Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Opékání špekáčků s Vladem / Mečiar
kritika / český film / Martin Mišúr / 20. 7. 2018
Režisérce se daří přimět Vladimíra Mečiara k neformálnímu rozhovoru, jehož potenciál bohužel končí u prohlídky proklínané vily Elektra a u několika užitečných rad, jak opékat špekáčky. Mečiar si vesměs uchovává komfortní zónu a nepříjemné otázky uvolněně blokuje. Nvotová naštěstí umně začleňuje množství archivního materiálu a má dar vystihnout v dobových záznamech očividnou trapnost i letmý náznak nepatřičnosti. Mnoho vybledlých šotů vyvolává až skličující pocity a jejich výběr je pestrý, byť omezený na devadesátá léta. Drobnost na okraj: zamrzí, že autorka nezařadila legendami opředený a nedohledatelný záznam, v němž Mečiarova matka údajně vypráví, jak na chudáka Vlada spadl v dětství lustr. Její mnohé vysvětlující formativní historka by uvolnila místy značně potemnělý tón snímku. Mečiara líčí Nvotová coby klíčového aktéra několika velkých procesů devadesátých let, včetně rozdělení federace a nastolení toho, co by mnozí označili za mafiánský kapitalismus. Úskalí spočívá v tom, že každé naznačené téma by si zasloužilo samostatný snímek a mnohem širší zaostření než na jednu postavu, což platí zejména pro moment zániku Československa.
Výsledný obraz Mečiarova působení zůstává poněkud povrchní a vlastně nepřekvapivý, alespoň pro každého, kdo bral v posledním čtvrtstoletí noviny pravidelně do ruky. Jistě, autorka by mohla legitimně namítnout, že oslovuje do značné míry mladší či Mečiarovou érou plně nepolíbené diváky, případně chronicky zapomínající. V přehledném i logicky poskládaném ohlédnutí současně ponechává několik podnětných otázek, které nestačila doříct, uvědomuje si však jejich váhu a nenápadně jimi šimrá intelekt.
Lze ocenit osobní nasazení Nvotové, která snímek sympaticky prokládá vlastními vzpomínkami, ba dokonce domácími archivními materiály. Přestože z počátku její vemlouvavost budí obavy, s postupným přituhováním působí každý kradmý návrat domů ke Nvotovým osvobodivě a okysličuje hutné dění. O poznání hůře dopadl výběr zpovídaných a pamětníků. V zásadě všichni chovají vůči Mečiarovi rezervovaný až nepřátelský postoj, takže vyjma protagonisty nezazní vyvažující hlas z druhé strany. Neutrálnější postoj měl patrně vnést politický marketér Fedor Flašík, jenže jeho vystoupením autorka mimoděk naskočila na čím dál nesnesitelnější klišé poslední doby. Kolem marketingových odborníků s vazbami na politické strany vzniká dětinská aura dokonale obeznámených černokněžníků, aniž by existovala větší vůle posoudit, zda jejich postřehy nepřipomínají hokynářské žvanění.
Marketingová logika podceňuje voliče, což autorka staví mimořádně nešťastně podle generačního klíče. V dokumentu nápadně převažují příznivci Mečiara středního a staršího věku, zatímco mladí sympaťáci mu samozřejmě nepřizvukují. Uznávám, že trendy podobnému rozložení sil odpovídají, jenže dokument je uvádí křiklavě, div ne urážlivě. Nvotová vidí věci příliš jednoduše: potenciálně podnětná analogie Mečiar – Fico vychází z velmi povrchních pozorování (a Flašíkových postřehů). Přitom autorka umí nahlížet dění kolem sebe komplexněji: natočila vynikající hraný film Špína, v němž zpracovává problematiku znásilnění nebanálně, násilníka všedně, a tím spíše znepokojivě. Kdyby Špína přistupovala k pachateli po vzoru černobílé optiky z Mečiara, muselo by se jednat o slizkého obejdu, který vyčkává za keřem v parku. Nehledě na sympatie k autorce začne postupně jednostrannost dokumentu iritovat. Pokud bylo smyslem přesvědčit již přesvědčené, úkol splněn. Přiměřený dialog s oponenty takto však nevypadá.
Mečiar (Slovensko, ČR, 2017, IMDb)
Režie: Tereza Nvotová, scénář: Tereza Nvotová, Josef Krajbich, kamera: Marin Žiaran, střih: Josef Krajbich, hudba: Jonatán Pastirčák (Pjoni), 89 minut, distribuce: AČFK (premiéra v ČR 8. 3. 2018).
Mečiar (Slovensko, ČR, 2017, IMDb)
Režie: Tereza Nvotová, scénář: Tereza Nvotová, Josef Krajbich, kamera: Marin Žiaran, střih: Josef Krajbich, hudba: Jonatán Pastirčák (Pjoni), 89 minut, distribuce: AČFK (premiéra v ČR 8. 3. 2018).
Přečteno 2381x
Článek vyšel v časopise Cinepur #117, červen 2018.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace
Distribuce 2022 / Návrat k normálu?
Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou
A pak přišla láska… / Tarot a terapie
Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Pravda na dně lahviček s močí / Šarlatán
Půvab a moudrost motivačních citátů / Kdybys jen tušil
Hledání otce, hledání syna / Dálava
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #117, červen 2018
Z obsahu tištěného čísla:
Mykologická love story / Marie Dvořáková (Kamila Boháčková, profil)
Revoluce bude on-line / Ready Player One: Hra začíná (Antonín Tesař, kritika)
Carlos Reygadas / Mezi západokřesťanskou zbožností a mexickou spiritualitou (Janis Prášil, téma)
Černoši, kteří nejsou ve své kůži / Atlanta (Antonín Tesař, televize)
Úvod k tématu č. 117 / Cine latino (Lukáš Skupa, téma)
Ohromné maličkosti z krajin, kde končí země / Současný chilský film (David Čeněk, téma)