Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Zmutovaná soap opera / Mutazione
videohra / Ondřej Trhoň / 12. 2. 2020
Druhé desetiletí nového milénia potvrdilo, že pro příběhově a vypravěčsky ambiciózní díla je ve videoherním světě místo. I když v tomhle ohledu dosud nikdo nepřekonal hru Night in the Woods, přibývají další a další tituly s velkými scenáristickými ambicemi. Mutantská telenovela na hranici romantického kýče a nadpřirozené pohádky Mutazione patří k těm nejvýraznějším.
Kai je patnáctiletá dívka, která vyráží na nejpodivnější dovolenou svého života. Ve snech ji navštěvuje postava s ptačí hlavou a přes moře ji veze rázovitý kapitán trousící poznámky o mutantech. Cílem je ostrov Mutazione, na který před sto lety dopadl meteorit. Katastrofu přežila jen hrstka místních, jež čarovná síla dopadu navždy změnila. Mezi nimi žije i Kaiin dědeček, stižený podivnou nemocí. Hororově laděný úvod však klame tělem. Už při prvních setkáních s obyvateli Mutazione je jasné, že jejichž osudy berou inspiraci z produkce televizních soap oper. V kůži Kai potkáme věčně stydlivou Claire, tajnůstkářskou a do temné hudby zamilovanou kočičí ženu Miu nebo budeme svědky bublajícího sporu o původ jednoho nenarozeného dítěte. Jako člověk (ve světě mutantů je tohle slovo dvojnásobně důležité) zvenku se hrdinka stává neocenitelnou vrbou pro všechny. A také klíčem, který jejich vzájemné spory během necelých šesti hodin hraní dokáže rozseknout.
Mezi až příliš lidskými radostmi a strastmi však Mutazione rozvíjí ještě mystickou, magickou linku s takřka ekologickým poselstvím. Rovnováha ostrovního ekosystému je vychýlená a zdá se, že jako vnučka místního šamana/zahrádkáře je právě Kai tím, kdo může dát věci do pořádku. Tedy v případě, že dokáže manévrovat mezi náladami svého autoritativního dědy a bude mít dost trpělivosti naučit se všech sedm pradávných písní pro urychlení růstu květin. Právě při zahradničení se skvěle uplatní poutavý soundtrack hry. Na osazení exotickými rostlinami čeká celkem sedm různých zahrad se sedmi navzájem kombinovatelnými třídami rostlin. Kromě vybírání zahradní kompozice musí hrdinka rostlinám taky zazpívat odpovídající prastarou píseň. Zahradnická minihra zároveň umožňuje oddech od hutných dialogů a dodává prostor k zabydlení ostrova podle vlastního uvážení. Příjemnou technickou inovací je i využití typografie a drobných animací k vyjádření tónu řeči. Protože Mutazione je bez dabingu, je to obzvlášť vítané.
Mutazione je hra pro klidné, pomalé večery. Scénář přese všechnu mystiku vypráví hlavně příběh o odpuštění, ztrátě a přátelství. Dvojakost parfémované telenovely a ekomystiky tu funguje překvapivě dobře. Mezi prozkoumáváním ostrova, sbíráním různých semen nebo přípravou léčivých nálevů máme dostatek času na „obyčejné“ klepy, třeba o tom, že sympatický mladík Tung tráví až příliš času u videokazet a místní barman schovává romantická tajemství. Mutazione je především konverzační hra, takže samotné hraní kromě pohybu zahrnuje hlavně výběr, s jakými postavami chceme zapříst rozhovor a jaké odpovědi v konverzaci zvolíme. Herní ostrov překypující životem a drobnými detaily k tomu s otevřenou náručí vybízí. Nabízí mnoho fotogenických scenerií, jako je místní maják nebo utajená laguna, a poutavě rozvržených vedlejších postav, ať už je to parta gumových podnikavců hledajících díry na trhu nebo nebo nenápadný Bopek, ze kterého se vyklube šikovný tkadlec. Kai, hozená doprostřed všeho, je pak archetypem zmateného, ale přitom vnímavého teenagera. Hráči o tom dává vědět nejen skrze dialogy, ale také svými zápisky v deníku, který slouží jednak jako seznam úkolů, ale také jako okno do Kaiiny duše. Na březích ostrova se totiž odehrává i její vlastní přepjaté drama o zemřelém otci, odcizení od matky a tendenci přejímat vinu za chyby ostatních.
Mutazione zároveň ukazuje limity narativního žánru. Po opadnutí objevitelského nadšení se z pobíhání sem a tam mezi jednotlivými postavami pomalu stane rutina. Oblouk, pojící osobní epizody do jednoho celku, se čím dál více drolí a samotné finále je příliš úsečné. Přesto se tvůrcům, firmičce Die Gute Fabrik, sídlící v Kodani a New Yorku, které při vývoji hry podpořil nejen dánský kinematografický fond, ale i Evropská unie grantem Kreativní Evropa, podařilo důstojně navázat na tradici interaktivního vyprávění. Mutazione je navzdory názvu i původu jeho postav o tom nejlidštějším – pocitech, které vznikají, když jsou si dva blízko. I když mají kočičí drápy nebo krysí ocas, jsou obyvatelé herního ostrova totiž stejně zmatení, křehcí a svéhlaví jako my.
Mutazione. Die Gute Fabrik, 2019. PC, PlayStation 4.
Přečteno 5076x
Článek vyšel v časopise Cinepur #127, únor 2020.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
1 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY videohra
Lekce rétorománského děsu / Mundaun
Žalozpěv po neviditelném světě / Kentucky Route Zero
Zmutovaná soap opera / Mutazione
Rozpolceně o válce / Battlefield 1
The Walking Dead / Zombie apokalypsa v intimním podání
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #127, únor 2020
Z obsahu tištěného čísla:
Nemanželské etudy single generace / Karel, já a ty (Petra Chaloupková, kritika)
Privatizační, restituční a prostituční komedie 90. let (Kamil Fila, téma)
Evropský divák v úzkých / IDFA (Martin Horyna, report)
Tam někde ve filmu je pravda / Slitování (Jakub Felcman, kritika)
Ať žije video / Vyprávění o počátcích (Sylva Poláková, zoom)
Žít jako mafián, zemřít jako člověk / První zrádce (Jarmila Křenková, kritika)