Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nemanželské etudy single generace / Karel, já a ty
kritika / český film / Petra Chaloupková / 18. 2. 2020
První český mumblecore, nezávislý snímek, bytový film, pokus o underground. Celovečerní debut scenáristy a režiséra Bohdana Karáska Karel, já a ty lze označit mnoha termíny, které se v souvislosti se současnou českou kinematografií vyskytují zřídkakdy. Ještě neobvyklejší je, když se tyto pojmy nevyužívají jako odpadkové koše pro méně povedené nebo nepochopené tituly, ale jako předzvěst ojedinělého a svěžího tvůrčího přístupu.
Sám režisér dílo charakterizuje jako situační esej a po zhlédnutí ho lze popsat jako žánrově nevyhraněnou směsku založenou na dialozích a míhajících se okamžicích, jež děj osvobozuje od požadavků strukturovaného vyprávění a kontrolované, postupné gradace. Namísto ucelené dějové linky snímek preferuje rozbíhavé myšlení a pomalu se odvíjející argumentaci esejistického stylu. Karáskův „něco jako příběh“ vypráví o vztahovém trojúhelníku Saši, Karla a Dušana neustále tečovaném přátelsko-milostnými známostmi, které kvůli své nejednoznačnosti nutí aktéry dokola přehodnocovat vlastní schopnost vázat se, odevzdat se a překonat sama sebe.
Navzájem propojení protagonisté nevzrušeně proplouvají každodenními povinnostmi, zato se důsledně věnují téměř terapeutickým rozhovorům nad vínem, při nichž se bez přestávky a ostychu pokoušejí vyjádřit, co vlastně cítí. Profesní život, ideály a ambice odkládají na druhou kolej s naivní, ale o to upřímnější nadějí, že se po nalezení své druhé polovičky všechno v dobré obrátí. Čekají na správnou chvíli, která nikdy nepřijde, a současně se odhodlávají k prvním odvážným krokům vstříc nutným změnám. V tomto smyslu – pocitu ustrnutí na místě, a přesto palčivé touhy dosáhnout něčeho většího – lze mluvit o autobiografickém díle, za nímž stojí stejně závažné životní rozhodnutí, k jakému se odhodlává většina Karáskových postav. Jak autor vyjadřující se k téměř nulovému rozpočtu celovečerního projektu uvádí: „Pořád si ale myslím, že v dané situaci (...) to byla jediná cesta, jak byť jen o chloupek zjemnit stupeň své obskurity, totiž konečně vykročit cestou celovečerní metráže, s jasnou výstrahou, že pokud to neudělám teď, dost možná se to už nestane nikdy.“
Právě díky tomuto aktivizujícímu a zároveň ochromujícímu paradoxu říká Karásek o současné situaci svých vrstevníků i mladších souputníků mnohem více, než se z lehce ovíněných konverzací může zdát. Ve snaze o zprostředkování autentické výpovědi o věčně vysmívaných mileniálech je Karel, já a ty naprostou výjimkou v českém kontextu. Zatímco obvykle se zastoupení této generace v médiích redukuje na depresivní a nedospělé absolventy humanitních věd, kteří neumějí spořit ani přijímat závazky, Saša a Dušan svým úporným snažením a neutuchající sebereflexí ztělesňují mnohem komplexnější osobnosti, než jak by je společnost ráda vnímala. Jsou osamocení, a přesto ve vztahu, zabezpečení, a přece vykořenění, odhodlaní jednat a současně neustále toužící po klidu.
Alespoň jeden generační stereotyp snímek však přebírá, nicméně jej funkčně vytěžuje a formálně demaskuje. Z převládajícího názoru, že mileniálové postrádají ukotvení v minulosti a také nedokážou plánovat budoucnost, ve filmu vzniká ojedinělá atmosféra „teď a tady“ podporovaná překvapivými časovými skoky a nekoherentním střihem. Souvislé vnímání časoprostoru scén také narušují nediegetické komentáře v podobě krátkých sekvencí reklamních billboardů s dokonalými úsměvy dokonalých lidí v ještě dokonalejších vztazích. Jako bychom teprve konfrontací s okolním štěstím dokázali odměřovat naše neštěstí.
Tento všudypřítomný „kult dokonalosti a spokojenosti“ však Karásek nahlodává ještě důsledněji. Pomineme-li nuzné finanční a technické podmínky natáčení, mají daleko k dokonalosti nebo standardům především neučesané dialogy a nenucené (jakoby ledabylé) herectví. Oba komponenty své chyby ale uvědoměle ukazují – využívají trapnost a nemotorné momenty coby prvky opravdovosti. Nevypravují o nablýskané lásce spřízněných duší, ale trpkých vztazích překonávajících nudu a okoukanost.
Těžko se pojmenovávají nedostatky, když je na nich Karel, já a ty vědomě postaven. Skrze ně se dostává mnohem dál než jen ke klišé „chybovat je lidské“. Lidskost znamená chyba, chyba dává vzniknout lidskosti. A také tomuto filmu.
Karel, já a ty (ČR, 2019, IMDb)
Režie, scénář a střih: Bohdan Karásek, kamera: Zdeněk Eliáš, hudba: Miroslav Faderholz, hrají: Jenovéfa Boková, Miroslav Faderholz, Miloslav König ad., 111 minut, distribuce: Marienbad Films (premiéra v ČR 14. 11. 2019).
Karel, já a ty (ČR, 2019, IMDb)
Režie, scénář a střih: Bohdan Karásek, kamera: Zdeněk Eliáš, hudba: Miroslav Faderholz, hrají: Jenovéfa Boková, Miroslav Faderholz, Miloslav König ad., 111 minut, distribuce: Marienbad Films (premiéra v ČR 14. 11. 2019).
Přečteno 3334x
Článek vyšel v časopise Cinepur #127, únor 2020.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
3.7 /3
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Karel, já a ty
**** ČTENÁŘI (0)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace
Distribuce 2022 / Návrat k normálu?
Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou
A pak přišla láska… / Tarot a terapie
Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři
KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #127, únor 2020
Z obsahu tištěného čísla:
Nemanželské etudy single generace / Karel, já a ty (Petra Chaloupková, kritika)
Zeitgeist podle Ireny Pavláskové (Petra Chaloupková, téma)
Evropský divák v úzkých / IDFA (Martin Horyna, report)
Privatizační, restituční a prostituční komedie 90. let (Kamil Fila, téma)
Jan Němec / Histoire(s) du cinéma Jana Němce (Marika Kupková, téma)
Milostný dopis svobodě / Portrét dívky v plamenech (Šárka Gmiterková, kritika)