Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Hmyz / Švankmajerova Summa surrealistická

téma: Jan Švankmajer / Jiří Neděla / 9. 4. 2018

Když byl v roce 2010 uveden do kin předposlední snímek Jana Švankmajera Přežít svůj život, dočkal se řady rozpačitých i odmítavých reakcí, přičítajících jeho autorovi tvůrčí vyčerpání. Jednou z příčin byl i výrazný stylistický odklon od charakteristické animace objektů k ploškové animaci fotografií. Nový a poslední celovečerní Švankmajerův film Hmyz (2018) představuje po stylistické i obsahové stránce změnu ještě radikálnější. Hodí se tedy podrobněji prozkoumat, jak si snímek stojí v kontextu švankmajerovské ikonografie, a to tím spíše, že jde o avizované završení autorovy filmové tvorby a zároveň o látku, která v podobě nerealizovaného scénáře na své zfilmování čekala téměř padesát let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #116

Článek vyšel v časopise Cinepur #116, duben 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Skica kmitavých pohybů / Nit z přízraků (Ondřej Pavlík, kritika) • Švankmajerův seznam / Rozhovor s režisérem Janem Švankmajerem (Jan Bušta, rozhovor) • Velké zločiny v malých městech / Tři billboardy kousek za Ebbingem (Ivo Michalík, kritika) • Filmaře Jana Švankmajera cesta k surrealismu (František Dryje, téma) • Odpočívající oči / S láskou Vincent (Natálie Něudačina, kritika) • Veselá bída svobody / The Florida Project (Tomáš Gruntorád, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

The Artist / Proč odmítáš mluvit?


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (106) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1091) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)