Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara

fenomén / Petra Chaloupková / 10. 6. 2019

Dramata Ženy na pokraji nervového zhroucení (1988) a Vše o mé matce (1999) představují stěžejní body v tvorbě španělského režiséra Pedra Almodóvara. A to nejen proto, že za první byl nominován na cenu Americké filmové akademie za nejlepší cizojazyčný film a za druhý Oscara získal. Při jejich srovnání vyplynou na povrch zásadní Almodóvarova témata a principy jeho tvorby. Oba v sobě – ať už spletitostí zápletky či extravagantním vizuálem – nesou pozůstatky po režisérových nízkorozpočtových a excentrických tvůrčích začátcích, reprezentovaných díly jako Pepi, Luci, Bom a spousta dalších holek (1980) nebo Labyrint vášní (1982), jež se vyznačovaly camp estetikou a explicitním zobrazováním života sexuálních menšin a alternativních komunit. Zároveň jsou určitým vyvrcholením Almodóvarových dlouhodobějších tendencí a zájmů.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Co odnesly proudy Streamu / (Ne)specifická česká on-line seriálová produkce (Dorota Vašíčková, téma) • Úvod k tématu: Současný český seriál (Lukáš Skupa, téma) • Sperma, krev a spása mezi hvězdami / High Life (Janis Prášil, kritika) • Agnès Varda tady vždycky bude (Agáta Hrnčířová, Jakub Felcman, portrét) • Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi (Jana Jedličková, téma) • Editorial 123: Současný český seriál (Jindřiška Bláhová, editorial) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

TBH / WTF

KVIFF: Kyslík, ticho, klid

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

KVIFF: Dějiny za dveřmi


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)