Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mistr nedokonalosti Taika Waititi

portrét / Antonín Tesař / 10. 6. 2020

Komedie Orel kontra žralok (2007), celovečerní debut Taiky Waititiho, letos oceněného Oscarem za scénář k filmu Králíček Jojo, působí na první pohled jako další příspěvek do podivínsky kutilské, záměrně neumětelské a loserovské vlny indie filmů jdoucí ve stopách Michela Gondryho, Wese Andersona nebo filmu Napoleon Dynamit. Zároveň má blízko k mumblecoreovým drmolivým a škobrtavým ohledáváním drobných bariér v mezilidské komunikaci a porozumění. Jedním z řady výstředních atributů jeho hrdinů je to, že své repliky a akce provádějí odtažitě a duchem nepřítomně, jako by se jich milostné vztahy, tělesné aktivity a konflikty, do nichž se dostávají, vlastně ani doopravdy nedotýkaly. Waititiho důsledně ztroskotanecká komedie se sice v mnoha ohledech z jeho tvorby vymyká, tento rys je však pro ni naopak typický. Jeho humor stojí do značné míry právě na více či méně propastných rozdílech mezi tím, kdo jeho hrdinové jsou a kým by chtěli být.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #129

Článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Potratit v Americe / Never Rarely Sometimes Always (Antonín Tesař, kritika) • Žánrové tropy v subtropech / Kanáři (Ondřej Pavlík, kritika) • Tancem proti homofobii / Dokud se tančí (Jan Bodnár, kritika) • Hrůzostrašní debutanti / Horor jako vstupní žánr (Martin Svoboda, téma) • Paměť strojů / Efekt Vašulka (Tomáš Gruntorád, kritika) • Děti i sirény / Filmové přízraky současného Polska (Janis Prášil, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #133

#133

únor 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

David Fincher chystá film podle komiksové série The Killer

Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit

Třeba nakonec narostou křídla / Rok 2020 v kinematografii

Úvod k tématu: David Fincher

Nejlepší filmy roku 2020

Editorial 133: David Fincher

Mank / „Kdo je tady opičák?“


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm

Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem / Králové videa

Niet tam víťazov / Meky

Potratit v Americe / Never Rarely Sometimes Always

Válka jako vychytávka / 1917


RUBRIKY

anketa (27) / český film (106) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (792) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (113) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)