Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Špatný systém se skvělými výsledky / Současný polský dokument

fenomén / Martin Svoboda / 9. 4. 2018

Polsko lze považovat za aktuální světovou špičku v dokumentaristice. Snímek Over the Limit Marty Prus se stal jedním z nejdiskutovanějších titulů loňského ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu, kde se promítal ve společnosti dalších šesti polských snímků. O rok dříve se jich od našich severních sousedů na prestižní nizozemské přehlídce prosadilo hned devět, přičemž Vazby Zofie Kowalewské a Kdy už ten vítr ustane Aniely Gabryel si odvezly ceny. Vazby se následně ocitly i na shortlistu Oscarů. V roce 2014 si zase cenu poroty z Amsterdamu připsala režisérka Hanna Polak za Juliny sny. O dva roky dříve si Grzegorz Zariczny za Gwizdek odnesl velkou cenu poroty ze Sundance. Přijímání Anny Zamecké získalo minulý rok Evropskou filmovou cenu. Výčet úspěchů není zdaleka kompletní. Proč zrovna v Polsku vzniká tolik výraznějších a nadnárodně relevantních dokumentů navzdory ani zdaleka ideálním podmínkám? A čím se polská scéna i tvorba liší od té české? Nezdá se, že by odpověď mohla být jednoduše ve velikosti polského trhu.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #116

Článek vyšel v časopise Cinepur #116, duben 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer (Lukáš Skupa, téma) • Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2 (Aleš Danielis, glosa) • Ze života marionet / Loutky ve filmovém díle Jana Švankmajera (Kamila Boháčková, téma) • Animací proti antropocentrismu / Decentralizace člověka (Kristoffer Noheden, téma) • Blaník, prezident všech a nikoho / Prezident Blaník (Martin Svoboda, kritika) • Lepší zůstat vně / Berlinale 2018 (Michal Böhm, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Komrzý – Bojar: Je hezké, že si pořád ještě nerozumíme

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Záhada výchovy / Každá minuta života

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smysl života a to, co chceme / Smysl života


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)