Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 123: Současný český seriál

editorial / Jindřiška Bláhová / 12. 6. 2019

Dlouho se zdálo, že nic takového nebude možné. Že by v české produkci vznikl televizní seriál, z něhož by se stal společenský fenomén, který by spojil diváky k jednomu sdílenému zážitku v éře, pro niž jsou spíše typické zážitky roztříštěné a izolované. Nad nímž by se shodli diváci i kritici. Který by vzbudil naději, že i tuzemská seriálová produkce, která úspěšně zaspává boom tzv. quality TV a spoléhá na Mattoniho nebo Doktora Martina, může být vzrušující a prostě dobrá. Seriál MOST! režiséra Jana Prušinovského a scenáristy Petra Kolečka ukázal, že to možné je. Plus jsou tu Rédl, Zkáza Dejvického divadla, Vodník.

Možná je to jen dočasné, šťastné vychýlení z průměrnosti, možná opravdu blýskání na lepší seriálové časy, kdy bude mít divák, který si může dosyta vybírat z (nad)produkce globální scény, důvod a chuť sledovat i to, co vzniká tady. Současný český seriál a širší situace českého televizního prostředí a zázemí je ale i tak téma, jež stojí za soustředěnější pohled, který mu věnujeme v aktuálním čísle. O jednotlivých textech se více dozvíte v úvodu k tématu. Ráda bych ale vyzdvihla dva: důležitou anketu mezi tvůrci, producenty, dramaturgy i akademiky specializujícími se na televizi, kteří trefně pojmenovávají situaci zvnitřku, stejně jako ji reflektují zvnějšku. A výjimečný rozhovor Jana Bušty s Janem Prušinovským. Režisér, který začíná být spojován s vlastní značkou televizní komedie, v něm otevřeně mluví o svém autorském přístupu i uvažování, o tom, co jej ovlivnilo, o televizní praxi, o prosazování látek, o tom, co je možné a s „čím člověk narazí“. Mám obrovskou radost, že takový rozhovor vychází právě v Cinepuru.

Stejně tak mám radost z netradičního ohlédnutí za tvorbou a osobností nedávno zesnulé francouzské režisérky a scenáristky Agnès Varda. Agáta Hrnčířová a Jakub Felcman svými pohledy na filmy L‘opéra‐mouffe a Všichni možní sběrači a já a jednou osobní vzpomínkou na setkání s nesmírně vstřícnou ženou připomínají, jak výjimečnou (nejen autorskou) osobností Varda byla. Že o jejím významu pro francouzskou a světovou kinematografii není sporu, potvrdil třeba i plakát letošního festivalu v Cannes. Na něm šestadvacetiletá Varda stojí na ramenou technika, aby lépe viděla do kamery při natáčení svého prvního filmu La Pointe Courte (1954). O tom, co by (taky) v hledáčku viděla, kdyby kameru namířila na letošní Cannes, si můžete přečíst v netradičním reportu věnovanému vztahu festivalu k divákovi a tomu, jak je možné přes diváckou perspektivu chápat třeba výběr soutěžních filmů. Mezi těmi letošními byl i nejnovější snímek Pedra Almodóvara Bolest a sláva. Almodóvar ve vzpomínkách odzbrojujícím způsobem odhaluje svoje fyzické i psychické bolesti. Odhalující, tedy jiný pohled na Almodóvara, o němž zdánlivě už nejde napsat nic nového, nabízí v čísle i Petra Chaloupková v textu Ženský úděl a trpící násilníci. To je ale jen výsek z bohatého obsahu. Takže, dobré čtení a „Dycky Cinepur!“.

Přečteno 2368x

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #123 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Princip slasti televizních koprodukcí / Rozhovor s Dariuszem Jabłońským (Martin Svoboda, téma)

Game over / Hra o trůny (Antonín Tesař, televize)

Hands Across (Black) America / My (Antonín Tesař, kritika)

Co odnesly proudy Streamu / (Ne)specifická česká on-line seriálová produkce (Dorota Vašíčková, téma)

My dva a čas / Tranzit (Dan Krátký, kritika)

Autorsky se do televize hodím úplně nenásilně / Rozhovor s Janem Prušinovským (Jan Bušta, rozhovor)

+ více...