Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

TIFF: V Torontu zvítězilo dobové drama o rasismu Green Book

TIFF: V Torontu zvítězilo dobové drama o rasismu Green Book

novinka / festival / Anna Kopecká / 18. 9. 2018

Zatímco na většině áčkových festivalů je divácká cena spíše marginální záležitostí, Grolsch People‘s Choice Award v Torontu platí za pomyslný odrazový můstek pro budoucí osud filmu. Nejen, že vítěz ceny získá 15 tisíc kanadských dolarů, ale cena mu zpravidla přinese i slávu na několik měsíců dopředu. Jak ve svém reportu podotkl Petr Semecký, Toronto spolu s Benátkami a festivalem v coloradském Telluride platí za (ne)oficiální start oscarové sezóny. A právě vítězové divácké ceny na TIFF na cenách Akademie bodují nejvíce.

Jen v poslední dekádě nominaci na nejlepší film proměnil Danny Boyle s Milionářem z chatrče, Tom Hooper a jeho Králova řeč či Steve McQueen s dramatem 12 let v řetězech. Filmy jako Kód Enigmy, Pokoj, La La Land či Tři billboardy kousek za Ebbingem pak po ceně torontských diváků získali alespoň nominace.

Letošní vítěz – společenská dramedie o rasismu a přátelství v Americe 60. let minulého století Green Book – tak má našlápnuto na úspěšnou štafetu, kterou by mohla završit právě cena Akademie. Tu by za mimořádné herecké výkony mohli navíc získat i hlavní představitelé filmu – akademiky trochu přehlížený, ale o to všestrannější, Viggo Mortensen a Mahershala Ali. Toho akademická obec začala oceňovat po výkonu v Moonlight. A je to právě nejnovější film Barryho Jenkinse, který si taktéž získal srdce torontských diváků. Lyrická adaptace románu Jamese Baldwina vyprávející příběh o křivě obviněném muži a jeho těhotné ženě, která se s celou situací musí vyrovnat, se totiž umístila na druhém místě. A do třetice torontská divácká obec ocenila Cuarónovu poctu silným ženám Roma – čerstvého vítěze Zlatého lva na festivalu v Benátkách.

Na rozdíl od MFF v Karlových Varech, kde se na předních příčkách letos umístil třicet let starý Rain Man, televizní Dukla 61 a Formanovy Lásky jedné plavovlásky, je zjevná jistá vyspělost místního publika, které se nezávisle na sobě v podstatě shoduje s kritickou obcí. To, že vítězové divácké ceny v Torontu zpravidla bodují i při udílení výročních cen Akademie či na Zlatých glóbech, pak ukazuje až fascinující důvěru festivalu ve veřejnost. Rozdíl ve vítězích ceny diváků nicméně poukazuje i na signifikantní diferenciaci v nabídce festivalů, když Toronto viditelně dává přednost novým a diváčtějším filmům (a retrospektivy dělá jen sporadicky), zatímco karlovarský festival pod programovým vedením Karla Ocha již několikátým rokem pokračuje ve filmových poctách a uvádí spíše divácky i kriticky mírněji přijímané filmy z východního bloku. Není se pak vlastně čemu divit, když cenu vyhraje nostalgická vzpomínka na to, jak to na Oscarech vypadalo před třemi dekádami.

Nakonec Grolsch People‘s Choice Award poukazuje i na velmi silný vliv multikulturalismu v kanadské metropoli. Rozmanité publikum složené z velké části z minorit hlasovalo pro filmy, jejichž leitmotivy jsou témata jako rasismus, společenské postavení a silné ženské hrdinky, které se obejdou bez mužských spojenců.

Cenu diváků v kategorii „šílených půlnočních filmů“ Midnight Madness získala zábavná bollywoodská řežba The Man Who Feels No Pain. Na druhém místě se umístilo kritiky i diváky víceméně dobře přijaté pokračování Carpenterova Halloweenu z režie Davida Gordona Greena. A na třetím místě skončila drsná satira dnešní digitální společnosti Assassination Nation.

V kategorii dokumentů kupodivu nebodoval Michael Moore s anti-trumpovským Fahrenheit 11/9, ale Free Solo o horolezci Alexi Honnoldovi. V závěsu se umístil dokument o #MeToo This Changes Everything a The Biggest Little Farm, který pojednává o snaze jednoho páru žít v souladu s přírodou na farmě kousek od Los Angeles.

