Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

téma: Rumunská nová vlna / Lukáš Skupa / 20. 9. 2019

Stalo se to těsně po roce 2000 v zemi, ve které by to čekal málokdo. V Rumunsku, kde kinematografie prožívala vleklou krizi, se objevila nová vlna a spolu s ní nastala i postupná filmová obroda, jakou by si jiné země mohly jen přát. Tehdy debutující rumunští autoři suverénně ovládli festivalovou scénu s jasně rozeznatelnými tématy i stylem. V převážně nízkorozpočtových dílech zkoumali domácí společenskou situaci, poznamenanou diktátorským režimem Nicolae Ceaușeska i érou transformace po jeho svržení. V uchopení témat z historie i přítomnosti se vyhýbali zjednodušování a přikrášlování, ale nikoli ironii či humoru. Životem pulzující postavy vsazené do autentických reálií byly národně specifické, ale zároveň dostatečně srozumitelné, aby uspěly u nerumunského publika, které mohlo na plátně sledovat něco, čemu se – třeba jako v českém případě – jeho vlastní kinematografie spíš vyhýbala.

Od vzniku startovního díla Zboží a peníze (Marfa și banii, 2001) uplynulo skoro dvacet let a rumunská nová vlna se nikam nevytratila. Pořád funguje jako spolehlivá značka u filmových kritiků, festivalových dramaturgů, distributorů i diváků. Z historie přitom víme, že trvanlivost nových vln bývá zpravidla omezená a že zprvu rebelující autoři (nebo alespoň někteří z nich) dříve či později splynou s mainstreamem. U stěžejních režisérů původní sestavy – Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Radu Muntean nebo Corneliu Porumboiu – to zatím tak úplně neplatí. Stále u nich rozpoznáme kontinuitu s počátečními díly, kterými definovali poetiku nové vlny. Po nich navíc vstupují do rumunské kinematografie další osobnosti, jež pokračují v odkazu předchůdců nebo ho obohacují o nové podněty. V tématu se pokoušíme o představení celého fenoménu v reprezentativním průřezu – od prehistorie, přes okamžik zrodu až po současnost.

Moment „zázračného zrodu“ přibližuje v úvodním textu Agáta Hrnčířová, která také shrnuje pozici nové vlny uvnitř rumunského filmového průmyslu, včetně komplikací, s nimiž se tvůrci musejí vyrovnávat. Přestože se obvykle tvrdí, že nová vlna začínala od „bodu nula“ a že se její příslušníci odstřihli od vlastní filmové historie, není to úplně pravda. Více se dozvíte v příspěvku Jaromíra Blažejovského, který nabízí exkurz do dějin rumunské kinematografie zakončený právě dobou před nástupem nové vlny. Následuje rozhovor Pavla Sladkého s režisérem Cătălinem Mituleskem, tedy jedním z těch, kteří patřili k přímým účastníkům a svědkům tohoto nástupu. Text Janise Prášila se podrobněji zabývá zásadním tématem prolínajícím se tvorbou nové vlny od počátků dodnes – vztahem jedince a systému, provázeným různými formami manipulace či útlaku. Poslední dva články reflektují ryzí přítomnost a do jisté míry i perspektivu nové vlny. Jakub Felcman se věnuje nejnovějšímu počinu Cornelia Porumboia La Gomera a zároveň se zamýšlí nad proměnou a posunem rumunské nové vlny v širším rámci evropského filmu. Závěrečný příspěvek od Jaromíra Blažejovského se obrací i mimo hlavní proudy nové vlny a naznačuje, že současná rumunská tvorba ještě nevyčerpala svůj potenciál, ačkoli ji pokaždé nemusíme nutně titulovat jako novou vlnu.

Přečteno 2059x

Článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #135

#135

červen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Clint Eastwood

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna


DALŠÍ Z RUBRIKY

Žalozpěv po neviditelném světě / Kentucky Route Zero

Woody Allen se obhajuje / K pamětem zneuctěného filmaře

Obrazy starého světa / Služebníci

Hlavní postavou zvuk / Sound of Metal

Dospělá léta Disney+ / Přítomnost a budoucnost streamovací služby

Úchvatné selhání disneyfikace / Zvoník u Matky Boží

Bylo nebylo aneb Temné období studia Disney

Kam se poděla moudrost medvědí? / Disney hrané adaptace kreslených předloh


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Clint Eastwood


RUBRIKY

anketa (28) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (109) / fenomén (80) / festival (98) / flashback (9) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (6) / kauza (33) / kniha (127) / kritika (1012) / mimo kino (184) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (44) / profil (92) / reflexe (25) / report (122) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (79) / téma (974) / televize (120) / událost týdne (274) / videohra (75) / web (43) / zoom (168)

Cinepur #125 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Smrt se (ne)vyplácí / Sekiro: Shadows Die Twice (Michal Böhm, videohra)

Taková normální rodinka po brexitu / Roky a roky (Lucia Kajánková, televize)

Chyběla mi minulost / Rozhovor s režisérem Cătălinem Mituleskem (Pavel Sladký, téma)

Čím je člověk v systému? / Parazit (Jiří Flígl, kritika)

Krmení bestie / Boj o moc (Antonín Tesař, televize)

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem (Anna Kopecká, rozhovor)

+ více...