Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Game over / Hra o trůny

televize / Antonín Tesař / 10. 6. 2019

Konec je citlivým okamžikem každého delšího seriálu. Nejen proto, že v divácích vzbuzuje dojaté reakce kvůli loučení s oblíbenými postavami, ale i tím, že účtuje s celým dosavadním vyprávěním. Seriálové vyprávění, jehož hlavním účelem je udržovat samo sebe v chodu, dokud nepřijde povel celou sérii stopnout, se najednou střetává s potřebou velkého finále. Seriálové vyprávění je totiž formované spíš řadou dílčích přerušení a dočasných konců – koncem každé epizody a koncem každé sezony. U dlouhých seriálů proto jen zřídka platí, že jejich vyprávění soustředěně směřuje k promyšlenému finálnímu vyústění. Daleko spíš jsou to kaskádovité útvary, které různě vyvažují dvě extrémní polohy. Na jedné straně je to cykličnost, založená na „věčném návratu nového“, kdy se s každou novou epizodou vracejí staré postavy a divák může posuzovat, nakolik se změnily a nakolik zůstaly stejné. Na druhé je to naopak linearita, vědomí toku událostí bez možnosti návratu. Televizní seriál Hra o trůny, který právě skončil, byl v řadě ohledů unikátní projekt, v němž se potkávala řada vlivů různých médií. Mnoho jeho výjimečných znaků souviselo právě s tím, jakými způsoby nakládal s vlastní serialitou.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Úvod k tématu: Současný český seriál (Lukáš Skupa, téma) • Jak nežít v mistrovském díle / Skleněný pokoj (Martin Svoboda, kritika) • Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara (Petra Chaloupková, fenomén) • Elektroakustické experimenty na dvoře královny Anny / Favoritka (Jiří Špičák, soundtrack) • Co odnesly proudy Streamu / (Ne)specifická česká on-line seriálová produkce (Dorota Vašíčková, téma) • Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi (Jana Jedličková, téma) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Tahle země není pro demokracii / TraumaZone

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

TBH / WTF

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

TBH / WTF

Holky na zabití / A jak to bylo dál…


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)