Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara

fenomén / Petra Chaloupková / 10. 6. 2019

Dramata Ženy na pokraji nervového zhroucení (1988) a Vše o mé matce (1999) představují stěžejní body v tvorbě španělského režiséra Pedra Almodóvara. A to nejen proto, že za první byl nominován na cenu Americké filmové akademie za nejlepší cizojazyčný film a za druhý Oscara získal. Při jejich srovnání vyplynou na povrch zásadní Almodóvarova témata a principy jeho tvorby. Oba v sobě – ať už spletitostí zápletky či extravagantním vizuálem – nesou pozůstatky po režisérových nízkorozpočtových a excentrických tvůrčích začátcích, reprezentovaných díly jako Pepi, Luci, Bom a spousta dalších holek (1980) nebo Labyrint vášní (1982), jež se vyznačovaly camp estetikou a explicitním zobrazováním života sexuálních menšin a alternativních komunit. Zároveň jsou určitým vyvrcholením Almodóvarových dlouhodobějších tendencí a zájmů.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Ve jménu anidoku / Anifilm (Natálie Něudačina, report) • Broky a bábovky / Teroristka (Martin Šrajer, kritika) • Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara (Petra Chaloupková, fenomén) • Úvod k tématu: Současný český seriál (Lukáš Skupa, téma) • Sperma, krev a spása mezi hvězdami / High Life (Janis Prášil, kritika) • Mládeži, rozchod / Genesis (Tomáš Gruntorád, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let

Giallo / Italský filmový hybrid

Stát a kinematografie v době jugoslávské války


DALŠÍ Z RUBRIKY

Síla Dolanova polibku / Matthias a Maxime

Na Slovensku vzniká autorský hororový film Matka noci

Úvod k tématu: Netflix

Editorial 126 / Netflix

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (745) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (247) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)