Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Podívejte se na restaurované filmové týdeníky Dzigy Vertova

Podívejte se na restaurované filmové týdeníky Dzigy Vertova

novinka / Redakce / 10. 6. 2018

Dzigu Vertova známe především jako autora mimořádného experimentálního dokumentu Muž s kinoaparátem, jednoho z přelomových děl ruské avantgardy. Ještě předtím ale zapálený revolucionář Vertov zasvětil několik let tvorbě filmového týdeníku Kino-Pravda, v němž mezi roky 1922 a 1925 reportoval o událostech z překotně se reformujícího Sovětského svazu.

Tyto týdeníky, jichž Vertov natočil celkem 23, bylo donedávna velmi těžké kdekoli zhlédnout. Díky Rakouskému filmovému muzeu ve Vídni, které týdeníky restaurovalo a digitalizovalo, je aktuálně téměř celá série Kino-Pravda (až na předposlední díl, jenž se nedochoval) k vidění i online. Krátké filmy, opatřené anglickými a německými titulky, poskytují nejen fascinující vhled do tehdejší ruské společnosti, ale demonstrují také postupný vývoj Vertovova filmového vyjadřování.

Hned první týdeník ukazuje, jak Vertov s natočeným materiálem pracoval, aby ve výsledném sestříhaném tvaru dával dohromady jasné sdělení. Pohled na vyhladovělé děti střídají záběry, v nichž sovětští úředníci zabavují církevní majetek, včetně nejrůznějších klenotů a cenností. "Každá perla zachrání jedno dítě," říká následující mezititulek.

V týdeníku číslo 9 je zase dobře patrná Vertovovo zanícení pro rychlost, ať už šlo o koňské závody, automobily nebo svižný střih. Částečně inspirován americkým akčním filmem Vertov prezentuje vcelku nevzrušivou jízdu autobusem jako dynamický spektákl: noha tisknoucí plyn, ruka chytající se madla, běžící motor.

Na stránkách Rakouského filmového muzea se můžete také začíst do doprovodného komentáře ruského historika a teoretika Jurije Civjana, který se jednotlivým týdeníkům věnuje podrobněji.

Přečteno 513x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

V Locarnu vyhrál singapurský neo-noir o ztraceném dělníkovi

Paul Verhoeven natáčí lesbický thriller z renesanční Itálie

Albert Serra připravuje film o Raineru Werneru Fassbinderovi

Do soutěže v Benátkách zasáhne Reygadas, Nemes i Cuarón

DAFilms.cz pořádá Léto s Věrou Chytilovou

Britský akademik nalezl ztracený scénář Stanleyho Kubricka

Jim Jarmusch natáčí zombie komedii The Dead Don’t Die


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Noir Film Festival

V Locarnu vyhrál singapurský neo-noir o ztraceném dělníkovi

Paul Verhoeven natáčí lesbický thriller z renesanční Itálie

MFF Locarno


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)