Pro TIFF samozřejmě není signifikantní jen hlas diváků, ale i hlas několika dalších kurátorovaných porot. Cenu FIPRESCI v kategorii Discovery, v jejíž porotě byli filmoví kritici z Austrálie, Chile, Kanady, Belgie a Indie získalo irské drama Float Like a Butterfly, které podle porotců skvěle ukazuje hněv a úzkost mladé ženy, která si musí vydobýt své místo v patriarchální společnosti. Čestnou zmínku si pak vysloužilo temné drama z Itálie Twin Flower. V kategorii Special Presentations získala poutavá studie skupiny extrémistů Skin. A čestná zmínka patři Louisi Garrelovi a jeho A Faithful Man.

Cenu NETPAC udílenou filmům z oblasti Asie a Pacifiku získal debut mladé režisérky a scenáristky Ash Mayfair The Third Wife odehrávající se na vietnamském venkově 19. století.

Nejlepší režisérkou byla porotou ceny Audentia Eurimages oceněna Aäläm-Wärqe Davidian se svým celovečerním debutem z dob etiopské občanské války Fig Tree.

Toronto Platform Prize ve spojení s Air France získal sci-fi noir Cities of Last Things, jehož společenskou i politickou kritiku ocenila mezinárodní porota v čele s Bélou Tarrem, Mirou Nair a Lee Chang-dongem. Cena je spojená s peněžní odměnou v hodnotě 25 tisíc dolarů. Tato částka utekla pohlcujícímu a vizuálně opojnému The River, který si od poroty vysloužil jen čestnou zmínku.

Cenu města Toronto nejlepšímu kanadskému celovečernímu debutu si odnesla Katherine Jerkovic a její srdečný portrét mladé ženy vyrovnávající se se smrtí otce Roads in February. Díky městu režisérka dostane i peněžní odměnu v hodnotě 15 tisíc dolarů.

Nejlepším kanadským celovečerním filmem je podle ceny sponzorované značkou Canada Goose popově-impresionistické drama Mizející světlušky, které letos bylo uvedeno již na MFF v Karlových Varech. Režisér Sébastien Pilote za svůj teprve druhý celovečerní film získá 30 tisíc dolarů.

V kanadské sekci Short Cuts zvítězil nápaditý Brotherhood s čestnou zmínkou pro vizuálně suverénní Fauve. Mezi krátkými filmy z celého světa excelovala Sandhya Suri a její ojedinělý pohled na ženskou touhu na indickém venkově ve filmu The Field. S čestnou zmínkou pro studii sexuality náctiletých Fuck You a surrealistický loutkový film This Magnificent Cake!. Obě ceny IWC Short Cuts jsou spojené s peněžní odměnou 10 tisíc dolarů.

Přečteno 865x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /5

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #122

#122

duben 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Cannes pobouřila tříapůlhodinová studie dívčích zadnic

Caraxův muzikál žije. Zahraje si v něm Marion Cotillard

Jane Campion natočí western The Power of the Dog

Jean-Luc Godard připravuje snímek o Žlutých vestách

Mira Fornay dokončuje svůj třetí film Žaby bez jazyka

Cannes uvede nový seriál Nicolase Windinga Refna

Locarno udělí cenu za celoživotní přínos Johnu Watersovi

Francis Ford Coppola se vrací k ambiciózní sci-fi Megalopolis


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Adieu, monsieur Kosslick / 69. Berlinale

6 filmů z Febiofestu, které byste si neměli nechat ujít

Berlinale: V čínském filmu Sbohem, synu tiše detonují silné city

Berlinale: Schanelec natočila korunující dílo bez jediného ale

Berlinale: Ponor do hlubin země a houbařský relax v Karpatech

Berlinale: V pajzlu U Zlaté rukavice podává Akin krvavou sekanou

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni

Festival paměti / Ji.hlava


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (96) / fenomén (72) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (785) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (713) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (104) / reflexe (24) / report (106) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (43) / téma (885) / televize (99) / tisková zpráva (1) / událost týdne (232) / video (2) / videoart (16) / videohra (60) / web (42) / zoom (156)