Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 125: Rumunská nová vlna

editorial / Jindřiška Bláhová / 25. 10. 2019

Uplynulý filmový měsíc měl v české kotlině jedno hlavní téma – zařazení snímku Václava Marhoula Nabarvené ptáče do soutěže mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Byl to po čtvrt století český zástupce v soutěži prestižní přehlídky, naposledy soutěžil snímek Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina Jiřího Menzela v roce 1994. Pro zviditelnění české kinematografie v zahraničí je účast Marhoulova filmu v Benátkách nepopiratelné plus. Tuzemské filmy se do soutěží západních áčkových festivalů dlouhodobě neprosazují. Je to nepopiratelně i producentský úspěch Václava Marhoula, který výběrem látky, jasnou propagační strategií během vzniku i po dokončení filmu a spojením se schopným sales agentem, společností Celluloid Dreams, prokázal výraznou schopnost orientovat se na evropské audiovizuální scéně a najít pro své ambice tu správnou strategii – což je schopnost pro život filmu zásadní, někdy i zásadnější než jeho umělecké pojetí nebo filmové kvality. Jediná oficiální projekce Nabarveného ptáčete se bohužel minula s uzávěrkou tohoto čísla. Reflexi filmu tak přinášíme bezprostředně po jeho premiéře na našem webu.

V aktuálním čísle si ale můžete přečíst text o vítězném filmu z Benátek – komiksovém Jokerovi. Uvozuje ho report z benátského festivalu a jako netradiční dovětek záznam loňské masterclass režiséra Davida Cronenberga, který v Benátkách převzal cenu za přínos filmu. Text je vhledem do uvažování tvůrce, jenž na festivaly většinou nejezdí a rozhovory ke svým filmům nedává. Z kritik stojí dvojnásob za pozornost dva texty věnované vítězi Cannes, jihokorejskému bravurně meandrujícímu žánrovému hybridu Parazit režiséra Pong Čun-hoa. Jak píše Jiří Flígl: „Pongova tragikomická vize třídního systému představuje protipól líbivým iluzím o naplňování statu quo, jaké nám předkládají midculty typu britského seriálu Panství Downton. Současně je ale také na míle vzdálená jednostranné apelativnosti festivalových exploatací bídy.“

Doporučuji i profil režiséra Bohdana Karáska, který letos debutoval konverzačním, vysoce nízkonákladovým a neobyčejně svěžím Karel, já a ty. Nejen proto, aby nenastal mylný dojem, že letos v Česku nic jiného, co stojí tak či onak za pozornost, kromě Nabarveného ptáčete nevzniklo.

Přečteno 1457x

Článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #137

#137

říjen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Nikdo už mě nemůže soudit / Titan

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Mezipatra oslaví život s queer filmy z šesti světadílů

Monumentální intimita Villeneuvovy Duny / Duna

3KinoFest představí vizionáře střední Evropy

Úvod k tématu: Film a ekologie

Editorial 137

Zeleně, šetrně, úsporně / O možnostech a rizicích udržitelné audiovizuální produkce


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus


RUBRIKY

anketa (28) / český film (114) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (111) / fenomén (81) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (8) / kauza (33) / kniha (128) / kritika (1032) / mimo kino (186) / novinka (806) / pojem (36) / portrét (46) / profil (94) / reflexe (25) / report (126) / rozhovor (174) / scénář (4) / soundtrack (81) / téma (987) / televize (123) / událost týdne (279) / videohra (76) / web (43) / zoom (169)

Cinepur #125 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Labyrint světa srdcem Palestiny / Elia Suleiman (Pavel Sladký, portrét)

Příliš ostré světlo / Budiž světlo (Dan Krátký, kritika)

V krajině půlnočního slunce / Slunovrat (Jarmila Křenková, kritika)

Král strašidelného údolí / Lví král (Natálie Něudačina, kritika)

Vnitřní exil a mystická nevyhnutelnost oběti / Andrej Tarkovskij (Janis Prášil, kniha)

Čím je člověk v systému? / Parazit (Jiří Flígl, kritika)

+ více...