Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Malý krok pro superhrdiny / Ant-Man a Wasp

Malý krok pro superhrdiny / Ant-Man a Wasp

kritika / Martin Bubrín / 13. 9. 2018

Filmové studio Marvel je proslulé tím, že dokáže zdatně operovat v rozdílných žánrech a sférách populární zábavy. Diváci na jednotlivé tituly nechodí s očekáváním jako v případě jiných studiových velkofilmů či franšíz, nýbrž s představou, že se dočkají diverzity seriálu, kde jednotlivé filmy jsou pevnými součástmi většího celku, ale zároveň se liší z hlediska přístupu, práce s postavami nebo tématy.

Třetí letošní snímek Marvelu s názvem Ant-Man a Wasp proto opět funguje odlišně než například politicky angažovaný Black Panther nebo film-událost Avengers: Infinity War. Je – stejně jako snímek Ant-Man (2015) – rodinnou komedií postavenou na komorním přístupu k zápletce a jednoduchých vtipech v kombinaci s aspekty buddy movie a romance. Ant-Man a Wasp je až na několik momentů samostatné dobrodružství s klasickou lineární strukturou vyprávění, připomínající odhlečené komedie z přelomu devadesátých let jako Miláčku, zmenšil jsem děti nebo Vnitřní vesmír. Na předchozí filmy (až na mezititulkovou scénu) žádné větší vazby nemá a spíše se soustředí na humor a „parťácké“ rámování příběhu, které ze snímku dělají sérii provázaných epizod dvou hlavních postav, jež se vzájemně doplňují.

Na rozdíl od prvního filmu Ant-Man do popředí vystupuje superhrdinka Wasp neboli Hope van Dyne, která se s pomocí svého otce Hanka Pyma a Ant-Mana/Scotta Langa snaží najít svou matku ztracenou v tzv. říši kvant. Hope se stává aktivnějším jednatelem vyprávění, protože Scott je po událostech filmu Captain America: Občanská válka odsouzen k domácímu vězení. Hope s pomocí svých spojenců zároveň bojuje proti tajemné záporné postavě Ghost, jež chce její plány překazit. V tomto ohledu jde o úplně první marvelovský film, v jehož hlavní roli (převážně) vystupuje hrdinka, a to ještě před tím, než studio představí samostatný film Captain Marvel (2019) s Brie Larson plánovaný na příští rok.

Do skutečné progresivity má ale tato zcela neambiciózní „marvelovka“ daleko. Režisér Peyton Reed, jež před snímky s Ant-Manem natočil několik středněproudových hollywoodských komedií, má sice dobrý cit pro timing humorných scén, chybí mu ale osobitý styl režisérů nedávných marvelovek jako Taika Waititi, bratři Russoovi nebo Ryan Coogler. Proto film nejvíce funguje ve verbálních přestřelkách mezi postavami. Akční scény jsou ale neimaginativní, i když si zábavně pohrávají s aspektem zmenšování/zvětšování.

Jako součástí promyšlené strategie Marvelu je Ant-Man a Wasp dalším příspěvkem ke stále narůstající sérii, která ukazuje, že studio dokáže díky své taktice ovládnout i žánr pro něj relativně neprozkoumaný a pro „hardcore“ fanouškovské jádro nezajímavý. Můžeme jen polemizovat o tom, jak by tato odlehčená komedie s prvky infantilní nadsázky i klišovitými rodinnými tématy obstála, pokud by existovala mimo populární franšízu, od níž diváci automaticky očekávají jistou úroveň. V rámci ní sice jde o poněkud „malý“ titul, v rámci fikčního světa značky Marvel však zastávající svou funkci – která chce tentokrát fungovat více jako jednoduchá zábava pro celou rodinu, než v rámci superhrdinského subžánru překvapit.

Ant-Man a Wasp (Ant-Man and the Wasp, USA, 2018, IMDb)
Režie: Peyton Reed, scénář: Chris McKenna, Erik Sommers, Paul Rudd, Andrew Barrer, Gabriel Ferrari, kamera: Dante Spinotti, střih: Dan Lebental, Craig Wood, hudba: Christophe Beck, hrají: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Peña, Walton Goggins ad., 118 minut, distribuce: Falcon (premiéra v ČR 5. 7. 2018).

Ant-Man a Wasp (Ant-Man and the Wasp, USA, 2018, IMDb)
Režie: Peyton Reed, scénář: Chris McKenna, Erik Sommers, Paul Rudd, Andrew Barrer, Gabriel Ferrari, kamera: Dante Spinotti, střih: Dan Lebental, Craig Wood, hudba: Christophe Beck, hrají: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Peña, Walton Goggins ad., 118 minut, distribuce: Falcon (premiéra v ČR 5. 7. 2018).

Přečteno 1919x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce

Soukromá apokalypsa / matka!

Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant

Komorná / Laciné vzrušení, provinilé potěšení


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)