Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

editorial / Jindřiška Bláhová / 18. 8. 2019

Kdybych kouřila, zapálila bych si teď jednu cigaretu Red Apple (kdybych mluvila španělsky, jako jeden z hrdinů Osmi hrozných, pak Manzana Roja) a ťukala editorial do klávesnice zahalená cigaretovým kouřem. Bylo by to krásně stylové, protože téma čísla, které držíte v rukou, je věnováno režisérovi a scenáristovi Quentinu Tarantinovi. Ten výše zmíněnou značku vymyslel a zakomponoval do široké sítě odkazů na americkou popkulturu, která tvoří základní vrstvu i metavrstvu jeho filmů. Popkultura přitom u Tarantina není omezená jen na filmy, televizi nebo hudbu, ale patří do ní i jídlo a další konzumní statky, které utvářejí jak žitou skutečnost, tak mytologický svět Ameriky prezentované na filmovém plátně. Tarantinovský svět je proto familiárně blízký, i když je fiktivně vzdálený.

Téma vychází k premiéře devátého (z deseti ohlášených) Tarantinova filmu Tenkrát v Hollywoodu. Pokud máte pocit, že už jste o Tarantinovi četli všechno a všechno o něm víte, pak pro vás pětice textů – věnujících se například Tarantinovi jako netradičnímu autorovi, jako hvězdě nebo intelektuálovi, který se v nakládání s metafilmovými diskurzy dá srovnat jen s Jeanem-Lucem Godardem – bude překvapením.

Výrazné texty nabízí i první část čísla. Vedle dvou zhodnocení karlovarského filmového festivalu, která se zamýšlejí nad budoucností soutěže i směřování akce jako takové, přinášíme i reflexi nejlepšího snímku ve Varech letos uvedeného – Naše doba. Mexický režisér Carlos Reygadas vytvořil pro netradiční vztahové drama naprosto osobitou obrazovost. Jako filmař v něm konečně našel vlastní tvář, píše Ondřej Pavlík. I proto jsme mu věnovali v rubrice Zoom větší prostor. Ten dostal i animovaný seriál Tuca & Bertie, který podle Martina Šrajera ukazuje, „proč je důležité, aby ženy měly možnost vyprávět vlastními hlasy vlastní příběhy“. Netflix jej aktuálně zrušil.

P. S. Součástí tarantinovského tématu je i text, v němž devět osobností z okruhu Cinepuru „pátrá“ v devíti Tarantinových filmech po filmových odkazech a vlivech. Kdy jindy je v časopise pro moderní cinefily čas na cinefilní „soutěž“. Ten, kdo nám do 15. září – nad rámec filmů již uvedených v anketě – pošle nejvíce vyčerpávající seznam snímků, které ovlivnily Tenkrát v Hollywoodu s krátkým vysvětlením, kde konkrétní inspiraci ve filmu vidí, získá předplatné Cinepuru na rok 2020. Redakční e-mail je cinepur@redakce.cz, předmět Tarantino.

Přečteno 674x

Článek vyšel v časopise Cinepur #124, srpen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino


DALŠÍ Z RUBRIKY

Born To Be Wild / Narušitel systému

V krajině půlnočního slunce / Slunovrat

Jednou fraška, podruhé tragédie / Parazit

Čím je člověk v systému? / Parazit

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Labyrint světa srdcem Palestiny / Elia Suleiman

Smrt se (ne)vyplácí / Sekiro: Shadows Die Twice

Taková normální rodinka po brexitu / Roky a roky


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (117) / komiks (10) / kritika (808) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (730) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (45) / téma (898) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #124 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #124, srpen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Hildur Guðnadóttir a seriál Černobyl (Jiří Špičák, soundtrack)

Almodóvarovy vycpávky / Bolest a sláva (Tomáš Gruntorád, kritika)

Androidi jsou také jenom lidi / Detroit: Become Human (Michal Böhm, videohra)

Důmyslná pitomost Jima Jarmusche / Mrtví neumírají (Martin Svoboda, kritika)

Devadesát tři až nekonečno / Devadesátky (Antonín Tesař, kritika)

Nenápadný půvab brakové fikce / Politika tarantinovské intertextuality (Ondřej Pavlík, téma)

+ více...