Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

téma: Muž ve filmu / Lukáš Skupa / 11. 12. 2018

Muži ve filmu... a také v krizi. Chtělo by se dodat k názvu posledního letošního tématu, v jehož příspěvcích se motiv krize opakuje v různých podobách a variacích. Nikoho, kdo alespoň zběžně zaregistroval diskuse o maskulinitě v 21. století, to zřejmě příliš nepřekvapí. O krizi jako o charakteristickém znaku dnešního mužství se pravidelně dozvídáme nejen z kruhů akademických, ale třeba i ze stránek lifestylových magazínů. Jde přitom o fenomén, který se v moderních dějinách vrací a pokaždé se spolu s ním vynořuje stejná otázka: co to vlastně znamená být mužem? Odpověď se v různých dobách a prostředích liší. V současnosti se mluví o příchodu „nového muže“, který se staví proti „muži hegemonnímu“, ale například i o touze posílit „tradiční“ rysy maskulinity, jež byly v její „nové“ konstrukci oslabeny.

Podobným směrem se ubírají také úvahy o maskulinitě ve filmu nebo televizi. Stále se zabývají formami utvrzování typu „ideálního muže“ nebo naopak jeho oslabování alternativami, často s ohledem na společenskou situaci obou pohlaví. Některé z novějších studií tak rovnou v názvech odkazují k chlapcům v nesnázích nebo mužům, kteří pláčou, nevědí si rady či mají strach. Jejich závěry zároveň dosvědčují, že definice jednotné či jediné správné filmové maskulinity neobstojí tváří v tvář jejím různým variantám, jež mohou o to více vyplouvat na povrch právě v dobách „krize mužství“. Částečně v tomto duchu se v tématu soustřeďujeme na obrazy dnešních filmových mužů a také na to, jak se proměnili v porovnání se svými staršími předchůdci. Prostor dostali i konkrétní herci a autoři, jež obrazy současného mužství ve filmu či v televizi vytvářejí a leckdy do nich vnášejí něco z vlastních veřejných obrazů.

Kamil Fila v úvodním textu formuluje, jak můžeme v základní rovině uvažovat o filmové maskulinitě nebo o vyobrazení mužského těla na filmovém plátně. Na tyto poznatky přímo navazuje Iva Baslarová s historickým přehledem zejména hollywoodských reprezentací maskulinity, svázaných s patriarchálním řádem. Dále se pak téma přesouvá ke konkrétnějším případům. Ve svém textu se zaměřuji na osobnost Michaela Fassbendera, kterého provází pověst interpreta „nového mužství“ a jenž své role ztělesňuje na principu performancí různých typů maskulinit. Martin Šrajer rozebírá mužské postavy v populárních domácích komediích posledních deseti let. K jakékoli vědomé reflexi „krize mužství“ mají sice hodně daleko, ale samy o sobě vypovídají mnoho o krizi pojetí maskulinity v současné české kinematografii. Antonín Tesař se ve svém článku zamýšlí nad přítomnou fází kariéry Nicolase Cage, která se ocitá v určitém bodu krize, z níž však herec s momentální nálepkou „nechtěně komediálního performera“ může i profitovat. Závěr tématu patří úspěšnému showrunnerovi Ryanu Murphymu. Jan Bodnár představuje jeho nejnovější seriálové projekty, jež pokračují v nekonvenčním zobrazení (nejen mužských) queer identit.

Přečteno 2648x

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #138

#138

prosinec 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Clint Eastwood

Úvod k tématu: Netflix


DALŠÍ Z RUBRIKY

West Side Story v troskách / West Side Story

It’s-a Me, Paolo! / Klan Gucci

Duševní narkotikum pro nejširší masy / James Bond v československém tisku

„Hrdina papírový a plochý až hanba“ / Goldfinger v románu a ve filmu

Jeden restart nestačí / Zlaté oko a Casino Royale v kontextu vývoje série 007

Boj s dinosaury / Bond girls na pomezí mužské fantazie a emancipace

Bond na cestě k lidskosti / Craig, Dalton a Lazenby

„Očekávám, že zemřete, pane Bonde!“


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


RUBRIKY

anketa (28) / český film (115) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (112) / fenomén (82) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (9) / kauza (33) / kniha (129) / kritika (1039) / mimo kino (187) / novinka (806) / pojem (36) / portrét (46) / profil (95) / reflexe (25) / report (127) / rozhovor (175) / scénář (4) / soundtrack (82) / téma (994) / televize (124) / událost týdne (280) / videohra (77) / web (43) / zoom (170)

Cinepur #120 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018

Z obsahu tištěného čísla:

V síti / Beze stop (Martin Šrajer, kritika)

Věřím v zázrak ve skutečném světě / Vojtěch Domlátil (Kamila Boháčková, profil)

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni (Martin Svoboda, report)

Hledání domova / The Haunting of Hill House (Martin Šrajer, televize)

Být number one / Muži v současných českých komediích (Martin Šrajer, téma)

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu (Lukáš Skupa, téma)

+ více...