Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vidět, co nevidíme / Tereza Stehlíková

profil / Kamila Boháčková / 14. 8. 2018

Tvorbu v zahraničí úspěšné vizuální umělkyně Terezy Stehlíkové lze zařadit jen obtížně. A to nejen proto, že je tato v Londýně žijící a tvořící autorka v Česku téměř neznámá – svou práci zde představila teprve loni. V britské metropoli, kam odešla s rodiči v patnácti letech, vystudovala ilustraci a animaci na Central Saint Martins a autorskou tvorbu na Royal College of Art, kde si udělala také doktorát a nyní se věnuje uměleckému výzkumu o taktilních možnostech audiovizuálních médií i o jejich schopnosti zachytit a evokovat paměť. Těmito tématy se zabývá i ve své tvorbě rozkročené mezi performance, galerijní instalace a krátké filmové eseje. Podobně jako u surrealistů se v její tvorbě mísí vnitřní svět s vnějším do podoby imaginárních krajin, jež oživují dětské vzpomínky. Stehlíková přiznává zásadní ovlivnění tvorbou Jana Švankmajera a zabývá se i podobnými tématy jako on: jídlo, taktilita a hmat, zásadní role dětství a paměti i inklinace k velkým detailům a strukturám předmětů. V jejích filmech však nenajdeme typicky švankmajerovský prvek subverzivního humoru a existenciálního šklebu, ani zálibu v loutkách či naraci. Stehlíkové snové eseje připomínají snad nejvíce avantgardní snímky Germaine Dulac, mottem jejíž tvorby je: „Film je oko pohlížející na život. Je mocnější než to naše, protože vidí, co my nevidíme.“

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento (Jakub Kučera, téma) • Anglie jako rajská zahrada i okultní peklo / Arcadia (Jiří Špičák, soundtrack) • Vyprávět a pak zničit / Rozhovor s Denisem Côtém (Marcel Arbeit, rozhovor) • Logika přestřelky / Zimní bratři (Antonín Tesař, kritika) • Editorial 118: Neonoir (Jindřiška Bláhová, editorial) • Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho (Jaromír Blažejovský, kniha) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara

Matouš Valchář / Punková animace

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků


DALŠÍ Z RUBRIKY

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Lykantropií proti environmentálnímu žalu / Vlkochodci

Eastwood o Eastwoodovi

Nesem vám noviny, dojměte se / Zprávy ze světa

Střípky života / Střípky ženy

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

VJ Kolouch ovlivněný Krtečkem

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (271) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)