Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Špatný systém se skvělými výsledky / Současný polský dokument

fenomén / Martin Svoboda / 9. 4. 2018

Polsko lze považovat za aktuální světovou špičku v dokumentaristice. Snímek Over the Limit Marty Prus se stal jedním z nejdiskutovanějších titulů loňského ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu, kde se promítal ve společnosti dalších šesti polských snímků. O rok dříve se jich od našich severních sousedů na prestižní nizozemské přehlídce prosadilo hned devět, přičemž Vazby Zofie Kowalewské a Kdy už ten vítr ustane Aniely Gabryel si odvezly ceny. Vazby se následně ocitly i na shortlistu Oscarů. V roce 2014 si zase cenu poroty z Amsterdamu připsala režisérka Hanna Polak za Juliny sny. O dva roky dříve si Grzegorz Zariczny za Gwizdek odnesl velkou cenu poroty ze Sundance. Přijímání Anny Zamecké získalo minulý rok Evropskou filmovou cenu. Výčet úspěchů není zdaleka kompletní. Proč zrovna v Polsku vzniká tolik výraznějších a nadnárodně relevantních dokumentů navzdory ani zdaleka ideálním podmínkám? A čím se polská scéna i tvorba liší od té české? Nezdá se, že by odpověď mohla být jednoduše ve velikosti polského trhu.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #116

Článek vyšel v časopise Cinepur #116, duben 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Ze života marionet / Loutky ve filmovém díle Jana Švankmajera (Kamila Boháčková, téma) • Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer (Lukáš Skupa, téma) • Editorial 116: Jan Švankmajer (Antonín Tesař, editorial) • Odpočívající oči / S láskou Vincent (Natálie Něudačina, kritika) • Vstříc soběstačnosti / MFF Rotterdam (Martin Kudláč, report) • Cestování v čase na střední škole / Life is Strange: Before the Storm (Jan Švelch, videohra) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let

Giallo / Italský filmový hybrid


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Chirurgický řez polskou společností / Corpus Christi

Luca Guadagnino vyhlíží seriálový Návrat na Brideshead

3Kino Fest nabídne online středoevropské filmy i workshopy

Křivdy ke kávě / Pravda

Juniorfest se přesouvá na web, nabídne filmy i živé přenosy

Burácející řeka času / Tenet

Denis Villeneuve natočí minisérii podle románu Joa Nesbøho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Co má tohle být za nebe? / To musí být nebe

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

Svět, o který se můžeme pořezat / Tiché doteky

Jak nežít v mistrovském díle / Skleněný pokoj


RUBRIKY

anketa (25) / český film (102) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (788) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (265) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)