Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Filozofický horor o úzkosti z bytí / Tvář

flashback / Jan Foll / 8. 10. 2020

Sedmiminutová klíčová epizoda z alegorie Ingmara Bergmana Tvář (1958) patří do mé soukromé antologie fascinujících výjevů. Hlavní postava filmu, iluzionista a léčitel Albert Emanuel Vogler (Max von Sydow), se v ní pomstí za předchozí ponížení svému oponentovi, lékařskému radovi Andersovi Vergerusovi (Gunnar Björnstrand), který ho předtím pozurážel a fyzicky rozpitval (aniž přitom tušil, že autopsii prováděl na jiném, skutečně mrtvém člověku). Bergman, jeden z průkopníků moderních existenciálních dobrodružství, snímek natočil mezi svými známějšími tituly. Tvář tak lze chápat jako žánrově nejednoznačný předěl mezi předchozími, přehledněji strukturovanými a snadněji čitelnými snímky Sedmá pečeť (1957) a Lesní jahody (1957) a pozdější středověkou baladou Pramen panny (1960). Méně známý příběh o skupince iluzionistů je však vzhledem k tematice i přesahům kvintesencí celé autorovy tvorby.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #131

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem / Králové videa (Antonín Tesař, kritika) • Čtyři podoby novodobého ženství ve filmu / Meryl Streep, Tilda Swinton, Cate Blanchett a Kate Winslet v ženských příbězích (Stanislava Přádná, téma) • Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích (Iva Baslarová, téma) • Archeologie skrytých dějin dokumentu / Leo Hurwitz (Petra Chaloupková, mimo kino) • Nomád za hranicí všednosti / Chantal Akerman (Nikola Krutilová, portrét) • Kde uvidíme covidí debuty? (Šimon Holý, kamera-pero) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1089) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)