Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Asie v lázních / Filmové tipy na MFF KV z Dálného Východu

Asie v lázních / Filmové tipy na MFF KV z Dálného Východu

novinka / festival / Antonín Tesař / 27. 6. 2018

Přinášíme druhou část našich tipů z programu karlovarského festivalu. Tentokrát se zaměřujeme na několik pozoruhodných novinek z východní Asie.

Můj přítel „A“ (r. Takahisa Zeze, 2018)

Japonský režisér Takahisa Zeze patří k tvůrcům, kteří v devadesátých a nultých letech pomáhali dělat dobré jméno takzvaným „pinku“ filmům. Pinku jsou soft-erotické produkce, které v Japonsku slouží jako jeden z důležitých odrazových můstků pro začínající režiséry. Kromě několika formálních omezení, týkajících se množství nahoty, rozpočtu a přibližné doby natáčení totiž dávají producenti tvůrcům těchto filmů velkou tvůrčí svobodu. Zeze se v prostředí těchto produkcí dlouho pohyboval a vytvořil v nich několik výrazných děl jako experimentální Tókjó X Erotika nebo ponuré Raigjó. V posledních letech ale točí mainstreamové filmy včetně krimi, romantických dramat nebo akčních sci-fi. Do tohoto proudu spadá i novinka Můj přítel „A“, detektivní drama o bývalém novináři, který pracuje v továrně a sblíží se s kolegou, který by mohl být hledaný sériový vrah.


Na břehu řeky (r. Isao Jukisada, 2018)

Ani Isao Jukisada není vyhraněnou autorskou osobností, ale spíš uznávaným tvůrcem středního proudu. Známé je zejména jeho vynikající drama o dospívání Běž! z roku 2001, které se zabývalo vztahem Japonců ke korejské menšině žijící v zemi. Podobně dravou energii by mohla mít i režisérova novinka Na břehu řeky. Jde o portrét skupiny středoškoláků v Tokiu poloviny devadesátých let. Jukisada sám mluví o tom, že film odráží dobu, která znamenala počátek ekonomické stagnace Japonska, jenž s sebou přinesl vystřízlivění z mnoha ideálů tehdejší společnosti. Je to také doba jedné z určujících událostí Japonska devadesátých let, teroristického útoku sekty Óm šinrikjó v tokijském metru roku 1995.


Období ďábla (r. Lav Diaz, 2018)

Filipínec Lav Diaz si na současné festivalové scéně vyrobil pověst tvůrce extrémně dlouhých, excentrických filmů. Čtyřhodinový černobílý a capella muzikál Období ďábla tuto pověst jen potvrzuje. Snímek se vztahuje k období diktatury na Filipínách v sedmdesátých letech a krutostech páchaných na civilním obyvatelstvu. Recenze ve Variety výstřední snímek překřtila na „Lav Lav Land“.


Stébla (r. Hong Sang-soo, 2018)

Jihokorejec Hong Sang-soo je naopak stálicí prestižních filmových festivalů, která jejich program zásobuje hned několika drásavými studiemi partnerských vztahů sebestředných umělců do roka. Novinka Stébla vypráví o spisovatelce, která glosuje hosty ve své oblíbené kavárně. Subtilní snímek se opět ptá po lidské schopnosti zpřítomňovat si minulé události a po tom, jak dobře dokážeme uchopovat skutečnost, která nás obklopuje.


Vzplanutí (r. Lee Chang-Dong, 2018)

Osm let po svém předchozím filmu Poezie se jeden z nejvýraznějších korejských tvůrců posledních třiceti let Lee Chang-Dong vrací s novinkou Vzplanutí. Autor literárně konstruovaných dramat tentokrát vychází z předlohy japonského spisovatele Haruki Murakamiho. Příběh zvláštního milostného trojúhelníku bude i tentokrát postupně směřovat k netušeným tajemstvím a hlubinám.

Přečteno 1917x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Festival v Litoměřících ukáže rituály

Nový Aronofsky i Panahi: Benátky oznámily soutěž

Ženy v animaci bude objevovat letošní Fest Anča

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Porotě v Cannes bude předsedat herec Vincent Lindon

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Locarno ocení americkou režisérku Kelly Reichardt


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Festival v Litoměřících ukáže rituály

Nový Aronofsky i Panahi: Benátky oznámily soutěž

KVIFF: Kyslík, ticho, klid

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

KVIFF: Dějiny za dveřmi

KVIFF: Objímání stromů pro začátečníky

KVIFF: A co dále, Íáčku


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (113) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (285) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)