Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

téma: Autor ve 21. století / Lukáš Skupa / 18. 2. 2019

Od vydání slavného textu Françoise Truffauta Jistá tendence francouzského filmu, který kdysi odstartoval „politiku auteurů“, uplynulo v lednu už šedesát pět let. Přesto o trvanlivosti a vlivu konceptu autorství ve filmu netřeba na různých rovinách pochybovat ani dnes. Stačí zalistovat o několik stran nazpět a začíst se do některých z recenzí, v jejichž myšlenkovém podloží rozpoznáme právě autorskou teorii. Nebo si vybavit svoje oblíbené režiséry, v jejichž nových filmech stále dychtivě hledáme (a nalézáme) rysy jedinečného rukopisu. Nebo nahlédnout do každoroční skladby festivalových soutěží... Jak tvrdí Martin Kos v uvozujícím textu tématu: legendy kolem auteurů mají i nyní obrovskou sílu a nic nenasvědčuje tomu, že by se to v blízké budoucnosti změnilo.

Autor je živ. Přirozeně však žije v současné teorii i praxi jinak než v dobách, kdy se zrodil. Koncept filmového autorství se v předešlých dekádách podstatně vyvíjel a přehodnocoval a bylo by podivné, kdyby se na něm nepodepsaly také výzvy nového věku. Proto se v aktuálním tématu Cinepuru tážeme, kam filmový autor dospěl v 21. století a kde se tváří v tvář proměnám uvnitř filmového či televizního průmyslu momentálně nachází. Nechtěli jsme se zaměřovat tradičně jen na osobnosti a jejich dílo, a proto se v tématu dozvíte více o rozmanitějších aspektech autorství – nejen ve smyslu uměleckém a tvůrčím, ale i z hlediska toho, jak mohou autorství ovlivňovat produkční podmínky, festivalová politika nebo systém veřejné filmové podpory.

Příspěvek Martina Kosa uvádí celé téma do nezbytných teoretických souvislostí – formuluje klíčové posuny v chápání auteura. Martin Mišúr se soustředí na oblast televize, kde klasické auteurství na rozdíl od kinematografie zpravidla nemělo své pevné místo. Na příkladech kariér J. J. Abramse a Jeffa Franklina rozebírá, jak se k auteurství vztahuje často skloňovaná pozice showrunnera. Jakub Felcman nabízí ve své úvaze insiderský pohled na ne vždy ideální fungování vazeb mezi filmovými autory, filmovými festivaly a systémy veřejné podpory. Vztahu veřejného financování a autorských trendů se týká i následující text, ve kterém se zaměřuji na boom filmařek ve Švédsku související s prosazováním genderové rovnosti v tamějším systému filmové podpory. Závěrečný text Janise Prášila je profilem Wang Pinga, výrazné autorské osobnosti z řad dokumentaristů, jehož tvorba vzniká nezávisle na oficiálních strukturách čínské kinematografie.

Přečteno 2983x

Článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #121 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Rok 2018 v české filmové distribuci (Aleš Danielis, glosa)

Zvířecí láska / Favoritka (Martin Šrajer, kritika)

Všude, kam se podíváš / Showrunner mezi tvůrčí autoritou, delegováním a manažerským rozhodováním (Martin Mišúr, téma)

Osamělost proměny / Dívka (Jarmila Křenková, kritika)

Máma, táta a Alfonso Cuarón / Roma (Petr Fischer, kritika)

Revoluce na kraji města / Distribuce 2018 (Přemysl Martinek, glosa)

+ více...