Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 131: Film a feminismus

editorial / Jindřiška Bláhová / 9. 10. 2020

V minulém čísle časopisu měla premiéru nová rubrika Kamera-pero, kde dostávají prostor tvůrci a jejíž prostřednictvím chceme víc propojit kritickou obec s filmaři. S vývojem na filmové scéně ovlivněné pokračující pandemií to skoro vypadá, že bychom měli začít chystat, byť dočasnou derniéru rubriky jiné – Report, kde pravidelně vycházejí texty o významných festivalech. Vyhlídky, že se budou festivaly jako Berlinale nebo Cannes konat, totiž nejsou nijak růžové. Ji.hlava s říjnovým termínem se zatím statečně drží a doufá, že to půjde, jako to šlo na začátku září v Benátkách. Řada festivalů se ale zrušila či ruší nebo se přesouvá on-line. I s těmi Benátkami to bylo do poslední chvíle napínavé, stejně jako s reportem z nich. I když se nakonec přehlídka na Lidu konala, covid ji stejně poznamenal jinak – kolísavou kvalitou soutěžních filmů, kdy organizátoři měli výrazně zúžený výběr, protože si řada producentů schovala své filmy na „lepší“ časy, ve které každý doufá. Stejně jako si řada velkých distributorů schovává hlavně velké filmy na další rok...

Jak tedy letošní Benátky vypadaly a co znamená vítězství snímku režisérky Chloé Zhao Země nomádů? „U vítězů velkých festivalů můžeme za rozhodnutím poroty vždy najít řadu důvodů. Časem se na důvody zapomene a zůstane jen titul v seznamu vítězů. Když se ale snažíme porozumět tomu, co se na poli festivalů v tomto roce děje, je nakonec samotná kvalita letošního vítěze Benátek nejméně podstatná. Podstatné je, že je symbolem doby, kdy je všechno jinak,“ píše Anna Kopecká. Recenzi Země nomádů pak nalistujete hned za reportem.

Festivalům se věnuje i text debutujícího režiséra Šimona Holého ve zmíněné rubrice Kamera-pero. Nabízí vhled to úvah režiséra-producenta v jedné osobě, který svůj film vyrobil svépomocí bez peněz a asistence fondů či televize a jeho buducnost spojoval logicky vzhledem k hybridní formě i tématu hlavně s festivaly, o kterých teď netuší, zda se budou konat.

Pátého října uplyne pět let od smrti belgické režisérky Chantal Akerman považované za jednu „z nejvýznamnějších představitelek ženského filmu, ale i za předchůdkyni žánru pomalé kinematografie a neúnavnou experimentátorku“, slovy Nikoly Krutilové v režisérčině portrétu. Berte ho i jako předvoj k tématu celého čísla Film a feminismus. „Když lidé říkají, že existuje feministický filmový jazyk, je to jako říkat, že existuje jen jeden způsob, jak se ženy mohou vyjadřovat,“ uvedla v roce 1984 v interview pro britský časopisu Monthly Film Bulletin. I když Akerman nechtěla být označována za feministickou filmařku, nejde feministický pohled od jejích filmů oddělit. Feministická je svým způsobem ostatně touhou po výhradním určení vlastní identity i samotná snaha o distanc od feminismu. A jedno malé feministické doporučení na závěr, nejezte Bábovky.

Přečteno 1914x

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy

FixFox: Intergalaktický opravář v hřejivé české hře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #131 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Archeologie skrytých dějin dokumentu / Leo Hurwitz (Petra Chaloupková, mimo kino)

Vesmířané nepláčou / Proxima (Jarmila Křenková, kritika)

Kde uvidíme covidí debuty? (Šimon Holý, kamera-pero)

Králova řeč po česku / Havel (Pavel Sladký, kritika)

Úvod k tématu: Film a feminismus (Lukáš Skupa, téma)

Editorial 131: Film a feminismus (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...