Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial 128 / Do you feel lucky?

editorial / Jindřiška Bláhová / 24. 4. 2020

Editorial filmového dvouměsíčníku je možná posledním místem, kde byste si chtěli číst o koronaviru. Spíš čekáte doporučení, co v čísle neminout. I toho se vám dostane, ale pandemii jednoduše nejde ani ve filmovém časopise ignorovat. Situace se totiž zásadně dotkla i kinematografie a audiovize, o kterých Cinepur píše a jejichž je nedílnou součástí.

Aktuální číslo je tedy první „pandemické“ a tiše doufáme (i když tušíme, že naděje je zrádná), že třeba i poslední. Uprostřed jeho příprav se všechno změnilo. Nouzový stav zastavil nemalou část společnosti, omezil volný pohyb, zpomalil ekonomiku, spustil nekonečné spekulace o tom, co bude a jak to bude, vyřadil některé sektory – včetně kin. Ta v době, kdy editorial vzniká, nehrají už měsíc a nabírají ztráty. Podle Unie filmových distributorů je to za měsíc přes dvě stě milionů korun. A vypadá to, že zůstanou ještě nějakou dobu zavřená. Ani po jejich otevření ale není jasné, jak dlouho budou trvat obavy lidí z hromadných kulturních akcí. Ovlivněné jsou i další segmenty. Natáčení přerušily české i zahraniční štáby. Práci ztratila řada lidí z profesí, které pracují na živnostenský list na konkrétních projektech.

Distributoři a kinaři sice rychle přišli s plány B v podobně on-line projektů jako Moje kino LIVE nebo Vasekino, jejichž prostřednictvím můžete podpořit (a udělejte to) „své“ kino. Jakkoli nabízejí v něčem zajímavý zážitek, návštěva kina jako sociální zkušenost je jedinečná. S kiny logicky tratí i distributoři, kteří ruší plánované premiéry a buď zkoušejí cesty uvedení on-line, nebo vyčkávají a doufají, že se situace změní s pozdním létem/podzimem. V Premiérách (s. 48) tak najdete tipy na nové filmy on-line. On-line je i seriál #martyisdead (s. 28), jehož recenzi si můžete přečíst v nové rubrice Mimo kino široce zaměřené na audiovizuální projekty mimo klasickou distribuci. Na YouTube kanálu Česká filmová klasika se zase můžete podívat na jednu z nejchytřejších československých konverzačních komedií a feministicko-existenciální kontemplaci Vražda Ing. Čerta z roku 1970. Debut scenáristky, kostýmní návrhářky, scénografky a po čertech vtipné ženy Ester Krumbachové je druhým filmem v rubrice Flashback vyzdvihující díla z dějin kinematografie, která stojí za pozornost bez ohledu na uplývající čas. Přinášíme i rozhovor s Andrejem Andrejevičem Tarkovským o jeho slavném otci i dokumentu, který o něm natočil. V lepší pozdní léto/podzim doufají i organizátoři festivalů, kteří posunuli termíny jejich konání. Rozsáhlý report z festivalu v Berlíně hned zkraje čísla, jímž pokračuje naše série detailních sond do nitra světových přehlídek, je tak trochu zprávou z jiných časů. A může být na nějakou dobu i zprávou poslední. I když například festival v Karlových Varech stále počítá s původně plánovaným termínem 3. července. Tak doufejme.

Zatímco experti a insideři zkoušejí odhadnout, co výjimečná situace s kinematografií udělá a jak bude filmová krajina vypadat, až skončí, jednu věc pandemie ukázala jednoznačně už teď. Že kultura není zbytnost ani luxus. Všichni zavření doma si krátí čas sledováním seriálů, filmů, poslechem hudby, čtením knih. Kultura je důležitější než kdy jindy. Třeba si to budou zastánci opačného názoru pamatovat i poté, co zase budou moci bez omezení ven.

V redakci jsme se shodli, že Clint Eastwood není úplně špatná společnost do domácí izolace. Právě jemu jsme věnovali téma. Šest textů objímá celou kariéru tvůrce, kterému bude na konci května devadesát. Od začátků po současnost, od Drsného Harryho po jeho nejnovější film Richard Jewell. Pokud byste si k němu chtěli „přibrat“ do společnosti třeba Wernera Herzoga nebo Paula Verhoevena, o kterých jsme psali v minulosti, můžete využít aktuální akce na všechna dostupná čísla Cinepuru za zvýhodněnou cenu, kterou vám chceme zpříjemnit čekání na návrat do „normálu“. Více informací najdete zde.

Užijte si číslo. Děkujeme, že nás čtete. V nejisté době víc než kdy jindy.

Přečteno 2683x

Článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #128 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Zvuková paměť města / Kde je moje tělo? (Jiří Špičák, soundtrack)

Ve stínu Drsného Harryho / Kriminální filmy Clinta Eastwooda optikou Harryho Callahana (Ivo Michalík, téma)

Individualita nade vše / Clint Eastwood a jeho filmoví solitéři (Martin Svoboda, téma)

Válka jako vychytávka / 1917 (Antonín Tesař, kritika)

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář (Martin Svoboda, kritika)

Sully / Hrdinský obraz ve zmnožených perspektivách (Martin Kos, téma)

+ více...