajina ve stínu (Tomáš Gruntorád, kritika) • Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích (Iva Baslarová, téma) • Žalovat se nemá / Žaluji! (Martin Svoboda, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (106) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1091) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)