Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino
téma: Cine latino / Lukáš Skupa / 19. 6. 2018
Latinskoamerický film je ovšem kategorií natolik rozsáhlou a rozmanitou, že podobnosti se mnohdy nesnadno hledají dokonce i uvnitř jediné národní produkce. Tvorba oslavovaná festivaly přitom představuje jen nepatrný zlomek toho, co v celé oblasti vzniká a co by si možná zasloužilo srovnatelnou pozornost. V tématu, v němž se zaměřujeme čistě na španělsky hovořící země, jsme chtěli zdůraznit latinskoamerickou rozmanitost, ale také upozornit na méně známé skutečnosti nebo potíže, s nimiž se řada tamějších kinematografií potýká.
V první části necháváme zaznít hlasům těch, kteří v latinskoamerických zemích aktuálně tvoří nebo se o to navzdory různým překážkám pokoušejí. V exkluzivní anketě promlouvají jak slavní zástupci silnějších kinematografií (ať už oscarový Sebastián Lelio nebo Amat Escalante, který se svým nejnovějším snímkem Divý kraj uspěl i v poslední anketě Cinepuru o nejlepší filmy roku), tak i autoři pocházející ze států, o nichž se ve filmových kruzích nemluví prakticky vůbec (Paraguay, Guatemala nebo třeba Panama). Odpovědi, reflektující nejen úroveň filmové produkce, ale také její průmyslové zázemí, skládají poměrně reprezentativní obraz filmové Latinské Ameriky se všemi jejími přednostmi i starostmi.
Ve druhé části tématu otiskujeme trojici textů, jež se vztahují k momentálně nejrozvinutějším kinematografiím regionu. Janis Prášil zkoumá spirituální prvky v díle mexického režiséra Carlose Reygadase, který náleží do skupiny již osvědčených latinskoamerických auteurů vzývaných festivalovými dramaturgy a který snad brzy dokončí svůj nový snímek Donde nace la vida. David Čeněk se detailněji zaobírá situací chilské kinematografie, jež v posledních dekádách prochází pozoruhodným vývojem. Ostatně právě Chile lze jinak pokládat za příklad výše naznačeného „nešvaru“, neboli jak omezující může být vnímání latinskoamerických kinematografií pouze optikou jejich největších hvězd (v tomto případě Pabla Larraína). Závěrečný příspěvek Alexandry Moralesové pak blíže seznamuje s argentinskou avantgardou, konkrétně s tvorbou Pabla Mazzola, která se rozvíjela v kontextu „nového argentinského filmu“. Další text o historii argentinské kinematografie, který pro téma napsal argentinský filmový kritik Pablo de Vita, najdete na webu Cinepuru.
Speciální poděkování za pomoc s přípravou tématu patří Davidu Čeňkovi.
Přečteno 2888x
Článek vyšel v časopise Cinepur #117, červen 2018.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #117, červen 2018
Z obsahu tištěného čísla:
Utrpení mladého flákače / Plážoví povaleči (Jan Bodnár, kritika)
Východ-Západ / Švéd v žigulíku (Martin Šrajer, kritika)
Ohromné maličkosti z krajin, kde končí země / Současný chilský film (David Čeněk, téma)
Černoši, kteří nejsou ve své kůži / Atlanta (Antonín Tesař, televize)
Cine Latino na počátku 21. století pohledem tvůrců (David Čeněk, téma)
Editorial č. 117 / Cine latino (Jindřiška Bláhová, editorial)