Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Clint Eastwood

Úvod k tématu: Clint Eastwood

téma: Clint Eastwood / Lukáš Skupa / 24. 4. 2020

Bezmála sedmdesát let trvá kariéra herce, režiséra, producenta a skladatele Clinta Eastwooda, který letos v květnu oslaví devadesáté narozeniny. Jeho filmografie pokrývá hned několik vývojových etap (nejen) hollywoodské kinematografie, přesto se od profesních drah jiných „veteránů“ v lecčems odlišuje. Těžko například spojovat Eastwooda s nějakou konkrétní generací či dobovým trendem. Napříč dekádami kráčí sám. Podobně jako postavy solitérů z řady filmů, jež režíroval, ale i jako samotářští hrdinové, které ztvárňoval od dob svého hvězdného nástupu ve slavné „dolarové trilogii“ spaghetti westernů Sergia Leoneho.

Jeho první režijní počin Zahrajte mi „MISTY“ měl premiéru v roce 1971, svůj zatím poslední snímek Richard Jewell dokončil Eastwood loni. Přestože režíroval skoro čtyřicet celovečerních filmů, mnozí spatřují vrchol jeho tvorby až v éře nového tisíciletí, kdy Eastwood dosáhl věku, v němž se filmografie jiných spíš pomalu uzavírá. Zejména po úspěchu Million Dollar Baby (2004) začal být všeobecně uznáván nejen jako „herec z westernů, kriminálek a taky režisér“, ale i jako respektovaný autor oscarových dramat. I když ne všechna jeho díla mají srovnatelný kritický ohlas, dokážou si zajistit pozornost, což leckdy souvisí i s reálnými kauzami, z nichž Eastwood čerpá své příběhy. Za jeho uměleckou dlouhověkostí však stojí i to, že nálepky, jež mu někteří přisuzují, se při bližším pohledu jeví přinejmenším povrchní. Ať už jde o charakteristiku jeho ikonických rolí, jež se odrážely i v Eastwoodově veřejném obraze, propojení s konkrétními žánry nebo světonázorové postoje pronikající do jeho díla. Pokaždé stojí za to ponořit se do Eastwoodova světa hlouběji, což dokládají i všechny texty věnované jubilantovi v aktuálním tématu Cinepuru.

Většina příspěvků se dotýká Eastwoodovy autorské poetiky a hned úvodní rozhovor míří přímo k jejím kořenům – k žánru westernu, o němž se Eastwood podrobněji rozpovídal v interview z roku 1985, jehož překlad otiskujeme. Stěžejní motiv individuality v konstrukci hrdinů Eastwoodových filmů přibližuje text Martina Svobody, zabývající se hlavně režisérovou novější tvorbou. Textem o snímku Sully: Zázrak na řece Hudson (2016) navazuje Martin Kos, který Eastwoodovo pojetí obyčejných, a přitom výjimečných hrdinů představuje na základě detailnější analýzy jednoho konkrétního filmu. K herecké kariéře Clinta Eastwooda se vrací Ivo Michalík, jehož příspěvek nabízí průřez kriminální sérií zahájenou filmem Drsný Harry (1971), v níž Eastwood ztělesnil jednu ze svých ikonických postav – policejního inspektora Harryho Callahana. Jana Bébarová se zaměřila na trojici hudebních snímků Honkytonk Man (1982), Bird (1988) a Jersey Boys (2014), jež sice nepatří k nejtypičtějším zástupcům Eastwoodovy filmografie, ale nezapřou rozpoznatelný rukopis svého autora. Martin Mišúr v posledním příspěvku nahlíží Eastwooda ve světle jeho politických přesvědčení a zajímavě tak doplňuje mnohé ze závěrů předešlých textů.

Přečteno 1351x

Článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #140

#140

duben 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Clint Eastwood


DALŠÍ Z RUBRIKY

Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Úvod do Wese Andersona

Soustředěné pohledy do světa umění / Interpretace filmů Wese Andersona


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (239) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1080) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)

Cinepur #128 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Úvod k tématu: Clint Eastwood (Lukáš Skupa, téma)

Ve stínu Drsného Harryho / Kriminální filmy Clinta Eastwooda optikou Harryho Callahana (Ivo Michalík, téma)

Válka jako vychytávka / 1917 (Antonín Tesař, kritika)

Společnost podmíněné lásky / Chvění (Tomáš Gruntorád, kritika)

O užitku a škodlivosti cinefilie pro filmovou teorii / Mizanscéna a filmový styl (Benjamin Slavík, kniha)

Editorial 128 / Do you feel lucky? (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...