Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 118: Neonoir

Úvod k tématu 118: Neonoir

téma: Neonoir / Lukáš Skupa / 18. 8. 2018

Černá nepřestává přitahovat ani po šedesáti letech. Tolik času letos uplynulo od premiéry Doteku zla Orsona Wellese – podle mnoha historiků posledního filmu noir, který lze ještě počítat do klasického kánonu tohoto žánru. Příběh o vzniku, úpadku a oživení filmu noir není nutné zdlouhavě vyprávět – všichni pravověrní cinefilové napříč různými generacemi ho dobře znají. Přou se ovšem o rozhodujícím okamžiku onoho postklasického „restartu“. Zatímco podle některých zažil film noir skutečnou obrodu až v éře tzv. nového Hollywoodu (coby zásadní referenční dílo obvykle slouží Polanského Čínská čtvrť z roku 1974), jiní hledají prvopočátky jeho revize podstatně dříve a kořeny něčeho, čemu se později začne říkat neonoir, případně postnoir, nalézají právě v době před šedesáti lety.

Vliv a vývoj noirové poetiky nicméně neustrnul ani neskončil spolu s obdobím nového Hollywoodu, naopak ho dalece přesáhl. Fanoušci i publicisté vytvářejí stále nové soupisy nejlepších nebo nejvýznamnějších neonoirů a skoro v každém z nich nacházíme rozmanité filmy ze všech pěti předchozích dekád, včetně snímků současných. Jen tyto seznamy dokládají, jak volně lze s kategorií noiru naložit a kde všude se dají vystopovat její otisky. Podobně i skladba tématu naznačuje pozoruhodnou rozpínavost noirové poetiky, jejíž prvky pronikají i tam, kde bychom zřejmě o neonoiru vysloveně nemluvili. Ne všechna díla, o kterých se píše na následujících stranách, se tudíž ocitají v popředí kánonů neonoiru. Tématem také nechceme vyvolávat dojem, že by zrovna tento žánr aktuálně procházel výraznou obrodou nebo rozvojem. Jde spíš o vystižení klíčových bodů, proměn a směrů, jakými se neonoir ubíral či momentálně ubírá s ohledem na některé principy s ním typicky spojované.

S textem Milana Haina se vrátíme k samotným počátkům neonoiru, jež autor oproti jiným spatřuje v již zmiňovaném Doteku zla a dalších titulech z přelomu padesátých a šedesátých let. Časově dále postupuje příspěvek Antonína Tesaře představující speciální žánrovou kategorii technoiru od osmdesátých let až po současnost v čele s oběma Blade Runnery. Jakub Kučera vybírá některé z neonoirů devadesátých let, jež rozebírá coby vrcholné projevy postmoderních tendencí v nedávné historii žánru. Prostor v tématu dostává i jeden z vůbec nejcharakterističtějších symbolů noiru – postava femme fatale, jejíž novodobé proměny sleduje Jana Bébarová na příkladu několika snímků Stevena Soderbergha. Aktualizací nebo přeměnou klasických noirových prvků a inspirací se zabývá také Jarmila Křenková v závěrečném textu o německé sérii Babylon Berlín, kterou letos uvedla stanice HBO. Černá tedy z filmové (a televizní) tvorby nikdy tak úplně nezmizela a zdá se, že ani nezmizí.

Přečteno 2402x

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #118 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Hledisko oběti / Utøya, 22. července (Jan Bodnár, kritika)

Logika přestřelky / Zimní bratři (Antonín Tesař, kritika)

Vyprávět a pak zničit / Rozhovor s Denisem Côtém (Marcel Arbeit, rozhovor)

Hvězdné války bez síly / Solo: Star Wars Story (Daniel Řehák, kritika)

Barbaři uprostřed žánrové a geografické směsice / Hlavní soutěž MFF Karlovy Vary (Marcel Arbeit, report)

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha (Jana Bébarová, téma)

+ více...