Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Donbas / Peklo animálních instinktů

zoom / Kamila Dolotina / 14. 8. 2018

Na podzim roku 2013 vyšly na Majdan, kyjevské náměstí Nezávislosti, desítky tisíc Ukrajinců, aby daly najevo svůj nesouhlas s násilným pozastavením prozápadního směřování země. Jejich spontánní solidaritu a eruptivní atmosféru vzkříšení občanské společnosti – jev věru nezvyklý na sever (a východ) od Bukurešti – zaznamenával na místě i režisér Sergej Loznica ve stejnojmenném dokumentu. V Donbasu, snímku oceněném za režii v sekci Un certain regard letošního canneského festivalu, se Loznica na Ukrajinu vrací. Jenže tentokrát je všechno jinak, národní vzepětí a solidarita jsou dávno pryč. Ukrajinu hned po Majdanu pohltila občanská válka, která už čtyři roky sužuje východní oblast země tradičně obývané etnickými Rusy. Konflikt, jenž už přestává média zajímat, režisér zachycuje volně propojenými autentickými příběhy a amatérskými videi. V základu filmu ale leží ještě jedna asociace s Majdanem. Na něm si totiž režisér uvědomil, že ruské srpnové povstání roku 1991, které předcházelo rozpadu SSSR – akce zdánlivě analogická té kyjevské, kterou navíc zažil na vlastní kůži –, bylo veskrze inscenovanou záležitostí. Trpké prozření Loznica následně zpracoval ve formě archivního střihového dokumentu Událost (Sobytije, 2015) a nesoulad mezi podobou a podstatou věcí, bytostí i situací, stavem deklarovaným a faktickým, se stal ústředním tématem jeho hrané i dokumentární tvorby. V Donbasu nabývá dokonale syntetické podoby.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Donbas / Peklo animálních instinktů (Kamila Dolotina, zoom) • Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru (Antonín Tesař, téma) • Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento (Jakub Kučera, téma) • Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho (Jaromír Blažejovský, kniha) • Čekání na druhou vlnu / 53. MFF Karlovy Vary (Antonín Tesař, report) • Třetí rozměr dálnovýchodního leporela / Psí ostrov (Ondřej Pavlík, kritika) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #138

#138

prosinec 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY zoom

Víc než westernová revize / First Cow

Vzácné, křehké a hořké životy / Sbohem, synu

Golem v Paříži / Synonyma

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Srdce bijící zeleně / Tvar vody

Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho

Olivier Assayas vs. Cristian Mungiu / Francouzská hladkost vs. rumunská tíha

Vítěz Cannes 2016 / Já, Daniel Blake / Socialismus pro horních deset tisíc


DALŠÍ Z RUBRIKY

West Side Story v troskách / West Side Story

It’s-a Me, Paolo! / Klan Gucci

Duševní narkotikum pro nejširší masy / James Bond v československém tisku

„Hrdina papírový a plochý až hanba“ / Goldfinger v románu a ve filmu

Jeden restart nestačí / Zlaté oko a Casino Royale v kontextu vývoje série 007

Boj s dinosaury / Bond girls na pomezí mužské fantazie a emancipace

Bond na cestě k lidskosti / Craig, Dalton a Lazenby

„Očekávám, že zemřete, pane Bonde!“


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Existenciální pijáctví / Chlast

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje


RUBRIKY

anketa (28) / český film (115) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (112) / fenomén (82) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (9) / kauza (33) / kniha (129) / kritika (1039) / mimo kino (187) / novinka (806) / pojem (36) / portrét (46) / profil (95) / reflexe (25) / report (127) / rozhovor (175) / scénář (4) / soundtrack (82) / téma (994) / televize (124) / událost týdne (280) / videohra (77) / web (43) / zoom (170)