Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

téma: Muž ve filmu / Lukáš Skupa / 11. 12. 2018

Muži ve filmu... a také v krizi. Chtělo by se dodat k názvu posledního letošního tématu, v jehož příspěvcích se motiv krize opakuje v různých podobách a variacích. Nikoho, kdo alespoň zběžně zaregistroval diskuse o maskulinitě v 21. století, to zřejmě příliš nepřekvapí. O krizi jako o charakteristickém znaku dnešního mužství se pravidelně dozvídáme nejen z kruhů akademických, ale třeba i ze stránek lifestylových magazínů. Jde přitom o fenomén, který se v moderních dějinách vrací a pokaždé se spolu s ním vynořuje stejná otázka: co to vlastně znamená být mužem? Odpověď se v různých dobách a prostředích liší. V současnosti se mluví o příchodu „nového muže“, který se staví proti „muži hegemonnímu“, ale například i o touze posílit „tradiční“ rysy maskulinity, jež byly v její „nové“ konstrukci oslabeny.

Podobným směrem se ubírají také úvahy o maskulinitě ve filmu nebo televizi. Stále se zabývají formami utvrzování typu „ideálního muže“ nebo naopak jeho oslabování alternativami, často s ohledem na společenskou situaci obou pohlaví. Některé z novějších studií tak rovnou v názvech odkazují k chlapcům v nesnázích nebo mužům, kteří pláčou, nevědí si rady či mají strach. Jejich závěry zároveň dosvědčují, že definice jednotné či jediné správné filmové maskulinity neobstojí tváří v tvář jejím různým variantám, jež mohou o to více vyplouvat na povrch právě v dobách „krize mužství“. Částečně v tomto duchu se v tématu soustřeďujeme na obrazy dnešních filmových mužů a také na to, jak se proměnili v porovnání se svými staršími předchůdci. Prostor dostali i konkrétní herci a autoři, jež obrazy současného mužství ve filmu či v televizi vytvářejí a leckdy do nich vnášejí něco z vlastních veřejných obrazů.

Kamil Fila v úvodním textu formuluje, jak můžeme v základní rovině uvažovat o filmové maskulinitě nebo o vyobrazení mužského těla na filmovém plátně. Na tyto poznatky přímo navazuje Iva Baslarová s historickým přehledem zejména hollywoodských reprezentací maskulinity, svázaných s patriarchálním řádem. Dále se pak téma přesouvá ke konkrétnějším případům. Ve svém textu se zaměřuji na osobnost Michaela Fassbendera, kterého provází pověst interpreta „nového mužství“ a jenž své role ztělesňuje na principu performancí různých typů maskulinit. Martin Šrajer rozebírá mužské postavy v populárních domácích komediích posledních deseti let. K jakékoli vědomé reflexi „krize mužství“ mají sice hodně daleko, ale samy o sobě vypovídají mnoho o krizi pojetí maskulinity v současné české kinematografii. Antonín Tesař se ve svém článku zamýšlí nad přítomnou fází kariéry Nicolase Cage, která se ocitá v určitém bodu krize, z níž však herec s momentální nálepkou „nechtěně komediálního performera“ může i profitovat. Závěr tématu patří úspěšnému showrunnerovi Ryanu Murphymu. Jan Bodnár představuje jeho nejnovější seriálové projekty, jež pokračují v nekonvenčním zobrazení (nejen mužských) queer identit.

Přečteno 1436x

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir


DALŠÍ Z RUBRIKY

Ve středu začíná festival krátkometrážních snímků v Praze

Konec seriálu Mindhunter? Třetí řadu Netflix odložil na neurčito

Z Parazita bude minisérie, Pon Džun-ho o projektu jedná s HBO

Smíření s džihádem a s pubertou / Mladý Ahmed

Chystá se film o Dylanovi, zpěváka ztvární Timothée Chalamet

Na Berlinale mají nakročeno Tsai Ming-Liang a Jia Zhangke

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy

Vymítač předsudků / Antologie města duchů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století


RUBRIKY

anketa (24) / český film (90) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (751) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (164) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (250) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #120 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Detox od českého mainstreamu / Domestik (Tomáš Gruntorád, kritika)

Být number one / Muži v současných českých komediích (Martin Šrajer, téma)

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni (Martin Svoboda, report)

Smíření v měsíční pustině / První člověk (Dan Krátký, kritika)

Žít, pracovat, pózovat / Televizní světy Ryana Murphyho (Jan Bodnár, téma)

Festival paměti / Ji.hlava (Janis Prášil, report)

+ více...