Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Ve jménu anidoku / Anifilm

Ve jménu anidoku / Anifilm

report / festival / Natálie Něudačina / 20. 6. 2019

Trend propojování dokumentárních postupů s téměř neomezenými stylistickými možnostmi animačních technik je v evropské animaci čím dál tím silnější. Právě animovanému dokumentu, takzvanému anidoku, proto věnovali hlavní pozornost i organizátoři letošního ročníku Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm v Třeboni. Jedna celá nesoutěžní sekce uvedla šestici krátkometrážních pásem i několik věhlasných celovečerních snímků – včetně Švýcara Chrise Anji Kofmel, který měl premiéru na loňském Týdnu kritiky v Cannes, či Valčík s Bašírem Ariho Folmana. Festival tak mohl posloužit i jako inspirace pro tuzemskou tvorbu, kde jsou animované dokumenty stále jako žánr na začátku.

Několik pozoruhodných animovaných dokumentů nabídly i soutěžní sekce. Očekávaný Další den života režisérské dvojice Raúla de la Fuente a Damiana Nenowa se objevil v soutěži celovečerních filmů. Filmová adaptace stejnojmenné autobiografické knihy polského novináře Ryszarda Kapuścińského pojednává o autorově tříměsíčním pobytu v Angole v půli sedmdesátých let, kdy byla země sužovaná občanskou válkou a ocitala se v hledáčku obou studenoválečných velmocí. Humanistický snímek umně kombinuje videorozhovory s reálnými aktéry a archivní dokumentární záběry zaznamenávající dobové události v Angole s fiktivním animovaným příběhem vycházejícím z výpovědí dotazovaných protagonistů.

Anidoky byly i mezi oceněnými filmy. Zvláštní uznání v soutěži krátkých filmů získal jeden z nejvýraznějších anidoků – podvratná, abstraktně pojatá režijní prvotina italské režisérky Martiny Scarpelli Vejce. Vypráví o mladé anorektičce, jež svádí boj se svým domovem ve tvaru krychle, který neprodyšně, ukrývá její nemoc před okolním světem. Spolknutí vejce pak představuje smyslný prožitek pro hrdinčino tělo a zlomový okamžik pro její psychiku.

I v soutěži studentských filmů se zvláštního uznání poroty dočkal animovaný dokument Spolu sami české režisérky Diany Cam Van Nguyen, jejíž předešlý autobiografický anidok Malá se ucházel o cenu nejlepšího evropského dokumentu pro děti na letošním Berlinale. Spolu sami citlivě vypovídá prostřednictvím neotřelé rotoskopické metody a malované animace o třech mladých lidech, kteří během dospívání přišli o jednoho z rodičů. Film, oceněný jako nejlepší český experimentální dokument v Ji.hlavě a uvedený v soutěžní sekci Voices na MFF v Rotterdamu, téma smrti neexploatuje, nýbrž nabízí východiska, jak se s podobnou tragédií vyrovnat.

Vítězným celovečerním filmem pro děti se stal úspěšný anime snímek japonského studia Chizu Mirai, dívka z budoucnosti, který měl světovou premiéru již loni na canneském Quinzaine des réalisateurs a byl nominován na Oscara. Líbivý příběh o čtyřletém Kunovi, kterého si rodiče po narození mladší sestry Mirai přestanou všímat, je extrémně hravým a svěžím pozorováním vztahů v moderní nukleární rodině s řadou fantazijních prvků. Formálně ojedinělý chilský film Vlčí dům Cristóbala Leóna a Joaquína Cociñy zvítězil v soutěži filmů pro dospělé. Symbolistní hororový snímek o dívce Marii, jež prchá ze sektářské kolonie a společně se dvěma prasátky se schovává ve starém domě před děsivým vlkem, se díky trhané animaci loutek životní velikosti, malované animaci na rozměrných plochách budovy, stejně jako četným transformacím a destrukci materií stává nadmíru klaustrofobním uměleckým dílem. Zvláštní uznání pak získal černobílý kanadský film Ville Neuve o dlouhotrvající manželské krizi, jež kulminuje během referenda o nezávislosti Québecu v roce 1995. Kreslený celovečerní debut Félixe Dufoura-Laperrièra se vyznačuje formálním minimalismem a jistou literárností, jež vychází z jeho povídkové předlohy. Kanada uspěla i v mezinárodní soutěži krátkých filmů díky kreslené komedii Zvířecí chování Alison Snowden a Davida Finea o zvířecích pacientech, kteří společně navštěvují skupinovou psychoterapii. Problematická psychologická diagnóza jednotlivých hrdinů pak vychází z jejich přirozených pudů.

Vítězkou studentské sekce se již podruhé stala Anna Mantzaris. Loni uspěla s tragikomickým loutkovým filmem Dost. Letos její absolventský snímek Dobré úmysly o dívce, která po zavinění autonehody prchne z místa činu, zaujal osobitým smyslem pro humor, sugestivní animací plstěných loutek a mysteriózní atmosférou. V relativně nové soutěžní sekci Český obzor, věnované české animované tvorbě, zvítězil pochmurný snímek s prvky surrealismu Kdesi, který vznikl v česko-rumunské koprodukci. Cenu za nejlepší tuzemský studentský snímek získala Barbora Halířová z FAMU za svůj bakalářský film Schovka. Režisérka diváka prostřednictvím dětských postav a jejich imaginace vtahuje během hry na schovávanou do surreálného prostředí lidského nitra a podvědomí.

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm, 7.–12. května 2019

Přečteno 2033x

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale

Spécial Cannes 2020

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Ve jménu anidoku / Anifilm


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Ročník zavřených očí / MFF Karlovy Vary

Sympatické snění / Letní filmová škola 2022

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Festival v Litoměřících ukáže rituály

Nový Aronofsky i Panahi: Benátky oznámily soutěž

KVIFF: Kyslík, ticho, klid

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Král strašidelného údolí / Lví král

Kubo a kouzelný meč / Mýtus o správné rodině


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)

Cinepur #123 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Hands Across (Black) America / My (Antonín Tesař, kritika)

My dva a čas / Tranzit (Dan Krátký, kritika)

Ve jménu anidoku / Anifilm (Natálie Něudačina, report)

Uhvězdičkovat se k smrti / Filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report)

Úvod k tématu: Současný český seriál (Lukáš Skupa, téma)

Minulost jako trauma – už zase / Návrat do minulosti ve Světě pod hlavou (Jaroslav Pinkas, téma)

+ více...