Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Podívejte se na restaurované filmové týdeníky Dzigy Vertova

Podívejte se na restaurované filmové týdeníky Dzigy Vertova

novinka / Redakce / 10. 6. 2018

Dzigu Vertova známe především jako autora mimořádného experimentálního dokumentu Muž s kinoaparátem, jednoho z přelomových děl ruské avantgardy. Ještě předtím ale zapálený revolucionář Vertov zasvětil několik let tvorbě filmového týdeníku Kino-Pravda, v němž mezi roky 1922 a 1925 reportoval o událostech z překotně se reformujícího Sovětského svazu.

Tyto týdeníky, jichž Vertov natočil celkem 23, bylo donedávna velmi těžké kdekoli zhlédnout. Díky Rakouskému filmovému muzeu ve Vídni, které týdeníky restaurovalo a digitalizovalo, je aktuálně téměř celá série Kino-Pravda (až na předposlední díl, jenž se nedochoval) k vidění i online. Krátké filmy, opatřené anglickými a německými titulky, poskytují nejen fascinující vhled do tehdejší ruské společnosti, ale demonstrují také postupný vývoj Vertovova filmového vyjadřování.

Hned první týdeník ukazuje, jak Vertov s natočeným materiálem pracoval, aby ve výsledném sestříhaném tvaru dával dohromady jasné sdělení. Pohled na vyhladovělé děti střídají záběry, v nichž sovětští úředníci zabavují církevní majetek, včetně nejrůznějších klenotů a cenností. "Každá perla zachrání jedno dítě," říká následující mezititulek.

V týdeníku číslo 9 je zase dobře patrná Vertovovo zanícení pro rychlost, ať už šlo o koňské závody, automobily nebo svižný střih. Částečně inspirován americkým akčním filmem Vertov prezentuje vcelku nevzrušivou jízdu autobusem jako dynamický spektákl: noha tisknoucí plyn, ruka chytající se madla, běžící motor.

Na stránkách Rakouského filmového muzea se můžete také začíst do doprovodného komentáře ruského historika a teoretika Jurije Civjana, který se jednotlivým týdeníkům věnuje podrobněji.

Přečteno 1032x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

KVIFF: Film Až přijde oheň ukazuje děsivou krásu živlů

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den

KVIFF: Čínský Portrét mozaikou patří k vrcholům soutěže

KVIFF: Bulharský soutěžní film Otec není žádná Sláva

KVIFF: Škop volá Budiž světlo, ale zůstává v bezpečném šeru

10 filmových tipů z programu Karlových Varů


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hands Across (Black) America / My

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

Sperma, krev a spása mezi hvězdami / High Life

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den

Mezipatra zakládají vlastní distribuční label Queer Kino

Černobyl / Sarkofág z mramoru

Mládeži, rozchod / Genesis


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy

Letní filmová škola

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

Šary Vary

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den


RUBRIKY

anketa (24) / český film (82) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (86) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (724) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (101) / tisková zpráva (1) / událost týdne (236) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)