Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Příběhy obyčejného autorství / Petr Zelenka

portrét / český film / Martin Svoboda / 27. 7. 2020

Petr Zelenka patří mezi přední osobnosti české filmové a divadelní scény. Natočil sedm celovečerních fikčních filmů. Jeho snímky Mňága – Happy End (1996), Knoflíkáři (1997) a Samotáři (2000) zlidověly. Poslední jmenovaný je jeho divácky nejúspěšnějším titulem a zároveň jediným, u něhož vlastní scénář svěřil někomu jinému (Davidu Ondříčkovi). Za Knoflíkáře si odnesl uznání z Rotterdamu pro začínající tvůrce, Rok ďábla (2002) mu vynesl hlavní cenu na karlovarském filmovém festivalu, drama Ztraceni v Mnichově (2015) získalo hned několik Cen české filmové kritiky a Zelenkovo jméno pravidelně figuruje mezi nominanty i laureáty Českých lvů. Několik jeho scénářů vyšlo knižně. Od starší divadelní hry Příběhy obyčejného šílenství, za kterou získal v roce 2001 Cenu Alfréda Radoka a v roce 2005 ji převedl do filmové podoby, je také pevně spjatý s Dejvickým divadlem. Zadaptoval i další svou hru – Dabing Street – tentokrát do úspěšného televizního seriálu. Přesto se zdá, že vlídnost tuzemského filmového publika vůči jedné z největších nadějí popřevratového filmu poněkud ochabla. Nebo to alespoň naznačuje nelichotivá návštěvnost jeho posledních titulů a jejich nejednoznačné kritické přijetí. Změnila se víc doba, nebo samotný Zelenka?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #130

Článek vyšel v časopise Cinepur #130, srpen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Nabouraný film / Bourák (Martin Šrajer, kritika) • Ženský film stokrát znovu a lépe (Petra Chaloupková, mimo kino) • Festivaly už budou navždy jiné / Rozhovor s uměleckou ředitelkou Visions du Réel Emilií Bujès (Jaroslav Cibulka, rozhovor) • Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu (Beata Mrazíková, profil) • Editorial 130: Kinematografie Hongkongu (Jindřiška Bláhová, editorial) • Hongkongská nová vlna / Jak televize reformovala kinematografii (Jiří Flígl, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Ladislav Rychman: Tvůrce Starci prokletý

Michaela Pavlátová: K čemu to všechno?

Mezi meditativním filmem a gangsterkou / Terézia Halamová

Kylo Ren filmové kritiky? / Síla

Umění skrytého před-pohybu / Terezie Unzeitigová

Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě

Adéla Komrzý / Odvaha odkrývat chyby v systému


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Záhada výchovy / Každá minuta života

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smysl života a to, co chceme / Smysl života

Žalovat se nemá / Žaluji!


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)