Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

East Doc Platform

událost týdne / Redakce / 4. 3. 2020

Ve dnech 7.–13. března 2020 se v Praze uskuteční devátý ročník East Doc Platform (EDP), největší akce pro dokumentaristy ve střední a východní Evropě. Pro širokou veřejnost je připravena řada inspirativních přednášek a masterclasses oceňovaných světových tvůrců.

Zahraničním profesionálům i filmovým fanouškům tentokrát režiséři a producenti představí pět českých a koprodukčních dokumentárních projektů před dokončením. Miro Remo ve své Lásce pod kapotou diváky zavede do prostředí autokrosových závodů, kde se daří lásce po padesátce. Režisérka Erika Hníková zachycuje svérázný experiment rodičů, kteří syna v Každé minutě života vychovávají tak, aby se z něj jednoho dne stal úspěšný vrcholový sportovec a po všech stránkách „kvalitní člověk“. Odlišné dětství prožívají zradikalizované děti bosenského imáma, jež ve filmu Ve jménu Alláha sleduje režisér Francesco Montagner. Nová šichta Jindřicha Andrše navazuje na režisérův úspěšný krátký snímek Poslední šichta Tomáše Hisema, v němž protagonista naposledy fáral v ostravských dolech. Nyní je čas na rekvalifikaci a kariéru IT. Prezentace, jejíž moderace se ujme Diana Tabakov (manažerka akvizic DAFilms), se uskuteční s podporou Asociace producentů v audiovizi (APA).

Na East Doc Fóru představí režisérka Adéla Komrzý svůj připravovaný film Jednotka intenzivního života o doktorech, kteří usilují zlepšit kvalitu péče o pacienty s nevyléčitelnou nemocí a naučit se lépe naslouchat jejich potřebám. Do města Longyearbyen v souostroví Špicberky se v Návštěvnících vydala Veronika Lišková, aby spolu se svou hrdinkou nahlédla pod fasádu zdánlivě přívětivého vztahu místních k cizincům. Šestidílná doku série Investigátori slovenského režiséra Petera Pokorného se věnuje vzrůstající popularitě ezoteriků a nejrůznějších pseudověd a konfrontuje je s fakty.

Jedním z vrcholů programu bude moderovaná panelová diskuze Filmem proti režimu: jak natáčet a neztratit svobodu, během níž se hosté z řad zahraničních filmařů podělí o své velmi konkrétní zkušenosti s útlakem režimu nebo ze strany zkorumpovaných zákonodárců. V době alternativních pravd, fake news a trollích farem je více než nutné podporovat hlasy zastávající se těch přehlížených, propagovat svobodu slova, upozorňovat na veškeré křivdy přicházející od oficiálních vládních struktur a bojovat za pravdu. Panelová diskuze bude mj. o tom, jak natáčet dokumentární filmy navzdory cenzuře a státní moci, a kdo jsou partneři, kteří mohou pomoct s dokončením filmu režimu navzdory.

Masterclass v rámci EDP povede uznávaná čínsko-americká režisérka Nanfu Wang, jejíž poslední film Národ jedináčků se dostal do oscarových nominací a vyhrál Velkou cenu poroty na Sundance. Ve své masterclass tvůrkyně přiblíží způsob, jakým tvaruje osobní příběhy, které mají schopnost iniciovat změny ve společnosti.

Švédský režisér a novinář Fredrik Gertten spolu se zvláštní zpravodajkou OSN pro přiměřené bydlení a jednou z protagonistek svého filmu PUSH (Vylidněno, 2019), Leilani Farha, pohovoří o problematice zvyšování cen nájmů, o rozporu mezi právy a profitem, a také o samotném natáčení investigativního dokumentu, oceněného na prestižním festivalu CPH:DOX, v němž promlouvá řada odborníků, včetně laureáta Nobelovy ceny za ekonomii Josepha Stiglitze.

Další z hostů, rakouská střihačka Niki Mossböck, spolupracovala s bosenskou režisérkou Jasmilou Žbanić na jejích ceněných filme Na cestě (2010) a Grbavica (2006, Zlatý medvěd na Berlinale) i rakouským dokumentaristou Nikolausem Geyrhalterem na jeho filmu Země (2019, Cena ekumenické poroty na Berlinale), zachycujícím těžební mašinerii po celém světě. Během své přednášky na příkladu filmů, na nichž pracovala, ukáže „správný otvírák“, tedy jak důležité jsou úvodní minuty a proč je stříhala právě tak, a ne jinak.

Rakouský producent Johannes Rosenberger ze společnosti Navigator Film prozradí, jaká cesta vedla k úspěchu oceňovaného celovečerního filmu Velkolepé muzeum (Das große Museum, 2014) a navazující osmidílné dokumentární série a VR Umění muzeí (The Art of Museums, 2018).

Přečteno 2104x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY událost týdne

Filmový festival Litoměřice

49. Letní filmová škola

Anifilm 2023

FAMUFEST

Nový CINEPUR s tématem True Crime

15. Juniorfest - 4. - 10. 11. 2022

Festival krátkých filmů BRNO16

Devátý ročník Be2Can


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Filmový festival Litoměřice

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)