Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Rozostřeně, ale zostra / Tvář
kritika / Martin Mišúr / 14. 12. 2018
Tvář vypráví o tíživém údělu svérázného metalisty, který musí po vážné nehodě podstoupit transplantaci obličeje a nově se začlenit do nevraživého maloměstského prostředí. Polská režisérka Małgorzata Szumowska po vzoru úvodního honu na slevy střídá nálady: chvílemi nutí sledovat hrdinův boj s narůstající frustrací a nesnesitelným tlakem okolí, aby poté zařadila bezmála varietní úsměvnou scénku. Význam a inspirativnost díla spočívá právě v tomto opatrném dvojím přelévání, kdy snímek vcelku hladce přechází mezi oběma póly. Szumowska se snaží neupadat do jednotvárného či zamindrákovaného moralizování nad hnusem rodné hroudy ani nedělá z lidské tragédie kabaret s padesáti variacemi na vidlácký slovník. Pravidelnými změnami tónu nás drží nenásilně ve střehu a vedle důsledného vybalancování zvládá úspěšně začlenit některé kompozice, které přitom na první dojem mohou působit křečovitě, potažmo pohlednicovitě.
Styl Tváře tak vyznívá chvílemi až rozháraně, byť za ním pokaždé prosvítá určitá tvůrčí kontrola. To lze přiblížit na mimořádně viditelné autorské volbě: pravidelně se navracející neostrosti obrazu. Snímek v intencích klasického hollywoodského stylu by tím patrně zdůraznil/zaostřil klíčové dění v popředí a potlačil/rozostřil méně podstatné prvky. Jenže Szumowska žádný podobně zjevný klíč nenabízí; s ostřením nakládá rozmanitě, tudíž ponechává mnohem volnější obzor pro interpretaci. Každopádně tím ztěžuje identifikaci některých postav, včetně té titulní. Ještě před nehodou snímá v jedné scéně protagonistu delší čas výhradně zezadu. Když po operaci mnozí konstatují, kterak se změnil, jeho původní obličej i řeč těla naskakují jen mlhavě. Žádný div, hrdina byl jakožto osobnost představen úsporně, až minimalisticky.
Tvář hořce a v jednom horkém kotli tematizuje identitu, sebepojetí i tělesnost. Transplantace obličeje vlastně nepřináší druhou šanci a jednotlivce každému spíše vzdaluje. Ostatně i úvodní lačné nahánění slev – svérázný polonahý výprodej, který vyžaduje částečné svlečení před vstupem do obchodu – dává nahlédnout, že drtivá většina nakupujících se sotva kdy přiblíží ideálu dokonalého těla z reklam na výrobky, jež bude ostatním trhat z rukou. Takový obraz sice není myšlenkově průlomový, ale bystré podněty k zamyšlení filmu rozhodně upřít nelze.
To bohužel platí méně pro domněle zábavnější tvář filmu, která se touží strefovat do úzkoprsých maloměšťáků a bigotních katolíků. Dostávají sice zabrat a intuice dává na srozuměnou, že celkem po právu. Jenže způsobem, který až příliš často používá dvojí vzorec jak ze slabikáře: buď postava prohodí několik sprostých slov a hlučně přidá projev šosáctví, nebo je představitel katolické církve přistižen při pokryteckém jednání. Nepopírám, že v polském kontextu může takto ostrá rétorika působit závažně, nicméně s opuštěním domácích reálií poněkud ztrácí na síle a přesvědčivosti. Rozostřenost nikoli.
Tvář (Twarz, Polsko, 2018)
Režie: Małgorzata Szumowska, scénář: Michał Englert, Małgorzata Szumowska, kamera: Michał Englert, střih: Jacek Drosio, hudba: Adam Walicki, hrají: Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Roman Gancarczyk ad., 91 minut, distribuce: Film Europe (premiéra v ČR 20. 9. 2018).
Tvář (Twarz, Polsko, 2018)
Režie: Małgorzata Szumowska, scénář: Michał Englert, Małgorzata Szumowska, kamera: Michał Englert, střih: Jacek Drosio, hudba: Adam Walicki, hrají: Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Roman Gancarczyk ad., 91 minut, distribuce: Film Europe (premiéra v ČR 20. 9. 2018).
Přečteno 2162x
Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Tvář
**** ČTENÁŘI (2.7)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Pravda na dně lahviček s močí / Šarlatán
Půvab a moudrost motivačních citátů / Kdybys jen tušil
Hledání otce, hledání syna / Dálava
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018
Z obsahu tištěného čísla:
Detox od českého mainstreamu / Domestik (Tomáš Gruntorád, kritika)
Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu (Jindřiška Bláhová, fenomén)
Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni (Martin Svoboda, report)
Za krempou zdobného klobouku / Soumrak (Ondřej Pavlík, kritika)
Hledání domova / The Haunting of Hill House (Martin Šrajer, televize)
Smíření v měsíční pustině / První člověk (Dan Krátký, kritika)