Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 125: Rumunská nová vlna

editorial / Jindřiška Bláhová / 25. 10. 2019

Uplynulý filmový měsíc měl v české kotlině jedno hlavní téma – zařazení snímku Václava Marhoula Nabarvené ptáče do soutěže mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Byl to po čtvrt století český zástupce v soutěži prestižní přehlídky, naposledy soutěžil snímek Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina Jiřího Menzela v roce 1994. Pro zviditelnění české kinematografie v zahraničí je účast Marhoulova filmu v Benátkách nepopiratelné plus. Tuzemské filmy se do soutěží západních áčkových festivalů dlouhodobě neprosazují. Je to nepopiratelně i producentský úspěch Václava Marhoula, který výběrem látky, jasnou propagační strategií během vzniku i po dokončení filmu a spojením se schopným sales agentem, společností Celluloid Dreams, prokázal výraznou schopnost orientovat se na evropské audiovizuální scéně a najít pro své ambice tu správnou strategii – což je schopnost pro život filmu zásadní, někdy i zásadnější než jeho umělecké pojetí nebo filmové kvality. Jediná oficiální projekce Nabarveného ptáčete se bohužel minula s uzávěrkou tohoto čísla. Reflexi filmu tak přinášíme bezprostředně po jeho premiéře na našem webu.

V aktuálním čísle si ale můžete přečíst text o vítězném filmu z Benátek – komiksovém Jokerovi. Uvozuje ho report z benátského festivalu a jako netradiční dovětek záznam loňské masterclass režiséra Davida Cronenberga, který v Benátkách převzal cenu za přínos filmu. Text je vhledem do uvažování tvůrce, jenž na festivaly většinou nejezdí a rozhovory ke svým filmům nedává. Z kritik stojí dvojnásob za pozornost dva texty věnované vítězi Cannes, jihokorejskému bravurně meandrujícímu žánrovému hybridu Parazit režiséra Pong Čun-hoa. Jak píše Jiří Flígl: „Pongova tragikomická vize třídního systému představuje protipól líbivým iluzím o naplňování statu quo, jaké nám předkládají midculty typu britského seriálu Panství Downton. Současně je ale také na míle vzdálená jednostranné apelativnosti festivalových exploatací bídy.“

Doporučuji i profil režiséra Bohdana Karáska, který letos debutoval konverzačním, vysoce nízkonákladovým a neobyčejně svěžím Karel, já a ty. Nejen proto, aby nenastal mylný dojem, že letos v Česku nic jiného, co stojí tak či onak za pozornost, kromě Nabarveného ptáčete nevzniklo.

Přečteno 1867x

Článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #125 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Taková normální rodinka po brexitu / Roky a roky (Lucia Kajánková, televize)

Jak navždy zůstat v roce 1969 / Tenkrát v Hollywoodu (Jiří Špičák, soundtrack)

La Gomera / Komedie svědomí i evropský film par excellence (Jakub Felcman, téma)

MFF Benátky: Extáze pro český film (Hedvika Petrželková, report)

Všichni v naší rodině / Poznámky k vlně i nevlně (Jaromír Blažejovský, téma)

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny (Agáta Hrnčířová, téma)

+ více...