Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vidět, co nevidíme / Tereza Stehlíková

profil / Kamila Boháčková / 14. 8. 2018

Tvorbu v zahraničí úspěšné vizuální umělkyně Terezy Stehlíkové lze zařadit jen obtížně. A to nejen proto, že je tato v Londýně žijící a tvořící autorka v Česku téměř neznámá – svou práci zde představila teprve loni. V britské metropoli, kam odešla s rodiči v patnácti letech, vystudovala ilustraci a animaci na Central Saint Martins a autorskou tvorbu na Royal College of Art, kde si udělala také doktorát a nyní se věnuje uměleckému výzkumu o taktilních možnostech audiovizuálních médií i o jejich schopnosti zachytit a evokovat paměť. Těmito tématy se zabývá i ve své tvorbě rozkročené mezi performance, galerijní instalace a krátké filmové eseje. Podobně jako u surrealistů se v její tvorbě mísí vnitřní svět s vnějším do podoby imaginárních krajin, jež oživují dětské vzpomínky. Stehlíková přiznává zásadní ovlivnění tvorbou Jana Švankmajera a zabývá se i podobnými tématy jako on: jídlo, taktilita a hmat, zásadní role dětství a paměti i inklinace k velkým detailům a strukturám předmětů. V jejích filmech však nenajdeme typicky švankmajerovský prvek subverzivního humoru a existenciálního šklebu, ani zálibu v loutkách či naraci. Stehlíkové snové eseje připomínají snad nejvíce avantgardní snímky Germaine Dulac, mottem jejíž tvorby je: „Film je oko pohlížející na život. Je mocnější než to naše, protože vidí, co my nevidíme.“

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Vystřízlivět / Patrick Melrose (Martin Šrajer, televize) • Radostné katastrofy a absurdní vesmíry / Terry Gilliam (Antonín Tesař, portrét) • Pod povrchem Teheránu / Teheránská tabu (Martin Mišúr, kritika) • Donbas / Peklo animálních instinktů (Kamila Dolotina, zoom) • Editorial 118: Neonoir (Jindřiška Bláhová, editorial) • Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe (Milan Hain, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

Takaši Miike / Autor bez domova

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mládeži, rozchod / Genesis

Úvod k tématu: Současný český seriál

Editorial 123: Současný český seriál

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Princip slasti televizních koprodukcí / Rozhovor s Dariuszem Jabłońským

Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi

Co odnesly proudy Streamu / (Ne)specifická česká on-line seriálová produkce

Minulost jako trauma – už zase / Návrat do minulosti ve Světě pod hlavou


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

VJ Kolouch ovlivněný Krtečkem

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (715) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (100) / tisková zpráva (1) / událost týdne (233) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)